تکنولوژی

بازار ویدئوی ایران را تست می‌کنیم

نام نویسنده: شهرام شریف، اشکان تربیت‌جویی

نت‌فلیکس هر چند در ایران چندان شناخته شده نیست، اما یک سرویس ویدئویی آنلاین بسیار محبوب چندملیتی است که در سال ۱۹۹۷ پایه‌گذاری شده است و تا اکتبر سال ۲۰۱۵ این سرویس ۶۹ میلیون کاربر در سراسر جهان داشته است.هر چند طی این سال‌ها این شرکت بالا و پایین‌های بسیاری داشته، به‌طور مثال افزایش قیمت سرویس‌هایش باعث مهاجرت بسیاری از کاربران به سرویس‌های رقیب شد، اما در مجموع روند رشد این شرکت حفظ شده به‌طوری که حالا حدود هفت میلیارد دلار ارزش این شرکت است.

در نمایشگاه2016 CES مدیرعامل این شرکت از اضافه شدن ۱۰۰ کشور جدید به استفاده‌کنندگان این سرویس خبر داد که در میان آنها نام ایران نیز به چشم می‌خورد. تا قبل از آن حتی اگر اکانت (حساب کاربری) این شرکت را داشتید از داخل ایران قادر به تماشای نت‌فلیکس نبودید حالا اما وضع فرق کرده است. اضافه شدن نام ایران با وجود جنجال‌های زیاد، پرسش‌های متفاوتی نیز به همراه آورد و باعث شد در حاشیه نمایشگاه CES به سراغ Joris Evers معاون مدیرعامل این شرکت برویم و در مورد استفاده کاربران ایرانی از این سرویس پرسش‌هایی را مطرح کنیم که می‌خوانید

شما اعلام کرده‌اید که بیش از ۱۰۰ کشور از جمله ایران به لیست کشورهای مورد پذیرش سرویس نت‌فلیکس اضافه شده‌اند. آیا در مورد بازار ایران و چالش‌های مربوط به آن – مانند مشکلات فنی مربوط به زبان فارسی – تخمین، مطالعه‌ و برنامه‌ریزی داشته‌اید؟
آنچه ما اعلام کردیم اضافه شدن ۱۰۰ کشور جدیدی بوده که تا پیش از این کاربران از داخل آنها نمی‌توانستند از سرویس ما استفاده کنند و ایران هم در میان آنها بود. ما تا پیش از این ۱۷ زبان مختلف را در نت‌فلیکس پشتیبانی می‌کردیم که حالا چهار زبان جدید دیگر هم به آن اضافه کرده‌ایم مانند زبان‌های عربی، کره‌ای و چینی. ما الان در مرحله‌ای هستیم که ببینیم بعد از این اقدام از کاربرانمان در مورد تجربه استفاده‌شان در نت‌فلیکس چه چیزی بیاموزیم. همچنین فیدبک‌های مطبوعات و اشخاص فنی را بخوانیم، بعد آمارها را نگاه کنیم و اینکه چقدر و چگونه مردم از نت‌فلیکس در این کشورهای جدید استفاده کرده‌اند. به این ترتیب می‌توانیم یک ایده‌ای از آنچه باید اجرا کنیم داشته باشیم. این را می‌دانیم که این تازه ابتدای راه (در این کشورها است) اما به مرور وضعیت را بهبود می‌دهیم و یاد می‌گیریم که از آن جمله این خواهد بود که چگونه زبان فارسی و پشتیبانی از آن را به سرویس خود اضافه کنیم تا ایرانیان بیشتری به سمت استفاده از نت‌فلیکس ترغیب شوند

سوال بعدی ما اتفاقا در مورد نحوه پرداخت حق عضویت است. ایرانیان به دلیل مشکلات ناشی از تحریم فعلا دسترسی به کارت‌های اعتباری ندارند. آیا در حال حاضر راهی برای این وجود دارد که ایرانیان بتوانند به عضویت این سرویس درآیند؟
در حال حاضر روش‌های پرداخت ما شامل کارت‌های اعتباری، پرداخت از طریق آی‌تیونز (نیاز به داشتن حساب کاربری آی‌تیونز دارد) و همچنین Paypal است. این وضعیت فعلی ما است و در واقع همه مردم در همه جا را در بر نمی‌گیرد حتی در همین آمریکا هم همه مردم کارت اعتباری ندارند و البته موضوع این است که در ایران شرایط با سایر کشورها متفاوت است. مشخص است که ما الان از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنیم و انتظار نداریم همه ایرانیان بتوانند از این سرویس ما استفاده کنند یا به عضویت آن در آیند اما این چیزی نیست که بخواهیم در آن باقی بمانیم این تازه ابتدای راه است و داریم قدم‌های اولیه را برمی‌داریم. نت فلیکس در این کشورهای جدید مثل کودکی است که می‌خواهیم بزرگش کنیم.

در مورد بازار ویدئو در ایران و مصرف ویدئو و رقبای ایرانی آیا هیچ تخمین یا تحلیلی دارید؟ در حال حاضر سرویس‌هایی مشابه با نت‌فلیکس وجود دارد؛ مثلا سرویس فیلیمو که توسط سایت آپارات راه‌اندازی شده است. با توجه به اینکه این سرویس الان در ایران میزبانی می‌شود سرعت قابل قبولی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد در حالی که نت‌فلیکس حتی در صورت امکان استفاده با محدودیت‌هایی از نظر فنی و سرعت دسترسی به اینترنت در ایران هم مواجه است؛ از طرف دیگر مشکلات ناشی از کپی‌رایت و ریسک فیلترینگ هم هست، آیا درباره اینها فکری کرده‌اید؟
ما الان هیچ هدف مشخصی نداریم و به همین دلیل با هیچ بخشی در ایران تماس نداشتیم. ما بزرگ‌ترین بازار خودمان را در آمریکا داریم و تقریبا نزدیک ۹ سال است که پخش آنلاین فیلم در این کشور را راه‌اندازی کرده‌ایم و اگر با مردم آمریکا صحبت کنید می‌بینید تقریبا از هر دو نفر یکی نت‌فلیکس را تماشا می‌کند و هدفمان این است که همین تناسب در کشورهای دیگر هم اتفاق بیفتد؛ البته فعلا هیچ جدول زمانی برای حضور در همه کشورها و به‌طور مشخص ایران نداریم.ما فکر می‌کنیم تلویزیون اینترنتی چیزی است که مردم لازم دارند چون این آزادی عمل را به مردم می‌دهد که هر زمانی که بخواهند هر برنامه‌ای را که دوست دارند، ببینند. الان هم که همه با اینترنت به هم متصلند و این بستر برای رفع این نیاز فراهم شده است. مثل اینکه دوستان شما در شبکه‌های اجتماعی از شما می‌خواهند که یک برنامه یا فیلم را نگاه کنید. این نشان‌دهنده استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای دیدن تلویزیون‌های اینترنتی است. حالا اگر نت‌فلیکس در جاهای دیگر دنیا نباشد این اتفاق نمی‌تواند بیفتد.

با توجه به سرعت و پهنای باند اینترنت در ایران آیا مشکلی برای پخش برنامه‌های نت‌فلیکس وجود نخواهد داشت؟ 
تکنولوژی که ما استفاده می‌کنیم به این صورت است که پخش فیلم را بر اساس سرعت اینترنت و پهنای باند کاربر بهینه می‌کند. این تکنولوژی Adaptor Streaming نام دارد و وقتی ویدئویی از طرف نت‌فلیکس پخش می‌شود این تکنولوژی تشخیص می‌دهد سرعت اینترنت کاربر چقدر است و خودش را بر اساس بالاترین کیفیت ممکن تنظیم می‌کند و همیشه این سرعت و کانال ارتباطی را با کاربر چک می‌کند و خودش را با این سرعت تطبیق می‌دهد. مثلا اگر سرعت اینترنت شما کم باشد کیفیت تصویر کمی پایین آورده می‌شود تا پخش آنلاین قطع نشود و به محض اینکه سرعت افزایش پیدا می‌کند کیفیت را بهتر می‌کند. این تکنولوژی بسیار جدید است و هفت سال روی آن کار کردیم تا به ا ین مرحله برسیم. البته مشکل پهنای باند فقط مربوط به ایران نیست؛ اولین بار این مشکل را در آمریکای لاتین و مخصوصا برزیل دیدیم و در آنجا تجربه‌های بسیار خوبی کسب کردیم. بر اساس همان تجربیات این تکنولوژی گسترش پیدا کرده است. ما تا قبل از این تمام بررسی‌هایمان را در مورد پهنای باند انجام داده بودیم و حتی تست‌هایی انجام داده بودیم و فقط ایران نیست که این مشکل را دارد الان هندوستان هم همین وضعیت را دارد و ما همچنان در حال سرمایه‌گذاری و ارتقای این سرویس هستیم. البته تکنولوژی جدید دیگری داریم که برای فیلم‌های انیمیشن است و پخش این گونه فیلم‌ها را با کیفیت بالاتری از فیلم‌های معمولی ارائه می‌دهد. ما بهترین کیفیت را در حال حاضر در فیلم‌های انیمیشن داریم

در حال حاضر بخش عمده محتوای نت‌فلیکس مربوط به فیلم‌های هالیوودی است، آیا استراتژی برای استفاده از محتوای محلی کشورهای دیگر دارید؟
ما در حال حاضر تقاضاهای بسیار زیادی از طرف فیلمسازان کشورهای مختلف داریم که بخواهند محصولات خودشان را در نت‌فلیکس ارائه بدهند به همین دلیل بخش مستقلی در این خصوص داریم که تمامی این آثار را بررسی می‌کند و ما در این بررسی‌ها به موارد فوق‌العاده زیبا و جالبی برخوردیم که داستان‌ها و ساختار بسیار خوبی هم دارند. نت‌فلیکس جایی است که همان‌طور که فیلم‌های هالیوودی را نشان می‌دهد، اگر محلی برای عرضه محتواهای محلی هم باشد برای ما لذت‌بخش خواهد بود. ما علاقه داریم بتوانیم محصولات کشورهای دیگر را در شبکه‌مان نمایش بدهیم به خصوص برخی از فیلمسازان شناخته‌شده ایرانی که آثارشان فوق‌العاده‌اند.
مطلب مرتبط: نت‌فلیکس نیامده، فیلتر شد!

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا