تکنولوژی

آپدیت ویندوز10؛ انقلابی برای کامپیوترها

نام نویسنده: مهیار مهرجو

مایکروسافت تابستان سال گذشته نسخه‌ای بی‌نظیر از سیستم‌عامل ویندوز را معرفی کرد. مهم‌ترین تفاوت این نسخه با سایر ویندوزها این است که، ویندوز 10 آخرین ویندوزی است که مایکروسافت می‌سازد. حالا مایکروسافت تصمیم دارد به مناسبت تولد ویندوز 10 در دوازدهم مرداد آپدیت جدیدی را به این سیستم‌عامل محبوب اضافه کند. ما پس از بررسی‌های بسیار، به این آپدیت‌ها دسترسی پیدا کردیم و در ادامه 5 ویژگی مهم از امکاناتی که قرار است به ویندوز 10 اضافه شود را توضیح می‌دهیم.

 

ورود به وب و نرم‌افزارها با Windows Hello

سال گذشته در ویندوز 10 مایکروسافت راه جدیدی را جایگزین پسوردهای معمول کرد و شما می‌توانستید با چهره خود رمز ویندوز را باز کنید البته اکثر لپ‌تاپ‌ها امکان استفاده از این ویژگی را نداشتند زیرا نیاز به یک اسکنر عنبیه داشت. حالا مایکروسافت این امکان را گسترش داده است و شما می‌توانید برای ورود به برنامه‌‌هایی مانند Drop Box و iHeartRadio از این روش استفاده کنید.

علاوه‌بر نرم‌افزارها شما می‌توانید از این ویژگی در فضای وب هم استفاده کنید. البته فعلا فقط مرورگر مایکروسافت اج چنین قدرتی را دارد. مایکروسافت معتقد است آینده امنیت دنیا با همین اسکنر چهره و عنبیه است.

 

کورتانا قوی‌تر از گذشته

ویندوز 10 اولین سیستم‌عامل کامپیوتر بود که دستیار صوتی هم داشت و بعد از یک سال، اپل هم سیری را به سیستم‌عامل کامپیوترهایش اضافه کرد. اما حالا کورتانا حتی از قبل هم بهتر شده است. حالا شما می‌توانید یک آدرس را از کورتانا بپرسید تا بهترین مسیر را در نقشه برای شما پیدا کند و علاوه بر این، چون با اپلیکیشن خود در اندروید و آی‌اواس در ارتباط است می‌تواند آن مسیر را به موبایل شما ارسال کند تا بقیه کار را با موبایل ادامه دهید. اگر کاربر اندروید باشید این ارتباط به همین محدود نمی‌شود و شما حتی اس‌ام‌اس و تماس‌های تلفنی خود را در ویندوز می‌بینید و می‌توانید به آنها پاسخ دهید.

 

کورتانا زمانی که صفحه نمایش قفل است

در گذشته بعد از بیدار شدن از خواب وقتی از سیری روی آی‌پد سوال می‌کردم امروز هوا چطور است. اما جوابی نمی‌شنیدم و پروسه خسته کننده‌ای بود چون باید حتما به برق وصل می‌بود و تقریبا هم تا فریاد نزنید صدای شما را نمی‌شنود. حالا کورتانا این مشکل را حل کرده است. شما می‌توانید بعد از این آپدیت فقط در لپ‌تاپ را نبندید و بدون اینکه نیاز به برق یا زدن رمز باشد از همان صفحه Lock Screen ویندوز کورتانا را صدا بزنید تا آب‌وهوا را برای شما گزارش بدهد، موسیقی پخش کند و یا آلارم برای شما کوک کند. حتی می‌توانید به او اجازه بدهید تا بدون باز کردن قفل پیامک‌های شما را هم بخواند. همه این امکانات رنگ‌وبوی تازه‌ای به صفحه قفل ویندوز داده است.

 

از قلم استفاده کنیم

یکی از بزرگترین ویژگی‌های جدید در این آپدیت مربوط به قلم و صفحه نمایش‌های لمسی است. اگر شما کامپیوتری با صفحه لمسی دارید اپلیکیشن‌هایی مانند OneNote به صورت پیش‌فرض آماده استفاده با قلم هستند. خیلی از نرم‌افزارهای ویندوز هم در حال سازگار شدن با قلم و صفحه لمسی هستند و این مسیر رو به رشد قلم‌های دیجیتالی را نشان می‌دهد. همچنین اپلیکیشن‌های این حوزه مانند Sticky Notes هم هوشمند شده‌اند. برای مثال اگر روی استیکی نوت بنویسید “meeting at 9:30am“، این اپلیکیشن متن را تشخیص می‌دهد و یک قرار ملاقات را در تقویم کامپیوتر شما ثبت می‌کند.

 

افزونه برای مرورگر مایکروسافت اج

مرورگر مایکروسافت اج که همراه با ویندوز 10 معرفی شد شاید به علت سرعت بسیار خوب و مصرف کم باتری و امنیت بالا جایگزین بسیار کاملی برای اینترنت اکسپلورر بود و توانست با مرورگرهایی مانند گوگل کروم و یا موزیلا فایرفاکس رقابت کند. البته در این رقابت کمبودهایی داشت که نمی‌شود از آنها چشم‌پوشی کرد. یکی از مهمترین آنها پشتیبانی نکردن از Extensionها است که این کمبود با آپدیت جدید جبران می‌شود.

مطلب مرتبط: 21 میانبر برای مرورگر مایکروسافت اج

پس از بروزرسانی ویندوز می‌توانید به منوی تنظیمات بروید و در قسمت افزونه، افزونه‌هایی مانند، AdBlock plus، LastPass، Pocket و یا مترجم مایکروسافت را به مرورگر خود اضافه کنید. اگر کاربر گوگل کروم باشید، شاید تغییر مرورگر برای شما مشکل باشد و یا کمبودهایی را متوجه شوید اما مرورگر اج در حال فرم گرفتن است و این آپدیت‌ها این موضوع را اثبات می‌کند.

این آپدیت‌ها همراه با چندین و چند بهبود ریز و درشت دیگر از دوم آگست برای همه کاربران قابل دانلود است. تمام این تغییرات نشان می‌دهد که PCها نتنها با مرگ فاصله‌ی بسیار زیادی دارند، بلکه فضای پیشرفت آنها هم مهیا است.

این آپدیت از دوازدهم مرداد ماه در دسترس کاربران ویندوز 10 قرار دارد. اگر هنوز ویندوز خود را به 10 آپگرید نکرده‌اید، فرصت زیادی باقی نمانده است. مایکروسافت از هشتم مرداد دیگر ویندوز 10 را مجانی نخواهد داد و باید برای ارزان‌ترین نسخه آن 120 دلار بپردازید، پس این فرصت را از دست ندهید.

مطلب مرتبط: 8مرداد آخرین فرصت برای آپدیت ویندوز

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫808 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا