تکنولوژی

تماس ناسا با سفینه گمشده بعد از دو سال

ناسا توانست با سفینه STEREO-B بعد از دو سال بی‌خبری، ارتباط دوباره برقرار کند. آژانس فضایی ناسا از اکتبر سال 2014 که آخرین سیگنال این سفینه دریافت شد، تا به امروز تلاش می کرد ارتباط مجددی برقرار کند که بالاخره یک شنبه گذشته این تلاش ها نتیجه داد و ناسا توانست از طریقDSN  و یا شبکه فضای دوردست، ارتباط تازه ای با این سفینه بگیرد. DSN یک شبکه بین المللی از آنتن‌های رادیویی است که برای ارتباط با سفینه‌های فضاپیما استفاده می‌شود.

آژانس فضایی از اکتبر 2014 تا کنون تلاش می‌کرده تا این ارتباط را دوباره برقرا کند. STEREO-B یکی از دو فضا پیمای رصد خانه ناسا است که به منظور بررسی روابط زمین و خورشید و دریافت اطلاعات بیشتر از خورشید، تولید شده‌اند. هدف اصلی پروژه STEREO پیدا کردن منشا اجرام خروجی از هاله خورشیدی است که به صورت انفجار ذره‌های باردار از خورشید ساطع می‌شود. این ذرات پلاسما ساطع شده از خورشید تا زمین سفر کرده و با میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کند و طوفان‌های مغناطیسی تولید می‌کند که می‌تواند اتصال ماهواره‌های ارتباطی و همچنین شبکه‌های برقی روی زمین را مختل کند.

ناسا به منظور مطالعه روی این انفجارها دو سفینه STEREO-A و  STEREO-B را در سال 2006به فضا فرستاد. هر دوسفینه مستقیم به سمت مدار مرکزی خورشید فرستاده شدند. STEREO-A جلوی زمین مستقر شد و STEREO-B پشت زمین قرار گرفت. جایگاه قرارگیری این دو سفینه به صورتی بود که تصاویر و اطلاعاتی از خورشید دریافت می کرد که به صورت عادی از روی زمین قابل دسترسی نبود.

هر دو سفینه بعد از مدتی از مدار اصلی خود دور افتادند و تا مدتی به این صورت در فضا سرگردان بودند. اما STEREO-B بعد از راه اندازی مجدد در سال 2014 به مدت دو سال در حالت خاموش و خارج از دسترس قرار گرفت. هردو سفینه قبل از راه اندازی مجدد در جایگاهی دورتر از مدار خورشید قرار گرفته بودند و به همین دلیل ارتباط با آنها با مشکل مواجه شد. برای اینکه آنتن های این دو دستگاه بتوانند سیگنال‌های اطلاعاتی به سمت زمین مخابره کنند باید حتما نزدیک تر به خورشید قرار می‌گرفتند که این شرایط ریسک آتش گرفتن و سوختن آنتن‌ها را بالا می‌برد. به همین دلیل ناسا تصمیم گرفت زاویه آنتن‌ها را به صورتی قرار دهد که از خورشید دورتر باشند و سفینه‌ها را در حالت امن یا Safe mode یک ساله قرار دهد تا زمان مناسب برای برقراری ارتباط امن‌تر سفینه‌ها با زمین دوباره ایجاد شود.

به همین منظور ناسا دو سفینه را بعد از چندین آزمایش و راه اندازی مجدد آماده تغییر موقعیت کرد.STEREO-A  به خوبی با این تغییرات کنار آمد اما STEREO-B بعد از تغییر تنظیمات دیگر سیگنالی به زمین نفرستاد. از آن زمان ناسا دائما تلاش می کرد تا ارتباط مجددی با این سفینه برقرار کند. ناسا از چند ماه گذشته از طریق DSN تلاش کرد تا سیگنال های STEREO-B را دوباره ردیابی کند و بعد از چندین ماه، بالاخره تلاش ها نتیجه داد و هفته گذشته تماس با STEREO-B دوباره برقرار شد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا