تکنولوژی

مزیت‌های یک هیات مدیره قوی

نام نویسنده: محمد رامین کمیلیان

یکی از نکات بسیار مهم در اداره یک بنگاه تجاری خصوصا برای کارآفرینان داشتن یک هیات مدیره قوی است.

اهمیت هیات مدیره جهت دادن و کمک به مدیر عامل برای پیشبرد موسسه است. در شرکت های قدیمی تر و شکل گرفته، نقش هیات مدیره حفظ منابع سهامداران، جهت دادن به شرکت، پاداش و ارزیابی مدیر عامل یا مدیران ارشد دیگر است. نظارت بر دارایی‌ها، ماشین آلات و غیره نیز در حیطه کار هیات مدیره است. ولی این نقش هیات مدیره در شرکت های شکل گرفته با ساختار منسجم و سابقه طولانی است.

بر اساس همین نکات هیات مدیره در شرکت های نوپا نیز بسیار مهم است، ولی ممکن است نقش آنها مقداری متفاوت باشد.

اول به اینکه چرا هرتیم کار آفرینی نیاز به یک هیات مدیره دارد می پردازیم و سپس بررسی می کنیم که چگونه می توان یک هیات مدیره کارا داشت.

1.      باز خورد صادقانه از عملکرد مدیر عامل و بقیه مدیران اجرائی در تیم کار آفرینی . از آنجایی‌که در مراحل اول شکل گیری یک شرکت حامیان اصلی، دوستان، خویشاوندان و غیره هستند، داشتن یک هیات مدیره قوی به کارآفرینان کمک می کند تا برخورد صادقانه و بدون اریب( unbiased) از عملکرد خود داشته باشند.

2.      داشتن یک هیات مدیره با اعضا متفاوت با سابقه های کاری و حرفه ای متفاوت کمک می کند تا کار آفرینان نظرات متفاوت دیگر را نیز بشنوند و دچار تفکر تونلی نشوند.

3.      داشتن هیات مدیره به کار آفرینان کمک می کند تا در مقابل تصمیمات خود پاسخگو باشند. این پاسخگو بودن کمک می کند تا صحت تصمیمات خود را محک بزند. اگر آنها نتوانند از تصمیمات خود در مقابل هیئت مدیره دفاع کنند، شاید تصمیم نیاز به پختگی بیشتر دارد.

4.      داشتن هیات مدیره به گسترش روابط انسانی [people’s skills] کار آفرینان و شبکه ارتباطی آنها کمک می کند.

اما هر هیئت مدیره ای خوب نیست وبرای کار آفرینان بسیار مهم است که ترکیبی درست کنار هم قرار بگیرند که به پیشرفت شرکت کمک کنند.

1.      تعداد اعضای هیات مدیره باید بین 4 تا 6 نفر باشد. کمتر از 3 نفر هیات مدیره نمی باشد و بیشتر از 6 نفر هماهنگی را سخت می کند.  بهتر است برای مسئولیت پذیری هیات  مدیره، مقداری سهم تشویقی به آنها تعلق گیرد. البته بعد از ثابت شدن تعهد اعضا.

2.      بسیار مهم است که این ترکیب متفاوت باشد. اگر همه اعضای هیات مدیره از یک پیشینه باشند کار آیی هیات مدیره پایین می آید. باید سعی کرد تا نقطه نظر افراد مختلف با سوابق مختلف را شنید و در تصمیم گیریها لحاظ کرد.

3.      افرادی را انتخاب کنید که بتوانند به اهداف کوتاه مدت  شما هم کمک کنند. برای کار آفرینان بسیار مهم است که اهداف کوتاه مدت خودرا به دست آورند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.

4.      اعضا هیات مدیره را از افرادی انتخاب کنید که به شرکت اعتبار و شخصیت دهد. این بسیار مهم است زیرا در مراحل رشد شرکت کمک می کند تا کار آفرینان حامیان بهتر پیدا کنند. چه برای سرمایه گذاری و چه برای جذب افراد لایق برای همکاری.

در همه نکات بالا می توان بحث کرد و عمیق تر شد. برای مثال اگر عضو هیات مدیره ای در آغاز تاسیس یک شرکت توقع بالا برای دریافت سهام تشویقی داشته باشد شاید خیلی قابل احترام و اعتماد نباشد. از یک طرف اگر این عضو هیچ گونه تقاضایی نداشته باشد شاید تعهد لازم را برای حضور در جلسات هم نداشته باشد. نکته ای که باید در نظر گرفت این است که این نکات یک چهار چوب ذهنی برای کار آفرین ایجاد کند. هیچ کدام در سنگ حک نشده است و کار افرین باید بتواند یک تعهد در بین آنها ایجاد کند.

 

از همین نویسنده بخوانید : 

چگونه کارآفرینان می‌توانند سرمایه‌ جذب کنند؟

درباره Angel Investing یا سرمایه‌گذاری توانگر

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا