تکنولوژی

اسپاتیفای : پیش به سوی بورس

بررسی روند عرضه عمومی سهام اسپاتیفای، فرصت‌ها و تهدیدها

گزارش‌های منتشر شده در خصوص فعالیت‌های اخیر اسپاتیفای در بازار، حکایت از برنامه‌ریزی مسئولان این شرکت به‌منظور آغاز عرضه عمومی سهام آن دارد.

به گزارش وب‌سایت فاکس بیزینس، با توجه به توافق منعقد شده در خصوص دریافت وام قابل تبدیل به سهام، به ارزش یک میلیارد دلار توسط مسئولان اسپاتیفای به‌نظر می‌رسد این شرکت طی دو سال آینده و پس از نهایی کردن فرایند عرضه عمومی سهام، به یکی از شرکت‌های سطح بالای بازار پخش آنلاین موسیقی تبدیل خواهد شد.

دریافت سرمایه یک میلیارد دلاری، به برنامه‌های مسئولان اسپاتیفای در جهت عرضه عمومی سهام سرعت بخشیده تا اجرایی شدن این برنامه در سال 2016 میلادی، محتمل‌تر از پیش به‌نظر برسد.

 

استخدام استراتژیک اسپاتیفای

اسپاتیفای اخیرا دست به استخدام Paul Vogel، چهره مطرح در انجام امور مالی شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی زده و او را به سمت سرپرست امور مالی و سرمایه‌گذاری خود منصوب کرده است.

اگرچه مسئولان اسپاتیفای از اظهارنظر بیشتر در خصوص دلایل جذب Vogel خودداری کرده‌اند اما گزارش‌های منتشر شده حکایت از آن دارد که وظیفه اصلی Vogel، شکل‌دهی به کسب و کار اسپاتیفای و ایجاد طرح‌های سرمایه‌گذاری به‌منظور دستیابی به سرمایه‌گذاران جدید در قالب عرضه عمومی سهام خواهد بود.

در قالب دریافت وام قابل تبدیل به سهام، اسپاتیفای جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران مطرحی مانند Goldman Sachs، Dragoneer Investment Group و TGP را به مبلغ یک میلیارد دلار و با نرخ سود 5 درصد امکان‌پذیر ساخته و این در حالی است که بر اساس توافق صورت گرفته، نرخ بهره تا زمان رسیدن به میزان 10 درصدی و یا عرضه عمومی سهام اسپاتیفای، هر شش ماه، یک درصد افزایش خواهد یافت.

 

نگرانی‌های تمام‌نشدنی اسپاتیفای

اگرچه به‌نظر می‌رسد اسپاتیفای خیلی سریع‌تر از آنچه انتظار داشتیم روند عرضه عمومی سهام خود را آغاز کند اما باید منتظر ماند و دید آیا این راهکار می‌تواند گزینه‌هایی جذاب را پیش روی سرمایه‌گذاران احتمالی این سرویس قرار دهد یا خیر؟!

 با نگاهی دقیق‌تر به نمونه‌هایی مانند Pandora که در مدت 16 سال فعالیت، همچنان سوددهی را برای صاحبان خود امکان‌پذیر نساخته‌اند باید اعتراف کرد که بازار پخش آنلاین موسیقی شرایط بسیار سخت و دشواری را پیش روی بازیگران آن قرار داده است. این شرایط، حتی با درنظر گرفتن حاشیه ناخالص 16.5 درصدی برای اسپاتیفای در سال گذشته میلادی نیز چندان تغییری نخواهد کرد.

از جمله راهکارهای موجود به‌منظور برطرف کردن موانع موجود در این بازار، حرکت به سمت مدل ثبت‌نام از کاربران، مشابه با روندی است که سرویس پخش موسیقی اپل، یوتیوب رد آلفابت، آمازون و حتی تا حدودی خود اسپاتیفای دنبال می‌کند. در ادامه می‌توانید جدول مربوط به درآمد متوسط اسپاتیفای به ازای هر کاربر را در قالب دسته‌بندی به کاربران پولی و رایگان (با پشتیبانی تبلیغاتی) مشاهده کنید.

همان‌طور که می‌بینید، تفاوت فاحشی میان سطح درآمد کسب شده از این دو بخش از کاربران وجود دارد. اگرچه افزایش تعداد کاربرانی که برای استفاده از سرویس‌های اسپاتیفای هزینه پرداخت می‌کنند می‌تواند برگ برنده این شرکت در بازار پخش موسیقی آنلاین باشد اما مسئولان اسپاتیفای باید فکری هم به حال مدل تجاری ارائه شده به کاربران مهمانی که به‌طور رایگان از سرویس‌های اسپاتیفای استفاده می‌کنند داشته باشند تا کسب درآمد بیشتر از حضور آن‌ها نیز محقق شود.

در نهایت باید درنظر داشت که کسب موفقیت‌های تجاری توسط اسپاتیفای با وجود رقبای قدرتمندی مانند اپل موزیک که بهره‌مندی از طراحی جدید و 15 میلیون کاربر ثبت نام‌شده را یدک می‌کشد چندان ساده نخواهد بود.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا