تکنولوژی

تحلیل خرید 31 میلیارد دلاری ARM توسط SoftBank

هلدینگ ARM، فعال در حوزه طراحی تراشه‌ها که عملا هیچ تراشه‌ای هم تولید نکرده و یا به فروش نمی رساند با مبلغ 31.4 میلیارد دلار به شرکت SoftBank واگذار شد. نکته قابل توجه اینکه، این مبلغ، چهار برابر هزینه تمام شده خرید نوکیا توسط مایکروسافت، چیزی در حدود سه برابر پرداختی گوگل برای خرید موتورولا و به مراتب بیشتر از هزینه‌ای است که اچ‌پی برای خرید شرکت پالم پرداخت کرده است. اگرچه نام‌های مطرح شده همگی به عنوان نویسندگان و کارگردانان اصلی دنیای موبایل در ذهن می آیند اما این ARM است که نقشی اساسی‌تر را البته در پشت صحنه این بازار ایفا کرده و از همین رو حالا ارزش بیشتر خود را در مقایسه با رقبا به رخ می‌کشد.

عملا هر گوشی همراه، تبلت و یا ساعت هوشمندی که به بازار عرضه می‌شود، از پردازنده‌هایی برپایه معماری ARM بهره‌مند شده و همین امر به معنای پرداخت هزینه حق امتیاز به این شرکت، توسط تولیدکنندگانی است که این محصولات را به بازار عرضه می‌کنند. فعالیت ARM از حضور در بازار تولید پردازنده‌های ویژه دستگاه‌های الکترونیکی همراه فراتر رفته و تا بازار معماری کارت‌های گرافیکی، تجهیزات ارتباطی بی‌سیم، تراشه‌های ویژه سرور و طراحی ابزارهای توسعه نرم‌افزاری نیز امتداد می‌یابد. به زبان ساده، اگر قصد تولید یک دستگاه الکترونیکی همراه را دارید، ناچار به استفاده از خدمات ARM خواهید بود.

با این تفاسیر، باید عنوان داشت محصول اصلی ARM، اطلاعات است. این شرکت، سرمایه و وقت خود را در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده تا در خروجی شاهد طراحی نسل‌های پی‌درپی پردازنده‌های جدید ویژه دستگاه‌های الکترونیکی همراه و دیگر طراحی‌های سیستمی ارزشمند باشیم. مطمئنا شرکای سخت‌افزاری این شرکت آرزو دارند تا تمامی مراحل طراحی، توسعه و ساخت را به‌تنهایی انجام دهند اما عمق و وسعت تخصص ARM، اکوسیستمی خارج از حد تصور این شرکت‌ها برای رقابت ایجاد کرده است. ARM با در اختیار داشتن بیش از 4500 پتنت ثبت شده و یا در صف بررسی، منبع لایتناهی از مالکیت معنوی در اختیار دارد. نکته قابل توجه آنکه، برخلاف راهکارهای مورد استفاده بسیاری از شرکت‌ها، خبری از بازی با نام پتنت‌ها نیست و این شرکت توسعه راهکارهایی ویژه برای تولید محصولات هوشمند را در دستور کار قرارداده، آن‌ها را طراحی و در نهایت به فروش می‌رساند.

Tom Goodwin در مصاحبه با وب‌سایت Techcrunch اینچنین به تشریح یکی از چشم‌اندازهای در حال توسعه در حوزه تکنولوژی می‌پردازد: “اوبر بزرگ‌ترین شرکت تاکسیرانی جهان، مالکیت هیچ‌یک از تاکسی‌ها را در اختیار ندارد. فیس‌بوک، محبوب‌ترین رسانه جهان هیچ محتوایی تولید نمی‌کند. علی‌بابا باارزش‌ترین خرده‌فروش جهان هیچ انبار کالایی ندارد و Airbnb بزرگ‌ترین شرکت فعال در حوزه تامین ملک، مالکیت هیچ مشاور املاکی را در اختیار ندارد. روند جالبی در حال شکل‌گیری است.”

این روند جالب، در پشت صحنه حوزه تکنولوژی نیز در حال پیاده‌سازی است. ARM یکی از مثال‌های مشهود در این زمینه است که علی‌رغم نداشتن هیچ‌گونه فعالیتی در حوزه تولید محصولات فیزیکی، همچنان سوددهی قابل توجهی را تجربه می‌کند. این شرکت مستقیما به تعامل با مصرف‌کنندگان اقدام نکرده اما در زمینه فروش اطلاعات، عملکردی مشابه با فیس‌بوک، اوبر و Airbnb را به ثبت رسانده است. مصرف‌کنندگان، نام ARM را به واسطه همکاری با شرکای تولیدکننده قطعات سخت‌افزاری می‌شناسند اما راهکار مورد استفاده این شرکت، تولید اطلاعات با ارزش، کنترل امن این اطلاعات، فروش آن به مشتریان و در نهایت کسب سود است. اطلاعات و نرم‌افزارها اگرچه ممکن است هزینه‌های زیادی را در ابتدای راه به شرکت‌ها تحمیل کنند اما در مرحله بهره‌برداری، هزینه تولید تکنولوژی‌های مشابه برای فروش و یا ایجاد حق مالکیت، نزدیک به صفر خواهد بود. ARM در این سطح از بازار سوددهی خود را در پرتو ارائه راهکارهایی که به مراتب از دیگر رقبا پیشرفته‌تر است، تضمین کرده است.

در حال حاضر سرخط خبری خرید ARM توسط Softbank به استفاده ابزاری از تکنولوژی‌های ARM در حوزه اینترنت اشیا اختصاص دارد و حتی وب‌سایت ویژه‌ای با تمرکز روی این قرارداد و توضیح برنامه‌های در دست بررسی به‌منظور تسلط روی بازاری که به مراتب بزرگ‌تر از بازار تولید تراشه‌های ARM است به‌چشم می‌خورد. با این وجود، باید درنظر داشت که اینترنت اشیا هنوز به‌طور عملی به‌کار گرفته نشده و Masayoshi son مدیرعامل SoftBank مطمئنا 31 میلیون دلار صرف خرید چیزی که هنوز وجود خارجی ندارد نخواهد کرد بلکه او ARM را به عنوان شرکتی که در حال حاضر سوددهی بالایی در مقابل هزینه‌های ناچیز دارد خریداری کرده است. در واقع،  همان‌طور که در خصوص خرید واتس‌اپ توسط فیس‌بوک و یا لینکدین توسط مایکروسافت شاهد بودیم، سرمایه‌گذاری SoftBank روی خرید اطلاعات انجام شده است.

هر اندازه که شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های الکترونیکی همراه مانند اپل و سامسونگ در صدر اخبار قراردارند، شرکت‌های عرضه‌کننده راهکارهای خدماتی و نرم‌افزاری نیز به همان اندازه در تولید محصولات آن‌ها نقشی موثر دارند. این موضوع در خصوص ARM، با نقش انکارنشدنی آن در معماری پایه و اساس دستگاه‌های الکترونیکی نیز خودنمایی می‌کند. شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزار می‌آیند و می‌روند اما جنبه انکارناشدنی قدرت محاسبات در دستگاه‌های الکترونیکی، وام‌دار مالکیت‌های معنوی ARM و امثال آن است. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا