تکنولوژی

پوکیمون‌ها در قاب تلخ سوریه

در حالی که شکار پوکیمون‌ها به دغدغه اصلی بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان تبدیل شده، خالد اکیل هنرمند سوری دغدغه‌های مهم‌تری را با استفاده از پوکیمون‌ها به تصویر کشیده است.

به گزارش وب‌سایت Thenextweb، این هنرمند از حضور موجودات تخیلی یعنی پوکیمون‌ها که با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده پیش روی کاربران قرار می‌گیرند به بهترین شکل ممکن استفاده کرده تا واقعیت غیرمجازی را در شهرهای جنگ‌زده سوریه به تصویر بکشد. اکیل در خصوص اهداف خود از انتشار چنین تصاویری می‌گوید:>

” خبرهای مربوط به جنگ در سوریه همه‌جا شنیده می‌شد اما حالا پوکیمون‌گو به سوژه روز رسانه‌های خبری تبدیل شده است. ترکیب این دو موضوع، این ایده را در ذهن من ایجاد کرد که شکار یک پوکیمون در میان ویرانه‌های سوریه چگونه به‌نظر خواهد آمد؟! پرسشی که در ذهن من شکل گرفته آن است که چگونه یک بازی مجازی توجه بیشتری را در مقایسه با اخبار جنایاتی که هر روزه در محیط واقعی شهرهای سوریه در جریان است به خود جلب می‌کند؟”

در یکی از این تصاویر، یک کودک سوری در حالی که دوچرخه‌ای را در دست گرفته در میان ویرانه‌هایی که روزگاری محل زندگی و بازی او بوده گام برمی‌دارد. این در حالی است که تنها یک پوکیمون از نوع Vaporeon در این سفر پردرد همراه کودک است. در تصویری دیگر، یک کودک از صحنه آتش‌سوزی خودرو فرار می‌کند و پیکاچو بهت‌زده در حال تماشای وضعیتی است که در هیچ نقطه‌ای از جهان تجربه نکرده است.

در عکس سوم نیز کودکانی به تصویر کشیده‌ شده‌اند که در آب‌های آلوده در حال استحمام هستند و در کنار آن‌ها یک Clauncher در حال خروج از لوله فاضلاب است. 

“حماسی، غم‌انگیز و درخشان” این اظهارنظری است که توسط یکی از کاربران در زیر پست اکیل در اینستاگرام درج شده است. 

تصاویر یادشده واقعیت جنگی را به تصویر می‌کشند که سوریه را به ویرانه تبدیل کرده و در نتیجه آن 4.7 میلیون شهروند سوری به دیگر کشورها مهاجرت کرده‌اند، 6 میلیون نفر به مرزها نقل مکان کرده‌اند و 13 میلیون انسان بی‌گناه نیز همچنان منتظر دریافت کمک از دولت سوریه هستند. 

اکیل تاکید دارد که قصد او از انتشار این تصاویر سرزنش کاربرانی نیست که از بازی پوکیمون‌گو لذت می‌برند و هدف او تنها جلب توجه افکار عمومی به واقعیت تلخ زندگی در کشورش است. او در این خصوص می‌گوید:

” در این پروژه به هیچ وجه قصد نداشتم تا افرادی که توجهی به حوادث سوریه ندارند را سرزنش کنم. این تصاویر تنها روشی برای شفاف‌سازی هر چه بیشتر در خصوص فجایعی است که در کشور ما رقم می‌خورد.”

نکته قابل توجه اینکه اکیل اعلام کرده تجربه استفاده از بازی پوکیمون‌گو را نداشته اما همچنان تلاش دارد تا عکس‌هایی از این دست را با ادامه جنگ در سوریه، در حساب کاربری خود قرار دهد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا