تکنولوژی

حضور تازه‌کاران عرصه موبایل‌ در CES 2016

نام نویسنده: عاقله ترابی

هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری یکی از مهمترین رویدادهای دنیای فناوری بودیم؛ نمایشگاه CES 2016 که طبق معمول هر سال، یک هفته پس از آغاز سال نو میلادی در امریکا برگزار شد. در آن چند روزی که نمایشگاه برپا بود همه علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی در تب‌و‌تاب اخبار و اطلاعات مربوط به آن بودند تا ببینند با عرضه لوازم و ابزاری که شرکت‌های مختلف معرفی می‌کنند زندگی دیجیتال و تکنولوژیک ما در سال‌های آینده به کدام سمت و سو می‌رود؛ چه کسانی که برای حضور در این نمایشگاه تلاش کردند تا تازه‌های تکنولوژی را از نزدیک ببینند و چه کسانی که به هر علتی از حضور در این رویداد محروم بودند و از طریق دنیای مجازی اخبار و اطلاعات را پی‌گیری می کردند. از طرفی شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی مصرف‌کنندگان و محصولات الکترونیک با حضور در این نمایشگاه و عرضه نوآوری‌های خود تلاش کردند که از این سکوی جهانی استفاده کنند و در صنعت فناوری به پیشرفت و شکوفایی بیش از پیش دست یابند و خود را آن‌طور که باید به مشتاقان این عرصه نشان دهند.
در این بین سازندگان تلفن همراه هم بیکار ننشسته و برای رقابت با دیگر تولیدکنندگان این حوزه هریک سعی کرده‌اند محصولی درخور عرضه کنند و به کاربران و طرفداران خود بیفزایند. حتی رقابت در این زمینه کار را به جایی رسانده که شرکت‌های ناشناخته یا کمترشناخته‌شده هم پابه‌پای شناخته‌شده‌ها و شرکت‌های مطرح در این عرصه به تولید موبایل‌هایی با قابلیت‌های مختلف و چشمگیر برای کاربران روی آورده‌اند. در ادامه به بررسی چند نمونه از این تلفن‌های همراه می‌پردازیم که در نمایشگاه CES 2016 معرفی و عرضه شده‌اند.
گوشی معمولی اینتل با دوربین استثنایی
همه ما اینتل را یک شرکت قدرتمند و نسبتا بی‌رقیب در زمینه تولید قطعات سخت‌افزاری برای رایانه‌ای و تلفن‌های همراه می‌شناسیم و حالا جالب است که می‌شنویم این شرکت در نمیشگاه CES امسال یک تلفن همراه هوشمند معرفی کرده است. ویژگی بارز این گوشی دوربین سه‌بعدی حساس آن است که ژست‌های حرکتی و اشیای سه‌بعدی را تشخصی می‌دهد که از این نظر مشابه کینکت مایکروسافت است. این دوربین که ZR300 نام دارد از کیفیت VGA با ۶۰ فریم در ثانیه بهره می‌برد. البته این را هم در نظر بگیریم که در کنار این ویژگی جذاب، دیگر مشخصات تلفن همراه اینتل چنگی به دل نمی‌زند: از قبیل دوربین ۸ مگاپیکسلی، رم دو گیگابایتی و پشتیبانی‌نکردن از نسل چهارم ارتباطات. اینتل برای این گوشی قیمت ۴۰۰ دلار را در نظر گرفته است.

یک موبایل ناشناخته با دوربینی منحصربه‌فرد
ظاهرا شرکت‌های تولیدکننده موبایل کمابیش به اهمیت دوربین در تلفن همراه و توجه کاربران به آن پی برده‌اند تا حدی که شرکت ناشناخته‌ای مانند Yezz هم به این فکر افتاده است که با دوربینی منحصر به‌فرد بتواند طرفداران جالب‌توجهی برای تلفن همراهش دست‌و‌پا کند. این موبایل که Sfera نام دارد به دو دوربین ۳۶۰ درجه مجهز شده است به طوری‌که کاربر می‌تواند بعد از گرفتن عکس روی صفحه نمایش گوشی تصویر را با انگشت بچرخاند تا همه زوایای عکس را ببیند. همچنین شما می توانید با استفاده از این گوشی میان‌رده محتوای ویدئویی ۳۶۰ را ثبت کنید و مستقیما به اشتراک بگذارید. مشخصات فنی این گوشی از قبیل پردازشگر Media Tek هشت‌هسته‌ای ۲ گیگاهرتزی در کنار ۳ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت قابل ارتقا به ۶۴ گیگابایت کمک می‌کند که عملکرد تعبیه‌شده برای دوربین به‌خوبی انجام شود. از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌توان به صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی با رزولوشن HD، باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری و  پشتیبانی از شبکه 4G اشاره کرد. این تلفن همراه قرار است در آوریل ۲۰۱۶ در امریکا عرضه شود و مبلغ پیش‌خرید آن ۳۰۰ دلار است.


 

چهار گوشی جدید از کمپانی آرکاس
امسال شرکت فرانسوی آرکاس در حوزه تولید موبایل به حد کافی پرکار بوده است. این کمپانی در CES 2016 از چهار گوشی با قابلیت‌های متفاوت رونمایی کرده و سعی بر آن داشته تا هر سلیقه‌ای از کاربران را راضی نگه دارد. یکی از این گوشی‌ها Archos 40 Power نام دارد که با نمایشگر ۴ اینچی، رم ۵۱۲ مگابایتی و حافظه داخلی ۸ گیگابایتی ارائه شده است. این گوشی که از نسل چهارم پشتیبانی نمی‌کند با دوربین  ۵ مگاپیکسلی و باتری ۱۹۰۰ میلی‌آمپری یک گوشی پایین‌رده محسوب می‌شود و طبیعی است که با قیمت ۵۰ یورو عرضه شود. اما گوشی دیگر از همین سری با عنوان Archos 50 Power وضعیت بهتر و درنتیجه قیمت بالاتری هم دارد. این گوشی ۵ اینچی با دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و دو گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی عرضه شده که با پشتیبانی از شبکه 4G و باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری قیمت  ۱۳۰ یورویی را به خود اختصاص داده است. این دو گوشی از ماه می وارد بازار جهانی خواهند شد در حالی‌که دو گوشی دیگر آرکاس که جزو سری Cobalt محسوب می‌شوند قرار است در آوریل سال جاری عرضه شوند. یکی از این گوشی‌ها که Archos 50 Cobalt
نام دارد از نمایشگر ۵ اینچی، یک گیگابایت رم و ۸ گیگابایت حافظه داخلی برخوردار است. دوربین اصلی این دستگاه ۸ مگاپیکسل است و باتری ۲۰۰۰میلی‌آمپری آن نیز مانند اغلب ویژگی‌های این گوشی چندان چشمگیر نیست. کمپانی آرکاس برای Archos 50 Cobalt قیمتی معادل ۱۰۰ یورو را در نظر گرفته است. چهارمین گوشی معرفی‌شده از سوی این شرکت +Archos 55 Cobalt نام دارد. نمایشگر ۵.۵ اینچی، رم ۲ گیگابایتی به همراه حافظه داخلی ۱۶ گیگایایتی، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و باتری ۲۷۷ میلی‌آمپری از مهم‌ترین ویژگی‌های این موبایل به شمار می‌روند. قیمت در نظر گرفته شده برای این گوشی 150 یورو است.


 

یک محصول ویندوزفونی چشمگیر
درست است! مایکروسافت در نمایشگاه CES حضور نداشته و ندارد. این گوشی هم محصول شرکت مایکروسافت نیست، بلکه یک گوشی ژاپنی با عنوان  NuAns Neo است که به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ تجهیز شده است. با این حال به جرات می‌توان گفت که در مقایسه با محصولات ویندوزفونی مایکروسافت، دست‌کم در ظاهر، برتری انکارناپذیری دارد. این دستگاه که نمایشگر ۵ اینچی دارد از ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا بهره می‌برد. نکته جالب توجه در این گوشی ظاهر و درواقع قاب آن است به طوری‌که نیمه بالایی و پایینی این دستگاه به‌طور مجزا قاب می‌شوند و ۶۴ آپشن متفاوت برای ترکیب قاب‌ها وجود دارد. به علاوه در زیر کاور هم جایی برای نگه‌داشتن دو کارت اعتباری است. البته این موارد باعث شده که ضخامت تلفن به ۱۱.۳ میلی‌متر برسد. باتری ۳۳۵۰ میلی‌آمپری، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و همچنین پشتیبانی از اینترنت نسل چهارم موبایل از ویژگی‌های NuAns Neo محسوب می‌شود. این محصول ویندوزفونی که قیمتی معادل ۳۵۰ دلار دارد فعلا فقط در ژاپن عرضه می‌شود ولی قرار است به‌زودی وارد بازارهای جهانی نیز شود.

یک تازه‌کار دیگر با دو گوشی
وقتی نام شرکت Polaroid را می‌شنویم، بیشتر حوزه عکاسی و دوربین به ذهنمان می‌آید تا موبایل؛‌ در حالی‌که این شرکت یکی‌دو سالی است که به عرصه تولید تلفن همراه روی آورده است. در نمایشگاه CES امسال نیز این شرکت دو محصول موبایلی با عنوان‌های Power و Snap معرفی کرد. Polaroid Power دارای صفحه‌نمایش ۶ اینچی، ۳ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی است. این محصول جدا از دوربین ۱۳ مگاپیکسلی، از دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی هم بهره می‌برد که برای عکسبرداری سلفی مناسب به نظر می‌رسد. با اینکه باتری این گوشی ۳۰۰۰ میلی‌آمپر است ظاهرا اندازه صفحه‌نمایش و دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری آن انرژی بیشتری نیاز دارد؛ چراکه شرکت Polaroid به همراه این گوشی یک پاوربانک ۸۰۰۰ میلی‌آمپری رایگان هم عرضه می‌کند. قیمت این محصول ۲۵۰ دلار است. مدل Polaroid Snap اما در سه سایز مختلف ۵ و ۵.۵ و ۶ اینچی عرضه شده که هر سه نسخه دارای ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی به همراه دوربین ۱۳ مگاپیکسلی هستند. قیمت مدل Polaroid Snap، با توجه به سایز صفحه نمایش، بین 129.99 تا 179.99 اعلام شده است.

ورود پرقدرت کوالکام
کمپانی کوالکام در مراسم امسال خود در نمایشگاه CES رسما اعلام کرد که قرار است به دنبال همکاری با شرکت چینی Letv اولین گوشی با تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ را عرضه کند. این گوشی که Le Max Pro نام دارد نه‌تنها اولین اسمارت‌فون دارای تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ است، بلکه نخستین گوشی جهان با سنسور تشخیص اثر انگشت Sense ID نیز محسوب می‌شود. این سنسور به شکل مافوق صوت اثر انگشت اشخاص را شناسایی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های برجسته‌ی این محصول ۵.۵ اینچی می‌توان به قابلیت شارژ سریع ۳.۰ (Quick Charge 3.0)، سیستم Wi-Fi سه بانده و پشتیبانی از شبکه‌های پرسرعت LTE Cat.12 اشاره کرد. کوالکام هنوز زمان دقیق این محصول را اعلام نکرده است.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا