تکنولوژی

ترس خودروسازهای آلمانی از تسلا

مدت‌هاست که خودروسازهایی مانند آئودی، ب‌ام‌و، مرسدس بنز و حتی پورشه بازار خودروهای لوکس و سطح بالا را قبضه کرده‌اند تا آلمان به منزلگاهی برای برندهای خودروسازی با بیشترین میزان سوددهی تبدیل شود. این در حالی است که خودروی الکتریکی Model 3 شرکت تسلا با ثبت 325 هزار دستگاه پیش‌فروش، اضطرابی را در میان آلمانی‌های فعال بازار خودرو ایجاد کرده است. این در حالی است که مدل 3 تسلا با امکان پیمودن مسافت 320 کیلومتر با یک بار شارژ و البته قیمت پایه 35 هزار دلار، از لحاظ هزینه مورد نیاز برای کاربر، در ردیف خودروی رده متوسط بازار یعنی شورولت بولت شرکت جنرال موتورز قرار می‌گیرد. حال آنکه بر مبنای اعلام ایلان ماسک مدیر اجرایی تسلا، مدل 3 با مشخصه‌های لوکس نظیر آنچه در سری 3 شرکت ب‌ام‌و یا آئودی A4 شاهد هستیم روانه بازار خواهد شد.

نکته قابل توجه اینکه بر اساس تحقیقات وب‌سایت Edmunds.com، خریداران خودروی جدید تسلا، بیش از هر برند دیگری خریدار خودروهای تولیدی آلمانی‌ها بوده‌اند. چیزی در حدود 30 درصد از این خریداران، ب‌ام‌‌و و در حدود 20 درصد نیز خودروهای تولیدی آئودی و مرسدس را گزینه مطلوب خود عنوان کرده‌اند. طرفداران پورشه نیز با ثبت رقم 12 درصدی در جایگاه بعدی قرار می‌گیرند. با کنار هم قراردادن این آمار و در نظرگرفتن علاقه 5.9 درصدی خریداران مدل جدید تسلا به برند دوج، باید برندهای آلمانی را آسیب‌پذیرترین‌های بازار خودرو در رویارویی با محصولات تسلا به حساب آورد.

اگرچه مدیران اجرایی شرکت‌های رقیب، بارها و بارها در خصوص عملکرد ضعیف تسلا در خصوص آنچه تاخیر در فرایند تولید و یا ضررهای مالی پی‌درپی خوانده شده لب به سخن گشوده‌اند اما در طرف مقابل، نمی‌توان علاقه خریداران به گزینه‌های جدیدی که پس از سال‌ها نادیده گرفته شدن از سوی شرکت‌های خودروسازی، در نمونه‌های تولیدی تسلا به کار گرفته‌شده‌اند را انکار کرد. هاکان ساموئلسون، مدیرعامل خودروسازی ولوو در این خصوص می‌گوید:

” نوآوری‌های جدید رفته رفته جایگاهی ویژه در صنعت خودرو پیدا کرده‌اند.”

یورگن پایپر، تحلیلگر Bankhaus Metzler نیز در خصوص سمت و سوی حرکت بازار خودرو می‌گوید:

“فاکتور قطعی در مشخص کردن آینده بازار خودرو چیزی است که در ذهن افراد می‌گذرد. افراد زیادی معتقدند سبکی از نوآوری را در خودروهای تولیدی تسلا مشاهده می‌کنند که در دیگر شرکت‌های خودروساز آلمانی خبری از آن‌ نیست.”

پیشرفت‌های تسلا و تهدید احتمالی یعنی ورود اپل به بازار خودروهای الکتریکی باعث شده برندهای آلمانی دست به کار شده و نمونه‌های اولیه از خودروهای الکتریکی خود را معرفی کنند اما این طرح‌ها به گذشت چندین سال برای رسیدن به خط تولید، زمان نیاز دارند و تسلا برنامه‌ریزی خود برای عرضه خودروی مدل 3 در سال 2017 میلادی را قطعی عنوان کرده است.

در این راستا شرکت پورشه در دسامبر گذشته عنوان کرد فرایند تولید خودروی Mission E، محصول اسپورت چهار در با قابلیت شارژ سریع (که بازار رده مدل اس تسلا را هدف خواهد گرفت) ظرف پنج سال آینده کلید خواهد خورد. آئودی نیز برنامه‌هایی برای تولید خودروی شاسی بلند الکتریکی E-tron دارد که رقیب شاسی بلند مدل ایکس این شرکت به حساب خواهد آمد. در نهایت شرکت مرسدس نیز با تولید چهار خودروی الکتریکی به مصاف تسلا خواهد رفت.

تسلا برای تسخیر بازار سودده خودروهای لوکس، نیازی به ثبت رکورد بالای فروش برای مدل 3 ندارد و زمانی که برندهای آلمانی خودروهای الکتریکی خود را روانه بازار کنند، این ژرمن‌های خواهند بود که برای بازپس گرفتن سهم بازار، مجبور به کاهش قیمت محصولات تولیدی خود خواهند بود.

استیوارت پیرسون تحلیلگر Exane BNP Paribas معتقد است خودروسازهای آلمانی باید برای حفاظت از سهم خود در بازار آمریکا، کاهش ده درصدی قیمت خودروهای الکتریکی را در دستور کار قراردهند. او در این خصوص می‌گوید:

” درنظر گرفتن قیمتی در حدود 40 هزار دلار، هدف شرکت‌هایی مانند ب‌ام‌‌و و مرسدس خواهد بود و البته حقیقت آن است که این شرکت‌ها تا دهه آینده هیچ پاسخ دندان‌شکنی برای مدل 3 تسلا نخواهند داشت.”

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا