ایران

آغاز طرح احراز هویت کاربران ایرانی

اجرای این طرح با پیام‌رسان‌ها و اپلیکشین‌های داخلی آغاز می‌شود

به نظر می‌رسد موضوع احراز هویت کاربران ایرانی در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته و حالا مسوولان این وزارتخانه به دنبال اجرایی کردن آن در اپلیکیشن‌های ایرانی است.

به گفته معاون وزیر ارتباطات از اتصال اپلیکیشن ها و پیام رسان های بومی به درگاه «شاهکار» برای احراز هویت کاربران خبر داد.

امیر ناظمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تا یک ماه آینده امکان اتصال ۱۰ اپلیکیشن برتر و دو پیام رسان بومی را به API سامانه شاهکار فراهم می کنیم گفت: این امکان باعث می شود کاربرانی که از این اپلیکیشن ها استفاده می کنند احراز هویت شوند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ایرانی) سامانه ای برای احراز هویت کاربران در فضای اینترنت است که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه اندازی شده است.

وی هدف از راه اندازی و پیاده سازی این سامانه را احراز اصالت سرویس گیرندگان در فضای مجازی عنوان کرد.

وی گفت: با ارائه مجوز سامانه شاهکار به اپلیکیشن ها و پیام رسان های بومی، این سرویس دهندگان می توانند برای ارائه سرویس اصالت هویت کاربران را تایید کنند.

شماره‌تلفن کاربران باید تایید شود

ناظمی ادامه داد: به این معنی که شماره های تلفنی که از این اپلیکیشن ها و پیام رسان های بومی استفاده می کنند باید مورد تایید واقع شود. به عنوان مثال کاربری که می خواهد پرداخت قبض از طریق اپلیکیشن انجام دهد باید احراز هویت شود تا کد ملی و شماره موبایل آن مورد تایید سامانه شاهکار قرار گیرد.

وی گفت: در این سامانه شماره کاربری که از اپلیکیشن های بومی و پیام رسان ها استفاده می کنند با کد ملی وی مطابقت داده می شود و در صورتی که اطلاعات وی یکسان بود امکان استفاده از خدمات را خواهد داشت.

وی اجرای این طرح را در جهت جلوگیری از تخلفات و کلاهبرداری در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: در مرحله نخست این سیستم به ۱۰ اپلیکیشن برتر و دو پیام رسان بومی اختصاص داده می شود اما تا سال آینده امکان اتصال به سامانه شاهکار برای تمامی اپلیکیشن ها و پیام رسان های بومی ممکن می شود تا شاهد جلوگیری از کلاهبرداری و تخلف در جابجایی و نقل و انتقال پول، خدمات پرداخت و خرید و فروش اینترنتی و نیز پرداخت قبوض از طریق این اپلیکیشن ها باشیم.

سامانه شاهکار چیست؟

سامانه شاهکار ( شبکه احراز هویت کاربران ایران ) از سال 1394 به طور آزمایشی توسط یکی از شرکتهای زیر مجموعه رایتل به نام گلدنت راه‌‌اندازی شد و بعد همه اپراتورها در ایران موظف به استفاده از آن در سیستم‌های خود شدند.

طراحی و پیاده‌سازی این سامانه با هدف یکپارچه‌سازی و احراز اصالت سرویس‌گیرندگانِ سرویس‌های ارائه‌شونده توسط سرویس‌دهندگان بوده است.

بر اساس اعلام شرکتی که این پروژه را راه‌اندازی کرده این سیستم جهت فراهم آوردن امکان صحت‌سنجی اطلاعات اعلامی سرویس‌دهنده برای سرویس‌گیرندگان با مراجع تطبیق، اعمال سیاست‌ها و محدودیت‌های قانونی، تولید گزارش‌های مدیریتی و جست‌و‌جوی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاهکار وظیفه احراز هویت سرویس‌هایی از قبیل سیم‌کارت‌ها، خطوط ثابت تلفن و اشتراک‌های اینترنت، PAP و SAP، Mobile Wi-Fi  و …. را دارد و در راستای هدف افزایش امنیت و همچنین ارائه خدماتی مانند صدور سیم‌کارت، صدور خط تلفن ثابت، صدور اشتراک اینترنت و … تولیدشده است.
کلیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی دارنده سرویس نظیر سیم‌کارت، خطوط تلفن ثابت، مشترکین سرویس‌دهندگان اینترنتی و … سرویس‌گیرنده این پروژه هستند که این خدمات از طریق مراجع تطبیق (سازمان‌هایی که احراز اصالت از طریق اطلاعات موجود در پایگاه‌های داده‌ی آن‌ها صورت می‌گیرد) مشخص‌شده ارائه خواهد شد.

سامانه شاهکار برای اولین بار در پروژه جاری Public Wi-Fi شرکت رایتل، توسط شرکت گلدنت در بهمن 94 راه‌اندازی شد.

فیروزآبادی : همه کاربران باید احراز هویت شوند

به نظر می‌رسد طرح احراز هویت کاربران ایرانی مدتهاست در ذهن مسوولان است. دبیر شورای عالی فضای مجازی در آبان ماه سال 1396 با تاکید بر اهمیت ساماندهی نظام هویت در فضای مجازی، گفت: باید تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی برای فعالیت در فضای مجازی احراز هویت شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید ابوالحسن فیروز آبادی در بازدید از سازمان ثبت احوال کشور گفت: یکی از مهمترین زیر ساختهای فضای مجازی کشور بحث هویت است و باید تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی برای فعالیت در فضای مجازی احراز هویت شوند.

یک سال قبل از آن طرحی تحت عنوان احراز هویت ادمین‌های تلگرامی کلید خورده بود و همه ادمین‌های کانال‌های تلگرام موظف به احراز هویت و ثبت کانال خود شدند.

در سال 1395 نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات از طرح احراز هویت کاربران در شبکه ملی اطلاعات خبر داده بود.

اوایل امسال نیز مسوولان از طرح احراز هویت صاحبان سیم کارت از طریق ایجاد یک سایت در وزارت ارتباطات خبر داده بود.

 

مرتبط : احراز هویت کاربران اینترنت خوب یا بد؟

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا