تکنولوژی

گوگل چه اطلاعاتی از فعالیت‌های آنلاین شما در اختیار دارد؟

 شما نیز کنجکاوید تا به‌طور دقیق متوجه شوید گوگل در زمان وبگردی و یا استفاده از نرم‌افزارها و سرویس‌های مختلف، چه اطلاعاتی را  از شما جمع آوری می‌کند. در این راستا، My Activity ابزار جدیدی است که می‌تواند تصویر جدیدی را هم از اطلاعات ثبت و ضبط شده توسط گوگل پیش روی شما قرار دهد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، در صورتی که از حساب کاربری گوگل استفاده می‌کنید (در استفاده از سرویس‌هایی مانند جی‌میل، Google Docs، یوتیوب و یا دیگر سرویس‌های این شرکت) با رفتن به آدرس https://myaccount.google.com/ می‌توانید وارد حساب کاربری خود شده و به سرویس My Activity گوگل دسترسی داشته باشید. با ورود به حساب کاربری، لیستی از گزینه‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیت کاربری را مشاهده خواهید کرد که در میان آن‌ها لینکی با عنوان “Go to my activity” نیز به چشم می‌خورد.

با کلیک روی لینک یادشده، تاریخچه‌ای از وب‌سایت‌های بازدیدشده (به همراه لینک آن‌ها) و آنچه از طریق به‌کارگیری موتور جستجوی گوگل، پلی‌استور، گوگل مپس و یا سرویس ویدئویی یوتیوب پیش روی شما قرارگرفته را مشاهده خواهید کرد. این در حالی است که با استفاده از کادر جستجوی موجود می‌توانید به جستجو در میان عناوین ارائه شده و یا فیلتر کردن نتایج براساس زمان و یا محصولات و سرویس‌های گوگل (به‌عنوان نمونه، کروم، یوتیوب، مپس و غیره) اقدام کنید.

My Activity این امکان را فراهم کرده تا با کلیک روی گزینه سه‌نقطه، رویداد و یا اطلاعات ویژه‌ای را نیز حذف کنید. سخنگوی گوگل عنوان کرده با حذف هر آیتم از قسمت My Activity، گوگل پس از آن، در تعامل با شما از این اطلاعات استفاده نخواهد کرد.

با این وجود، درنظر داشته باشید که My Activity به‌طور پیش‌فرض تنها اطلاعات مرتبط با دستگاهی را که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید پیش روی شما قرار می‌دهد و در صورتی که مشتاقید تا اطلاعات مرتبط با دستگاه‌های الکترونیکی متفاوتی که از آن‌ها بهره‌ گرفته‌اید را ببینید، مجبور به تن‌دادن به تنظیمات ویژه‌ برپایه نمایش تبلیغات هدفمند خواهید بود. تنظیماتی که به گوگل اجازه ترکیب این اطلاعات با داده‌های دیگری را که در حال حاضر به‌طور مستقل پردازش می‌شوند خواهد داد.

این امر به معنای قبول توافقنامه امکان استفاده گوگل از اطلاعاتی است که از تعاملات شخصی شما در جی‌میل، نرم‌افزار تقویم گوگل و دیگر برنامه‌ها و سرویس‌هایی که نام آن‌ها را در My Activity مشاهده نمی‌کنید سرچشمه می‌گیرد.

اگرچه در حال حاضر گوگل از این اطلاعات با مقاصد مختلفی مانند اضافه کردن اطلاعات پرواز رزرو شده توسط شما به نرم‌افزار تقویم و یا حتی جلوگیری از نمایش هرزنامه‌ها در صندوق ورودی پست الکترونیکی استفاده می‌کند اما تا پیش از فعال کردن گزینه یادشده، از این اطلاعات هیچ استفاده‌ای به‌منظور هدفمندسازی نمایش تبلیغات برای شما انجام نخواهد شد.

سخنگوی گوگل معتقد است ترکیب این دو دسته از اطلاعات، امکان بهینه‌سازی و شخصی‌سازی بهتر تبلیغات مشاهده شده توسط کاربر در برنامه‌ها و فضای وب را در کوتاه‌مدت و بلندمدت فراهم خواهد کرد و در عین حال بهره‌گیری بهتر از ابزارهای مرتبط با حریم خصوصی را امکان‌پذیر می‌سازد.

در نظر داشته باشید که با فعال کردن یا حتی عدم استفاده از قابلیت “رهگیری فعالیت‌ها به‌منظور نمایش تبلیغات شخصی‌سازی شده” همچنان تبلیغات مختلف (البته در سطحی متفاوت از هوشمندسازی) پیش روی شما قرار می‌گیرد.

با این اوصاف، در صورتی که مشتاق به فعال‌سازی قابلیت یادشده هستید، بار دیگر به آدرس https://myaccount.google.com/ مراجعه کرد و در قسمت Personal Info & Privacy، روی لینک مربوط به تنظیمات تبلیغات (Ads Settings) کلیک کرده و پس از آن، گزینه Manage ad settings را انتخاب کنید. پس از موافقت با شرایط ارائه شده از سوی گوگل، از فعال بودن گزینه Ads Personalization و همچنین وجود تیک در کنار عبارت:

Also use Google Account activity and information to personalize ads on these websites and apps and store that data in your Google Account

اطمینان حاصل کنید.

درنظر داشته باشید که فیس‌بوک نیز همانند گوگل، صفحات اینترنتی بازدید شده توسط شما را رصد کرده و به ثبت و ضبط آنچه از طریق برنامه‌ها و سرویس‌های ارائه شده توسط این شرکت انجام شده و در نهایت، بهره‌گیری از این اطلاعات به‌منظور نمایش هدفمند تبلیغات اقدام می‌کند. با این وجود، اگرچه گوگل امکان فعال‌سازی فرایندهای مختلف به‌منظور ترکیب اطلاعات یادشده با داده‌های پیش‌فرض را به کاربر واگذار کرده اما فیس‌بوک به‌طور پیش‌فرض، این فرایند را بدون دخالت کاربر انجام خواهد داد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا