تکنولوژی

برگزاری جشن سالگرد ویکی‌پدیای فارسی

ویکی‌پدیا دانشنامه‌ای اینترنتی و چندزبانه با محتویات آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هرکسی به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند مقالات آن را ویرایش کند. ویکی‌پدیای فارسی نیز پس از دو سال از شروع پروژهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، در ۲۸ آذر ۱۳۸۲ (۱۹ دسامبر ۲۰۰۳) فعالیت خود را آغاز کرد. همگانی و آزاد بودن ویکی‌پدیا بدین معنی است که همه می‌توانند به نوشتن و ویرایش نوشتارهای موجود در آن بپردازند یا نوشتار تازه‌ای را ایجاد کنند. مدیریت بررسی نوشتارها توسط گروهی از گردانندگان انجام می‌شود. کسانی که در امر تکمیل این پروژهٔ بی‌پایان مشارکت می‌کنند، به هم‌زبانان خود یاری رسانده‌اند تا در گردآوری دانش در بی‌همتاترین دانشنامهٔ جهانی سهمی داشته باشند.
 
 
 ویکی‌پدیای فارسی حدود یک سال پس از تأسیسش توانست تعداد مقاله‌هایش را به ۱٫۰۰۰ مقاله برساند.این دانشنامه در ۳ شهریور ۱۳۸۹ (۲۵ اوت ۲۰۱۰) دارای ۱۰۰ هزار مقاله شد و در کمتر از دو سال بعد، در ۱۹ تیر ۱۳۹۱ (۹ ژوئیهٔ ۲۰۱۲) به ۲۰۰٫۰۰۰ مقاله رسید. سیر صعودی تعداد مقالات ویکی‌پدیای فارسی در این زمان با رشدی باورنکردنی روبه‌رو شد و ۸ ماه بعد، در ۱ اسفند ۱۳۹۱ (۱۹ فوریه ۲۰۱۳) تعداد مقالات به ۳۰۰هزار مقاله رسید. این روند روبه‌رشد اما چندان پایدار نبود و ساخت ۱۰۰ هزار مقالهٔ دیگر و رسیدن به عدد ۴۰۰هزار تا پیش از ۲۷ تیر ۱۳۹۳ (۱۸ ژوئیه ۲۰۱۴) ممکن نشد. اکنون نیز پس از گذشت قریب دو سال در تاریخ چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ (۲۷ ژوئیه ۲۰۱۶)، تعداد مقالات به نیم میلیون مقاله رسیده ‌است. این موفقیت که حاصل تلاش شبانه‌روزی کاربران ویکی‌پدیای فارسی است، این دانشنامه را به بزرگترین دانشنامهٔ فارسی و بزرگترین ویکی‌پدیا در میان زبان‌های خاورمیانه و زبان‌های راست به چپ تبدیل کرده‌است. به همین مناسبت، جشنی در ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد. 
ویکی‌پدیای فارسی از ابتدا پایبند به اجرای صحیح استانداردهای مربوط به زبان فارسی در وب بوده و سوابق روزبه پورنادر – که ویکی‌پدیای فارسی را راه‌اندازی کرده – در زمینهٔ استانداردها، جهانی‌سازی و بومی‌سازی رایانه برای زبان فارسی، به این راه کمک فراوانی کرده ‌است. هم‌اکنون نوشتارهای ویکی‌پدیای فارسی از نظر معیارهای صحیح کدنگاری و نگارشی دارای کیفیت بالایی هستند و اصول نگارشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آن رعایت می‌شود.
با وجود برخی مشکلات ویکی‌پدیای فارسی در بین زبان‌های با خط راست به چپ و همچنین در بین کشورهای خاورمیانه در رتبهٔ اول قرار دارد و از نظر شاخص «ژرفا»، که از نشانه‌های کیفیت نسخه‌ها و میزان برروزرسانی صفحه‌هاست، با داشتن ژرفای ۲۱۳ یکی از ویکی‌های باکیفیت محسوب می‌شود.
به نظر گردانندگان ویکی‌فا، برگزاری ‌جشن‌هایی مانند جشن حاضر، می‌تواند ویرایشگران و گردانندگان را با مشکلات موجود و مسیرهایی که نیاز به اصلاح دارند، آشنا کرده و نقطه آغازی برای پیشرفت بیشتر و تدبیر کردن برای حل مشکلات کنونی و آینده خواهد بود. همین‌طور می‌تواند جامعه علمی به صورت خاص و عموم استفاده‌کنندگان از اینترنت را، که با افزایش ضریب نفوذ اینترنت به ۸۲ درصد در ایران و افزایش آن در دیگر کشورهای پارسی‌زبان همچون افغانستان و تاجیکستان، جمعیت قابل‌توجهی از پارسی‌زبانان جهان را دربرمی‌گیرد، با فعالیت‌ها و امکانات ویکی‌پدیای فارسی و همچنین با معیارهای ایجاد نوشتار و شاخص‌های کمی و کیفی ویکی‌فا، آشناتر کنند.
برای اطلاعات بیشتر:
گروه کاربری ویکی‌مدین‌های ایرانی
 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا