تکنولوژی

برتری شیائومی Mi 5 در نبرد با هواوی P8

شرکت‌های هواوی و شیائومی از جمله برندهای فعال در حوزه تولید و عرضه گوشی‌های هوشمند اندرویدی به شمار می‌آیند. با توجه به قیمت مناسب )در مقابل کارایی و عملکرد( محصولات تولیدی این دو شرکت، برندهای یادشده در کشور ما نیز توانسته‌اند جایگاه مناسبی را در بازار بدست آوردند. در وضعیت کنونی، در یک سو شیائومی قراردارد که با رونمایی از پرچمدار جدید خود Mi 5 سرو صدای زیادی به پا کرده و به نوعی برای برندهای کهنه‌کار دنیا مانند سامسونگ، ال‌جی و یا حتی اپل خط و نشان کشیده و در سوی دیگر هواوی قراردارد که به تازگی سه‌گانه جدید خود از خانواده P9 (پرچمدارانی که نه‌تنها هنوز به بازار ایران راه نیافته‌اند بلکه در سطح جهانی نیز توزیع محدود را پشت سر گذاشته‌اند) را معرفی کرده است. با این تفاسیر، بد ندیدیم تا مقایسه ای دقیق‌تر میان پرچمداران حاضر در بازار این دو برند چینی یعنی Mi 5 شیائومی و P8 شرکت هواوی داشته باشیم تا با دید باز امکان انتخاب از میان این دو گزینه قدرتمند فراهم شود.

طراحی و ساخت

Mi 5 شیائومی در قالب بهره‌مندی از صفحه‌نمایش 5.5 اینچی و ابعاد 144.6 در 69.2 در 7.3 میلی‌متر، یکی از جمع و جورترین پرچمدارهای حال حاضر بازار به حساب می‌آید. این دستگاه هوشمند حتی در مقایسه با گلکسی S7 سامسونگ نیز 0.6 میلی‌متر باریک‌تر و البته با وزن 129 گرمی، 23 گرم سبک‌تر از پرچمدار جدید سامسونگ است. در مقابل، P8 هواوی از ابعاد 144.9 در 72.1 در 6.4 میلی‌متر بهره می‌برد و 144 گرم وزن دارد. نسبت صفحه‌نمایش به بدنه در Mi 5 برابر با 73.1 درصد است و این معیار برای P8 برابر با 71.4 درصد است. 

Mi 5 را باید یکی از زیباترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار عنوان کرد که در قالب طراحی دو طرف شیشه و فریم نقره‌ای به بازار عرضه شده است. بد نیست بدانید هر دو شیشه یادشده برپایه تکنولوژی گوریلا گلس 4 تولید شده‌اند. شیشه پشتی با بهره‌مندی از خم در دو سمت، عملا گرفتن گوشی در دست را نیز ساده‌تر کرده است. در مقابل، P8 علی‌رغم سادگی مزایایی مانند عدم برجستگی لنز دوربین را به همراه داشته و با وجود بهره‌مندی از کیفیت خوب ساخت، در زمینه طراحی حرف چندانی برای گفتن ندارد. 

صفحه‌نمایش

شیائومی Mi 5 از صفحه‌نمایش 5.15 اینچی برپایه تکنولوژی IPS و رزولوشن تمام اچی‌دی بهره می‌برد. ترکیبی که در نهایت، تراکم 428 پیکسل در هر اینچ را به همراه داشته است. زاویه دید کاملا مناسب، استفاده از تکنولوژی بک‌لایت با بهره‌گیری از 16 LED به‌منظور تولید میزان روشنایی تا 600 نیتس و تولید رنگ با دقت بالا از خصوصیات صفحه‌نمایش Mi 5 است. در تابش مستقیم نور خورشید نیز خوانایی صفحه‌نمایش این دستگاه بسیار مطلوب است. 

 

در مقابل، P8 از صفحه‌نمایش 5.2 اینچی با رزولوشن تمام اچ دی و البته تراکم پیکسل کم‌تر (یعنی 424 پیکسل در هر اینچ) بهره‌مند شده است. لایه حفاظتی صفحه‌نمایش این دستگاه نیز از نوع گوریلا گلس نسل سوم است. هواوی از پنل IPS-NEO نیز به‌منظور تولید رنگ‌های سیاه با عمق بیشتر بهره گرفته است. علی‌رغم کنتراست مناسب، خوانایی صفحه‌نمایش P8 در مقابل تابش نور مستقیم آفتاب، در حد متوسط و البته به مراتب پایین‌تر از Mi 5 است. 

سخت‌افزار و عملکرد

Mi 5 شیائومی از جدیدترین تراشه شرکت کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون 820 بهره می‌برد که این شرکت تضمین کرده عملکردی تا دو برابر بهتر از نسل پیشین پردازنده‌های کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون 810 را پیش روی کاربر قرار می‌دهد. در کنار این ترکیب، از شتاب‌دهنده گرافیکی قدرتمند Adreno 530 و سه گیگابایت رم نیز بهره گرفته شده است (مدل 128 گیگابایتی با بدنه سرامیکی، 4 گیگابایت رم دارد). در مقابل،  P8 هواوی از تراشه شخصی‌سازی شده این شرکت چینی یعنی HiSilicon Kirin 930/935 در کنار شتاب‌دهنده گرافیکی Mail-tT628 MP4 بهره‌مند شده است.

 

این دستگاه هوشمند نیز در قالب تنوع کم‌تر در قسمت فضای ذخیره‌سازی داخلی (تنها دو گزینه 16 و 64 گیگابایتی از این دستگاه در بازار موجود است) به سه گیگابایت رم تجهیز شده است. با استفاده از نرم‌افزار بنچمارک گیگ‌بنچ3، پرچمدار شیائومی یعنی Mi 5 امتیاز 5358 را به خود اختصاص داد و این در حالی است که P8 امتیازی بهتر از 3380 بدست نیاورد. در نرم‌افزار AnTuTu بنچمارک نیز عملکرد  Mi 5 برابر با عدد خیره‌ کننده 131758 بود و P8 امتیاز 50876 را ثبت کرد.  

دوربین

شیائومی Mi 5 در قسمت پشتی از دوربین 16 مگاپیکسلی در کنار فلش دوتایی LED از نوع دو رنگ بهره می‌برد. در کنار این ترکیب، از لرزش‌گیر اپتیکال چهارجهتی نیز بهره گرفته شده است. سنسور این دوربین از نوع Sony IMX 298 بوده که به قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز تجهیز شده است. این سنسور توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن 4K را نیز برای کاربر فراهم می‌کند. در قسمت جلویی نیز از دوربین 4 مگاپیکسلی از نوع اولترا پیکسل استفاده شده است. دوربین پشتی، جزئیات زیاد، دقت رنگ خوب و محدوده دینامیکی سطح بالا را پیش روی کاربر قرار می‌دهد. فعال‌سازی حالت HDR نیز تاثیری شگرف در نمایش سایه‌ها و های‌لایت‌ها خواهد داشت اما اشباع کمی بیش از حد رنگ‌ها را به همراه خواهد داشت. عملکرد دوربین پشتی Mi 5 به جز در شرایطی با نور محیطی کم، در سطح برترین‌های بازار است اما با کم‌شدن نور محیطی، شاهد از دست رفتن بخشی از جزئیات تصاویر خواهید بود.

در قسمت جلویی و با بهره‌گیری از دوربین 4 مگاپیکسلی برپایه تکنولوژی اولترا پیکسل، عکس‌برداری با جزئیات کافی، کنتراست بالا و رنگ‌های مطلوب از خصوصیات دوربین جلوی این پرچمدار شیائومی است. محدوده دینامیکی تصاویر نیز در حد متوسط قراردارد. همان‌طور که عنوان شد، دوربین شیائومی قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه را با بیت‌ریت 42 مگابیت بر ثانیه فراهم می‌آورد و این در حالی است که ضبط صدابا نرخ 96 کیلوبیت بر ثانیه و در چارچوب صدای استریو انجام می‌شود. 

در مقابل، P8 در قسمت پشتی از دوربین 13 مگاپیکسلی در کنار فلش LED دو رنگ بهره می‌برد. این دوربین، عکس‌هایی خوب با جزئیات کافی و دقت رنگ مناسب را پیش روی شما قرار خواهد داد اما نویز دیجیتالی که در تصاویر گرفته شده در روز مشاهده می‌کنید، کمی بالاتر از حد معمول هستند. استفاده از سنسور RGBW در P8 هواوی نیز باعث شده نتایج خوبی را در شرایط محیطی با نور کم شاهد باشیم.  

در قسمت فیلم‌برداری، خبری از رزولوشن 4K نبوده و فیلم‌برداری با رزولوشن تمام اچ‌دی با نرخ 30 فریم یر ثانیه انجام می‌شود. ویدئوهای خروجی با نرخی در حدود 10 مگابیت بر ثانیه برای رزولوشن تمام‌ اچ‌دی  (یا در نهایت 12 مگابیت بر ثانیه) پیش روی کاربر قرار می‌گیرند. با توجه به کاهش بیت‌ریت، ویدئوهای P8 با جزئیات کم‌تر و البته وضوح به مراتب پایین‌تر در مقایسه با Mi 5 پیش روی کاربر قرار می‌گیرند. در قسمت جلو نیز P8 از دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن تمام اچ‌دی بهره می‌برد که دقت رنگ و کیفیت خوب را پیش روی کاربر قرار می‌دهد. 

عملکرد باتری

Mi 5 شیائومی از باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی غیرقابل تعویض بهره می‌برد که در قالب استانداردهای آزمایشی (یک ساعت تماس، یک‌ساعت وبگردی و یک ساعت پخش ویدئو در هر روز) به مدت 92 ساعت قابل استفاده خواهد بود. این در حالی است که P8 هواوی از باتری 2680 میلی‌آمپر ساعتی غیرقابل تعویضی بهره می‌برد که در همین شرایط به مدت 64 ساعت قابل استفاده خواهد بود. 

نرم‌افزار و قابلیت‌های ارتباطی

در قسمت نرم‌افزاری، Mi 5  از اندروید 6.0 مارشملو در کنار رابط کاربری MIUI 7 در همان بدو ورود به بازار بهره می‌برد. در این رابط کاربری، خبری از دراور نمایش برنامه‌ها نیست و همه برنامه‌های نصب شده روی هوم‌اسکرین قرار می گیرند. علاوه بر این، با ثبت یک حساب کاربری Mi Cloud می‌توانید از 5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری نیز بهره ببرید. بهره‌گیری از وای‌فای، بلوتوث نسخه 4.2، NFC، درگاه مادون قرمز و درگاه ارتباطی جدید یو‌اس بی نوع C نیز از مشخصه‌های ارتباطی این دستگاه هوشمند است. 

 

در مقابل، هواوی P8 در بدو ورود از اندروید 5.0 آبنبات چوبی بهره می‌برد اما برنامه‌ای برای به‌روزرسانی آن به اندروید مارشملو درنظر گرفته شده است. رابط کاربری EMUI 3.1  نیز محیط پیش روی کاربر را تشکیل می‌دهد. در این رابط کاربری نیز خبری از دراور نمایش برنامه‌ها نبوده و تمامی برنامه‌های نصب شده، روی هوم‌اسکرین قرار می‌گیرند. بهره‌گیری از قابلیت وای‌فای، بلوتوث نسخه 4.1، NFC و درگاه میکرو یو‌اس‌بی نسخه 2.0 نیز از دیگر قابلیت‌های P8 به شمار می‌آید.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا