تکنولوژی

اختراع جدید: دستی که با قدرت ذهن کنترل می شود

دانشمندان دانشگاه پلی تکنینک Tomsko ،نمونه اولیه بازوی رباتیکی را ساخته اند که با استفاده از سیگنال های میوالکتریک و شبه ماهیچه ایی،  میتواند نقش یک دست حقیقی را بازی کند.این دست مکانیکی می تواند به طور هوشمند و مستقل  رفتار صاحب خود را تشخیص داده و درست همان حرکات را مانند یک عضو حقیقی انجام دهد. دانشمندان قیمت نهایی این دست مصنوعی را بین 600 تا 1000 دلار تخمین زده اند.

طبق گفته مخترعان این ربات ، Mikhail Grigoriev, Nikita Turushev  و Evgeniy Tarakanets، از سابقه  ساخت اعضای مصنوعی بدن انسان چند دهه بیشتر نمیگذرد اما به کارگیری صد در صدی یک دستگاه برای یک عضو از دست رفته انسان هنوز هم غیرممکن است.

عملکرد دست های مصنوعی ساخته شده تا به امروز بدین گونه بوده است که  با استفاده از کمربند های کششی به خصوص، دست مصنوعی را به بازو و یا شانه سالم مانده متصل می کرد ولی نقص بزرگی که این دست مصنوعی داشت  حرکات غیر طبیعی  و مصنوعی آن بود.اما در این دست رباتیک جدید سنسورهایی اضافه شده اند که با دریافت سیگنال های ماهیچه ایی یا میوالکتریک از مغز ، حرکات را بسیار طبیعی تر انجام میدهد. سیستم این دستگاه به گونه ای است که دستوری که از مغز به دست داده می شود را دریافت و پروسس کرده و در حقیقت حدس می زند که اگر دست واقعی وجود داشت ، طبق این دستور صادر شده چه حرکتی انجام می داد و نزدیک ترین حالت ممکن را شبیه سازی می کند.

در حال حاضر محققان با انجام آزمایش به روی 150 انسان با دست سالم ، در حال اموزش الگوریتم های متفاوت به این دست رباتیک هستند که تا جای ممکن دستورات متفاوت را حفظ کند و بتواند بعدا عملی نماید.

احتمالا تا دو سال اینده این عضو مصنوعی هوشمند و نرم افزار به خصوص مربوط به آن به بازار وارد می شود.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا