تکنولوژی

احراز هویت همه کاربران در شبکه ملی اطلاعات

همزمان با افتتاح شبکه ملی اطلاعات که با حضور معاون رییس جمهور در سالن قندی وزارت ارتباطات انجام شد نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات از احراز هویت الزامی همه کاربران در شبکه ملی اطلاعات خبر داد. 

به گفته جهانگرد  در شبکه ملی اطلاعات کلیه کانکشن های (اتصالات به شبکه) ثابت و سیار کشور دارای هویت واحدی خواهند بود و اگر کاربری دارای شناسه نباشد، قابلیت سرویس دهی به او وجود ندارد.

جهانگرد همچنین در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره احراز هویت کاربران روی این شبکه گفت : احراز هویت کاربران به این معنی نیست که دیتای رد و بدل شده آنان را زیر نظر داریم. 

 

شبکه 20 هزارمیلیارد تومانی 

مراسم را معاون اول رییس جمهور افتتاح کرد هر چند شب قبل از آن خود رییس جمهور نیز در جلسه شورای عالی فضای مجازی در مورد این شبکه صحبت کرده بود و افتتاح آن را به وزارت ارتباطات تبریک گفته بود. جهانگیری در سخنان خود تاکید کرد که شبکه ملی اطلاعات سد راه دسترسی آزاد به اطلاعات نیست بلکه خدمات با سرعت بیشتر، کیفیت بهتر، هزینه کمتر و امنیت بالاتر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت  جهانگيري خاطرنشان كرد: عصري كه در آن قرار داريم، عصر اطلاعات است و هيچ كشوري در هيچ جاي دنيا نمي تواند از خدمات فناوري اطلاعات چشم پوشي كند.

وي افزود: طراحي شبكه ملي اطلاعات مهمترين قدم در راه دسترسي به اطلاعات باكيفيت، سريع، امن و ارزان تر براي همه مردم و مسئولين است و براي به ثمر رسيدن اين شبكه در حدود 20 هزار ميليارد تومان ظرف سه سال اخير سرمايه گذاري شده است كه 20 درصد از اين ميزان توسط دولت و مابقي توسط بخش غيردولتي بوده است. جهانگیری مشخص نکرده که بخش خصوصی در کدام بخش از شبکه ملی اطلاعات سرمایه گذاری کرده است. 

 

وزیر ارتباطات : کاربران نگران نباشند

بوزیر ارتباطات اما میگوید کاربران نگران نباشند. با تاکید دوباره بر مهمترین ویژگی این شبکه گفت: شبکه ملی اطلاعات هیچ محدودیتی برای دسترسی کاربران به اطلاعات  و خدمات وجود ندارد. 

وزیر ارتباطات همچنین در جمع خبرنگاران گفت: کسانی که با شبکه ملی اطلاعات موافق نیستند همواره اینگونه شبهات را مطرح کرده اند و معتقد بودند که اگر این شبکه دایر شود دسترسی مردم به اینترنت جهانی قطع خواهد شد اما ما بارها این موضوع را تکذیب کرده ایم.

 

 

وی گفت: آنچه در داخل کشور به عنوان ارتباطات مدنظر است از لحاظ حریم خصوصی محفوظ بوده و هیچ تفاوتی میان ارتباط خارجی با شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه اطلاعات تنها در صورت حکم قضایی و طبق قانون در اختیار مراجع قضایی قرار می گیرد، گفت: هویت تمامی مصرف کنندگان در فضای مجازی مشخص است که این موضوع ارتباطی به شبکه ملی ارتباطات ندارد و از قبل نیز وجود داشته است اما دولت تاکید دارد حریم خصوصی که از این شبکه استفاده می کنند را صیانت کند.

 

فیروزآبادی : مستقل از اینترنت تولید محتوا میکنیم

دبیر شورای عالی فضای مجازی هم در سخنانش با اشاره به اینکه در شبکه ملی اطلاعات مستقل از شبکه اینترنت خارجی امکان تولید محتوا را خواهیم داشت، گفت: هم‌اکنون قدرت اقتصادی کشورها در چارچوب تولید محتوا و خدمات در فضای مجازی سنجیده می‌شود و چنانچه ما بتوانیم خدمات این شبکه را به کشورهای دیگر ارائه دهیم، شاهد اعمال قدرت در فضای مجازی خواهیم بود، همان کاری که هم‌اکنون آمریکایی‌ها در حوزه‌های مختلف خدمات انجام می‌دهند و در این فضا اعمال قدرت دارند.

فیروزآبادی با بیان اینکه خدماتی مانند گوگل و تلگرام اگر در ایران راه‌اندازی شود، شبکه ملی اطلاعات این توانایی را خواهد داشت که این خدمات را بتواند به صورت جهانی ارائه دهد، از سوی دیگر در این شبکه با قدرت سایبری می‌توانیم در خدمات و سرگرمی‌ها، بازارهای جهانی و منطقه‌ای را به خود اختصاص دهیم.

 

منبع : مهر/پایگاه دولت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا