تکنولوژی

ذخیره 330 ترابایت داده در یک کف دست

در یکی دوسال اخیر کارشناسان و متخصصین صنعت “ذخیره‌ سازی دیتا” همواره درحال فعالیت و آزمایش برخی مواد عجیب و غریب بوده‌اند. سونی اعلام کرده که با همکاری با تیمی از متخصصین مرکز تحقیقاتی شرکت آی‌بی‌ام در زوریخ موفق به ساخت یک نوار مغناطیسی جدید شده که قادر است 330 ترابایت دیتا را در یک کارتریج به‌اندازه کف دست ذخیره کند. در گذشته همین مقدار کارتریج می‌توانست تنها 15 ترابایت دیتا را در خود جای دهد.

برای مثال، این حجم از حافظه برای نگهداری 3.379 نسخه از تمامی اسناد موجود در وبسایت ویکیپدیا کافی است. همانطور که حدث می‌زدید کاربرد این نوع کارتریج برای کاربران خانگی نیست و درصورت تولید، بیشتر در سرورها و مراکز داده بزرگ به‌کارگرفته خواهد شد.

این نوار مغناطیسی جدید می‌تواند در هر اینچ مربع حدود 201 گیگابایت دیتا را ذخیره کند که این ظرفیت بیش از 20 برابر ظرفیت حافظه‌های داخلی امروزی است. برای رسیدن به چنین ظرفیتی، تیم تحقیقاتی روشی جدید برای کاهش فاصله بین نوار مغناطیس و سر مغناطیسی (Magnetic Head) ابداع کرده و همچنین با به‌کارگیری یک نوع ماده روان‌کننده، حرکت آرام و همچنین سرعت خواندن و انتقال داده‌ها را تا حدودی افزایش داده است.

برای افزایش طول و ظرفیت این نوارها، دیتاها به شکل مرتب و در لایه‌های مختلفی از ذرات نانو نگهداری می‌شوند. مرکز تحقیقاتی آی‌بی‌ام گفته که این موفقیت یعنی امکان توسعه ظرفیت حافظه داخلی دستگاه‌ها در آینده با سرعت خیلی بیشتری انجام خواهد گرفت. از آنجایی که نیاز به دستگاه‌های مجهز به فضای ذخیره‌سازی با ظرفیت بالا هر روز افزایش پیدا می‌کند، مطمئنا در چند سال آینده شاهد نوآوری‌های متعددی در این زمینه خواهیم بود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا