علمیفضاگوناگون

کشف قدیمی‌ترین ماده روی زمین با عمری فراتر از کهکشان راه شیری

با عمری فراتر از کهکشان راه شیری

محققان موفق شدند قدیمی ترین ماده روی زمین را کشف کنند- ماده‌ای که حتی از کره مادر ما -زمین- نیز عمر بیشتری دارد. محققان بعد از بررسی تکه‌های ریز شهاب سنگی که در استرالیا سقوط کرده بود، تخمین زدند که ماده کشف شده عمری ما بین 5 تا 7 میلیارد سال دارد، یعنی حتی بیشتر از سن کره زمین، خورشید و حتی کهکشان راه شیری!

در سال 1969، توپ آتشینی در آسمان شهر Murchison ایالت ویکتوریا در استرالیا دیده شد که در حال انفجار بود. تکه‌ها و قطعات این شهاب سنگ به روی زمین در مساحتی حدود 13 کیلومتر مکعب پخش شد که مجموعا وزنی معادل 100 کیلوگرم داشتند. در میان این اجرام کشف شده، سنگ‌های عجیب و غریب فضایی دیده می‌شد که به صورت گسترده توسط محققان استرالیایی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حیرت انگیزی از آنها به دست آمد. سال گذشته، مشخص شد که تکه‌های این شهاب سنگ شامل ماده قند مانند فرازمینی است که یکی از اساسی ترین مواد در شکل گیری حیات محسوب می‌شود.

برخورد شهاب سنگ در شهر Murchison در سال 1969، ایالت ویکتوریا-استرالیا

حالا محققان بازهم کشف کرده‌اند که شهاب سنگ شهر Murchison ، نمونه‌هایی از قدیمی‌ترین ماده کشف شده روی زمین را همراه دارد. تقریبا 30 سال پیش مشخص شد که این شهاب سنگ، تکه‌های ریز عجیبی دارد- ذراتی که از سیلیکون کاربید تشکیل شده بودند. یعنی ماده‌ای که از خورشید نیز کهن سال‌تر است. اما در آن زمان، سن دقیق این ذرات قابل تشخیص نبود و دانشمندان حالا به این اطلاعات دست یافته‌اند.

برای دست‌یابی به این اطلاعات، محققان در سری جدید تحقیقات خود مشخص کردند که این ذرات تا چه اندازه در معرض اشعه‌های کیهانی قرار گرفته بودند. اشعه‌های کیهانی، ذراتی پر انرژی هستند که درفضا می‌چرخند و می‌توانند از داخل مواد جامد نیز عبور کنند. با عبور این اشعه‌ها، عناصری داخل آن ماده جامد تشکیل می‌شود و محققان با اندازه گیری این عناصر جدید، می‌توانند تخمین بزنند که این ذرات کیهانی چه میزان در فضا معلق بوده‌اند و در آخر، عمر این ذرات مشخص می‌شود.

ذرات فرا کهکشانی- مانند ذراتی که از شهاب سنگ شهر Murchison کشف شد، اطلاعاتی از بازه قبل از شکل گیری کهکشان راه شیری به همراه دارند. منبع:ناسا

با انجام تحقیقات فوق الذکر، محققان موفق شدند مشخص کنند که این ذرات، عمری معادل 4.6 تا 4.9 میلیارد سال دارند. این در حالی است که خورشید، 4.6 میلیارد سال و زمین، 4.5 میلیارد سال، عمر دارد. قدیمی‌ترین عناصری که از این ذرات به دست آمده، عمری معادل5.5 تا 7 میلیارد سال دارند و به همین دلیل کهنه ترین و قدیمی‌ترین ماده‌ای محسوب می‌شوند که روی زمین وجود دارند. محققان اعلام کرده‌اند که این دست یافته‌ها نشان می‌دهد که کهکشان ما در این بازه زمانی، تحت فرآیندهای پیچیده شکل گیری ستاره‌ها قرار داشته است.

قبلا نیز ذرات دیگری از شهاب سنگ‌ها به دست آمده مانند سنگ  Hypatia stone  و LAP-149 اما محققان قادر به تخمین سن آنها نبودند.

منبع: newatlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا