تکنولوژی

گوگل با خودروی بدون راننده به مصاف Uber می‌رود

بسیاری حدس می‌زنند که گوگل ممکن است با خودروهای بدون راننده خود وارد بازار خودرو شود و به نوعی به فروش این خودروها بپردازد اما گوگل تاکنون این موضوع را تکذیب کرده و گفته علاقه‌ای به تولید خودرو ندارد. دلیل این موضوع قطعا این نیست که گوگل علاقه‌ای به دنیای مادی ندارد بلکه به این دلیل است که اخیرا اعلام شده این شرکت می‌خواهد سرویس خودروهای بدون راننده را به  عنوان رقیبی برای شرکت مشهور Uber عرضه کند.

خودروهای بدون راننده گوگل از زمان معرفی تاکنون حدود یک میلیون مایل در خیابان‌ها و جاده‌های محدوده سانفرانسیسکو، آستین و تگزاس پیموده‌اند و  این شهرها احتمالا پایلوت سرویس مشابه Uber خواهند بود که  گوگل به راه خواهد انداخت.

نکته دیگر این است که  خودروهای بدون راننده هنوز از نظر قانونی اجازه رانندگی بدون داشتن راننده را در آمریکا ندارند ( حتی در ایالات‌هایی که خودروهای بدون راننده اجازه رانندگی دارند باید حتما یک نفر به عنوان راننده داخل خودرو باشد) احتمالا به همین دلیل گوگل این سرویس را ابتدا در محوطه‌های خصوصی مانند شاتل‌های حمل دانشجویان در محوطه دانشگاه ، و حمل و نقل کارمندان یک شرکت در داخل محوطه و … به راه می‌اندازد.

گزارش جدید بلومبرگ نشان می‌دهد که مشتریان این سرویس نمی‌توانند این خودروها را خریداری کنند و به جای آن حق عضویت اشتراک خواهند پرداخت و در پایان روز خودروهای بدون راننده گوگل به پارکینگ خود گوگل بازخواهند گشت و در آنجا سرویس‌های فنی لازم را دریافت می‌کنند.

در همین حال برخی پیش‌بینی‌ها از آینده صنعت خودرو معتقد است این مدل کسب و کار ( مالکیت خودروها توسط  خود شرکت سازنده ) به زودی جایگزین مدل فعلی ( تولید و فروش خودرو به خریداران ) خواهد شد.

شرکت فورد از جمله شرکتهایی است که به سرعت مشغول مدرن کردن کسب و کار خود به این طریق ( فروش سرویس حمل و نقل به جای فروش خودرو ) است. این چیزی است که بیل فورد اخیرا در یک مصاحبه گفته و از تست خودروهای اتوماتیک خود در جاده‌های کالیفرنیا خبر داده است. 

 

مرتبط: 

چرا خودروهای بدون راننده باید وجدان داشته باشند؟

خودروی بدون راننده گوگل جریمه شد

Uber ، دوست مسافران و دشمن تاکسی‌ها

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا