تکنولوژی

مدیران تکنولوژی در داوس چه گفتند

 در آخرین روزهای ماه ژانویه هر سال شهر کوهستانی کوچک داووس که به‌عنوان بام اروپا هم شناخته می‌شود، میزبان بزرگان اقتصاد جهان است. داووس در رشته کوه‌های آلپ و فاصله حدود 150 کیلومتری شهر زوریخ در سوئیس سال‌ها است که مجمع جهانی اقتصاد در آن برگزار می‌شود تا روسای جمهور، وزرا و نمایندگان کشورهای جهان در کنار بانکداران، تحلیلگران و مدیران شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار به بررسی وضعیت و بحران‌های اقتصاد جهان و راه‌حل‌های مختلف مربوط به آن بپردازند. در این میان مدیران شرکت‌های بزرگ و مهم تکنولوژی هم در سال‌های اخیر به اعضای ثابت و جدانشدنی مجمع جهانی اقتصاد تبدیل شده‌اند. در حقیقت رشد و توسعه سریع صنعت تکنولوژی در دهه‌های اخیر و نفوذ و تاثیر آن در صنایع و بخش‌های دیگر باعث شده است که این مدیران به عنوان صاحب‌نظران حوزه تکنولوژی در مجمع جهانی اقتصاد حضور پیدا کنند.

تکنولوژی؛ انقلاب صنعتی چهارم

توسعه هوش مصنوعی، اتوماسیون و روبات‌ها نباید به شکل تهدید در زندگی روزمره دیده شود. این موضوعی است که بسیاری از رهبران و مدیران تکنولوژی در مجمع جهانی اقتصاد امسال به آن اشاره کردند. آنها معتقدند با ورود تکنولوژی به بخش‌های مختلف اداری، صنعتی و حتی زندگی باید منتظر ظهور قریب الوقوع انقلاب صنعتی چهارم باشیم؛ موضوعی که تم‌اصلی مجمع جهانی اقتصاد امسال بود که در پیست اسکی داووس سوئیس برگزار شد. این مدیران و تحلیلگران انتظار دارند ورود تکنولوژی‌های جدید بتواند به‌زودی روش کار و زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده و تغییر بدهد. همزمان با برگزاری این کنفرانس، «کلاوس‌شواب» موسس و مدیر اجرای مجمع جهانی اقتصاد کتابی در رابطه با همین موضوع منتشر کرده است که در شب برگزاری کنفرانس گزارشی با استناد به آن منتشر شد. این گزارش نشان می‌دهد که تا سال 2020 حدود 5 میلیون نفر شغل خودشان را به روبات‌ها واگذار می‌کنند. براساس این گزارش که با عنوان «آینده‌مشاغل» منتشر شده است، پیشرفت‌های به‌دست آمده در حوزه‌هایی مانند چاپ سه‌بعدی، نانوتکنولوژی، هوش مصنوعی، روباتیک و بیوتکنولوژی منجر به ایجاد دو میلیون شغل جدید در پانزده اقتصاد توسعه‌یافته و در حال توسعه جهان خواهد شد. این پیشرفت‌ها در عین حال به از بین رفتن 7 میلیون پست و شغل هم منتهی خواهد شد. در میان این مشاغلی که با پیشرفت‌های تکنولوژیکی از بین می‌روند، بیشترین بخش‌هایی که تحت تاثیر قرار می‌گیرند شامل بهداشت و سلامت، انرژی و خدمات مالی خواهند بود.

لایک‌های فیس‌بوک دشمن داعش

در روز افتتاحیه کنفرانس «شریل سندبرگ» مدیر ارشد عملیاتی شرکت فیس‌بوک و «ساتیا نادلا» مدیرعامل شرکت مایکروسافت درباره این موضوع صحبت کردند. آنها به جای نگرانی‌های رایج از افزایش نفوذ تکنولوژی، اشاره کردند که جهان باید به امکاناتی که تکنولوژی به همراه می‌آورد امیدوار باشند. سندبرگ معتقد است که انقلاب صنعتی چهارم به معنای از بین رفتن تمامی مشاغل فعلی، پایان یافتن ارتباطات چهره به چهره با ورود واقعیت مجازی یا غلبه هوش مصنوعی بر تمام هوش و آگاهی انسانی نیست.

سندبرگ در این مورد گفته است: «در میان مسائل مهمی که پیش‌رو داریم، لازم است به مشاغلی که با این روند رشد تکنولوژی از بین می‌روند، اشاره کنیم. نباید فراموش کنیم که ما در همین حال امکان ایجاد شغل‌های بیشتر را هم در اختیار داریم؛ شغل‌های جدید بیشتر از مشاغل فعلی که به مرور از بین می‌روند. این پاسخی امیدوارکننده به تمام ترس‌ها و نگرانی‌ها است.» او معتقد است که ورود تکنولوژی‌های مدرن به بخش‌های مختلف صنایع و جامعه اصلا به معنای از بین رفتن روابط و توانایی‌های انسانی نخواهد بود. او همچنین در بخشی از صحبت‌هایش به شکاف جنسیتی اشاره کرد و گفت: «هنوز مردان جهان را اداره می‌کنند. من مطمئن نیستم که این اتفاق خوبی باشد. این به معنای آن است که ما از تمام استعدادهای موجود در جمعیت جهان استفاده نمی‌کنیم و بهره نمی‌بریم.» مدیر ارشد عملیات شرکت فیس‌بوک در بخشی دیگر از صحبت‌هایش لایک زدن را روشی موثر برای مقابله با عضوگیری داعش در شبکه‌های اجتماعی می‌داند و در این مورد گفت: «بهترین راه برای مقابله با عضوگیری گروه تروریستی داعش در فیس‌بوک، انتشار اظهارنظرهای افرادی است که از سوی این گروه به‌کار گرفته شده‌اند. از این طریق می‌توان فهمید تجربه واقعی حضور در داعش چیست. این افراد که فرار کرده‌اند می‌توانند به خوبی حقیقت را بگویند. اظهارنظر متقابل در برابر داعش بهترین پاسخ است.»

خدمات رایانش ابری؛ هدیه مایکروسافت

مدیرعامل هندی الاصل شرکت بزرگ مایکروسافت هم به اندازه شریل سندبرگ به پیشرفت‌های تکنولوژی در آینده امیدوار است. او در این کنفرانس گفت: «من درباره آینده امیدوارم. با این حال اما یک سوال مهم وجود دارد که باید به آن جواب داده شود؛ بعد از انقلاب صنعتی چهارم آیا هنوز شکاف دیجیتالی در جهان وجود خواهد داشت یا خیر؟» ساتیا نادلا در ادامه از اقدامات جدید شرکتش خبر داد و اعلام کرد که این اقدامات در سه قسمت برای تضمین ارائه خدمات منابع رایانش ابری مایکروسافت به بخش‌های عمومی انجام می‌شود. در همین راستا گویا مایکروسافت با اهداف بشردوستانه یک میلیارد دلار برای ارائه خدمات رایانش ابری و استفاده از منابع رایانش ابری این شرکت در دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی غیر انتفاعی در سه سال آینده، صرف خواهد کرد. نادلا در این کنفرانس گفت: «مایکروسافت با اهدای خدمات رایانش ابری که در واقع انقلابی‌ترین تکنولوژی نسل ماست، به سازمان‌ها و موسسات هدفمند کمک می‌کند. در حال حاضر بیش از 70 هزار سازمان از تکنولوژی برای کمک به حل بزرگ‌ترین مشکلات اجتماعی، بهبود شرایط زندگی مردم جهان و در نهایت رشد مساوی میان آنها، فعالیت می‌کنند. هدف ما ارائه خدمات رایانش ابری به این سازمان‌ها و موسسات است.» نادلا در این کنفرانس گفت که انقلاب صنعتی چهارم به کمک تکنولوژی ارزش‌های افزوده جدیدی را در اقتصاد ایجاد می‌کند که باید دید چطور به‌طور مساوی در میان کشورها و اقشار مختلف مردم تقسیم و گسترده می‌شود.

امیدواری مدیرعامل HP

«مگ وایتمن» مدیرعامل شرکت بزرگ HP و یکی دیگر از قدرتمندترین زنان حاضر در دنیای تکنولوژی هم امسال در مجمع جهانی اقتصاد حضور داشت. او از عملکرد شرکت خودش راضی است اما گویا بحران‌های اقتصادی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کامپیوترهای شخصی را هم تحت تاثیر قرار داده است. وایتمن در این کنفرانس گفت: «چالش‌های زیادی پیش روی بسیاری از اقتصادهای جهان قرار دارد، اما ما احساس خوبی درباره تکنولوژی خودمان و خدمات شرکت‌مان داریم. در بعضی اقتصادها رکود اقتصادی کمی وجود دارد، اما من احساس خوبی به جایگاه خودمان دارم.» با اینکه سرمایه‌گذاران و اقتصادهای جهان به یک اندازه درباره بروز رکود اقتصادی نگران هستند، اما وایتمن می‌گوید: «به نظر من کسب و کارها در سراسر جهان این روزها در شرایط خوبی به سر می‌برند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند HP سال‌ها در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا به این ترتیب روش فروش و تجارت خودشان را به شکل موثری تغییر بدهند. تقسیم شدن HP به دو شرکت در سال گذشته میلادی کمک کرد تا ما بهتر بتوانیم به اهدافمان نزدیک شویم. این چیزی بود که من پیش‌بینی می‌کردم.»

حفظ حریم خصوصی در کنار امنیت افراد

مدیرعامل شرکت سیسکو اما در مجمع جهانی اقتصاد امسال به همکاری هدفمند شرکت‌های تکنولوژی و دولت‌ها اشاره کرد. «چاک رابینز» در این مورد گفت: «دولت‌ها و شرکت‌های تکنولوژی باید برای ایجاد تعامل مناسب میان حریم خصوصی افراد و امنیت با یکدیگر همکاری داشته باشند. من فکر می‌کنم شهروندان در همه جای دنیا به حریم خصوصی خودشان اهمیت زیادی می‌دهند، اما آنها در عین حال امنیت هم می‌خواهند. با این اوصاف است که ما در هیچ کدام از محصولات‌مان راه دسترسی به اطلاعات شخصی افراد را باز نمی‌گذاریم. همکاری میان دولت‌ها و شرکت‌های تکنولوژی برای حفظ حریم خصوصی افراد و امنیت آنها موضوعی است که نیاز به صرف زمان و همکاری بیشتری دارد.» رابینز معتقد است که در این مورد باید هر دو بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر همکاری کنند و در صورت لزوم قوانین جدید در این زمینه وضع کنند.

تغییر ماهیت خدمات مالی 

در کنفرانس امسال درباره تغییر شکل خدمات مالی در آینده هم صحبت شد. مدیرعامل شرکت PayPal در مجمع جهانی اقتصاد امسال به این موضوع اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر 85 درصد از تراکنش‌های مالی هنوز به صورت نقدی و فیزیکی انجام می‌شود، اما این روند در حال تغییر است.» «دان شولمان» به این موضوع اشاره کرد که موبایل‌های هوشمند که مهم‌ترین ابزار برای ورود به دنیای آینده پرداخت‌های آنلاین هستند، حالا به سرعت در حال ارزان شدن هستند تا به این ترتیب دسترسی همه افراد به این ابزارها فراهم شود. او معتقد است که به‌زودی و با همه‌گیر شدن روش‌های مختلف پرداخت‌های الکترونیکی ساختار کلی خدمات مالی و تراکنش‌های مالی مختلف تغییر خواهد کرد.

 

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا