تکنولوژی

راه زیادی تا تکامل خودروهای بدون راننده داریم

مدیر انستیتو تحقیقاتی تویوتا: راه‌ زیادی تا حضور ایمن خودروهای بدون راننده در جاده‌ها وجود دارد

در نمایشگاه سال جاری CES شاهد رونمایی از تکنولوژی‌های متفاوت برپایه قابلیت‌های خودران و یا استفاده بدون راننده از خودروها بودیم. با این حال، دکتر گیل پِرَت (Pratt )، مدیر تیم تحقیقاتی تویوتا معتقد است همچنان مسیر زیادی تا عملی شدن حضور این خودروها در جاده‌ها وجود دارد. گفتنی است که شرکت تویوتا در راستای بهبود تجربه خودروهای بدون راننده از طریق به‌کارگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، تاکنون حدود یک میلیارد دلار هزینه کرده است.

گیل پرت که پروفسور سابق MIT است در این باره می‌گوید:

” باید پذیرفت که ما راه زیادی تا رسیدن به خودروهای بدون راننده بی‌عیب و نقص داریم. اگرچه این صنعت رشد زیادی در پنج سال گذشته داشته اما همچنان موانع زیادی برسر راه محققان وجود دارد. برای نمونه وقتی از کامیونی که مقابل یک خودروی بدون راننده در حال حرکت است نخاله و خاک روی جاده می‌ریزد عکس‌العمل خودروی بدون راننده چه خواهد بود؟ این‌ها چالش‌هایی اساسی هستند که باید راه‌حلی برایشان بیابیم.”

در حال حاضر خودروهای بدون راننده در قالب میلیون‌ها مایل مسافت آزمایش شده‌اند اما واقعیت آن است که عملکرد بدون حادثه این خودروها پس از طی میلیاردها مایل مسافت و رویارویی با موانع و وضعیت‌های دشوار باید ملاک آزمایش باشد.

با توجه به آمار، سالیانه حدود 1.2 میلیون نفر در تصادفات خودرویی سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند. گیل پرت هدف تیم خود را تولید خودرویی عنوان کرده است که قادر نباشد! تصادف کند. بر این اساس، چشم‌انداز تیم تحقیق و توسعه تحت سرپرستی Pratt  اینچنین عنوان شده است:

1-   توسعه خودرویی که فارغ از رویارویی با هر شرایطی، عامل بروز تصادف نباشد.

2-   افزایش دسترسی افرادی که توانایی رانندگی را ندارند (شامل افراد نابالغ و مسن) به خودروها

3-   تغییر محصولات به سمتی که توانایی جابه‌جایی و استفاده در محیط‌های سرپوشیده را داشته باشند.

4-   آماده‌سازی بستر مناسب برای دسترسی به اکتشافات بیشتر بر پایه یادگیری ماشینی (شامل حوزه‌های علوم ماشینی)

گفتنی است که در حال حاضر تویوتا با همکاری MIT و استنفورد در حال کار روی 30 پروژه متفاوت در این حوزه است.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا