تکنولوژی

کیس ضد جاسوسی اسنودن برای آیفون

ادوراد اسنودن به دنبال پیاده‌سازی راهکار جدیدی است که کاربران گوشی‌های هوشمند را از استراق سمع احتمالی و یا حتی سواستفاده دیگران از قابلیت‌های ارتباطی گوشی هوشمند‌ آن‌ها، در شرایط مختلف باخبر خواهد کرد.

به گزارش بیزینس اینسایدر، افشاگر NSA با همکاری Andrew Huang طرحی را ارائه کرده‌ که به کاربران گوشی‌های هوشمند این امکان را خواهد داد تا در صورتی که سیگنالی از گوشی آن‌ها به آژانس‌های اطلاعاتی مخابره می‌شود، از این روند باخبر شوند.

در مستندات فنی این طرح، اینچنین به تشریح اهداف آن پرداخته شده است:

” این راهکار، ابزاری را در اختیار روزنامه‌نگاران و خبرنگاران قرار می‌دهد تا در صورت رهگیری و یا افشای موقعیت مکانی آن‌ها، حتی در صورتی که گوشی در حالت هواپیما قراردارد، از چند و چون کار مطلع و آگاه شوند.”

اسنودن (که پیش از این طرف همکاری NSA بوده و اکنون در تبعید و در مسکو زندگی می‌کند) و Haung (که او نیز از جمله هکرهای سرشناسی است که پیش از این موفقیت در زمینه مهندسی معکوس ایکس‌باکس و دیگر سخت‌افزارها را به ثبت رسانده) معتقدند راهکار ارائه شده از سوی آن‌ها می‌تواند ابزاری برای حمایت از خبرنگاران و دیگر فعالان سیاسی در برابر سواستفاده از قابلیت‌های ارتباطی گوشی‌های هوشمند باشد. 

گوشی‌هایی که دروغ می‌گویند

در مستندات این طرح، اسنودن و Haung صراحتا عنوان کرده‌اند که کاربران نباید به آنچه روی صفحه‌نمایش گوشی هوشمند خود مشاهده می‌کنند اطمینان داشته باشند. در واقع در صورتی که به عنوان مثال شما بلوتوث و یا آنتن‌دهی گوشی خود را غیرفعال کنید، همچنان این احتمال وجود دارد که دستگاه‌های الکترونیکی یا رادیویی دستگاه شما بازهم به مخابره سیگنال اقدام کنند. این احتمال، در صورتی که طرف شما، هکرها و یا آژانس‌های اطلاعاتی پیشرفته باشند قوت خواهد گرفت. در این صورت حتی قراردادن گوشی روی حالت هواپیما نیز نمی‌تواند سددفاعی برای شما باشد.

با این تفاسیر، به‌جای اعتماد به گوشی‌های هوشمند، اسنودن و همکار او معتقدند استفاده از تجهیز جانبی که این‌بار در قالب یک کیس ویژه آیفون 6 خودنمایی خواهد کرد و به‌طور مداوم سخت‌افزار و همچنین مخابره امواج رادیویی از گوشی شما را بررسی می‌کند راه‌حل مناسبی در این زمینه خواهد بود. 

کیسی برای مقابله با نظارت دیجیتالی

این کیس که هنوز تولید آن آغاز نشده، با قرارگرفتن در پشت آیفون، علاوه بر افزایش ظرفیت باتری می‌تواند سواستفاده احتمالی از جی‌پی‌اس، بلوتوث، وای‌فای و یا حتی ارتباطات صورت‌پذیرفته در قالب استفاده از پروتکل‌های ارتباطی شبکه‌های همراه را بررسی کند. آن‌طور که اعلام شده، نسخه اولیه این کیس در سال جاری میلادی تولید خواهد شد. 

در صورت موفقیت طرح اولیه، حرکت بعدی جذب سرمایه برای تولید انبوه این محصول و البته پشتیبانی از دیگر دستگاه‌های الکترونیکی همراه خواهد بود. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا