تکنولوژی

تشخیص زمان مناسب برای تعویض باتری لپ‌تاپ

اگر تمامی راهکارهای موجود مانند کاهش نور صفحه‌نمایش، بستن برنامه‌های اضافی و غیرفعال کردن قابلیت‌های ارتباطی مانند بلوتوث و وای‌فای را به‌منظور بهبود عملکرد باتری لپ‌تاپ خود امتحان کرده‌اید و همچنان دستگاه شما نمی‌تواند مثل قبل شارژ نگه دارد، این احتمال وجود دارد که زمان تعویض باتری دستگاه شما فرا رسیده باشد. 

در سیستم‌عامل ویندوز بهترین راهکار برای اطمینان از اینکه زمان تعویض باتری فرا رسیده است، ایجاد یک گزارش در خصوص عملکرد باتری است. به این منظور کافی است با کلیک روی دکمه استارت ویندوز، با تایپ عبارت Command Prompt به پنجره فرمان دسترسی پیدا کنید. با بازشدن صفحه سیاه‌رنگ و مشاهده خط فرمان، عبارت powercfg /batteryreport را تایپ کرده و کلید اینتر را بزنید. با مشاهده پیغامی مبنی بر این که یک فایل گزارشی برای شما ذخیره شده است، پنجره یادشده را ببندید. حالا به پوشه هم‌نام با نام‌کاربری خود رفته و فایل گزارش باتری را بیابید. با دوبار کلیک روی آن، این گزارش در مرورگر شما باز خواهد شد. با استفاده از این گزارش می‌توانید اطلاعات زیادی را بدست آورید و تاریخچه ظرفیت باتری (خالی شدن باتری با گذشت زمان) را نیز مشاهده کنید. علاوه بر این، تحلیل‌های انجام شده از سه سیکل آخر شارژ باتری نیز قابل مشاهده خواهد بود. با این وجود، مهم‌ترین اطلاعات موجود در این صفحه، Design Capacity یا همان ظرفیت طراحی در مقابل Charge Capacity یا همان ظرفیت شارژ است. 

ظرفیت طراحی در واقع میزان شارژی است که در ابتدای امر و پس از خرید لپ‌تاپ، در باتری ذخیره می‌شده است اما ظرفیت شارژ در واقع میزان شارژی است که در حال حاضر باتری می‌تواند در خود ذخیره کند. به عنوان مثال، در لپ‌تاپ من ظرفیت طراحی 46030 میلی‌وات ساعت است اما ظرفیت شارژ کامل 39030 میلی‌وات ساعت است. در صورت مشاهده اختلاف فاحش میان اعداد یادشده می‌توان نتیجه گرفت که نیاز به تعویض باتری وجود دارد. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا