تکنولوژی

استفاده از گوریلا گلس برای ساخت پوشش موتور و شیشه خودرو

بی‌ام‌دبلیو اولین شرکت خودروسازی بود که در قالب ساخت پنل داخلی در خودروی اسپورت هیبریدی i8 از گوریلا گلس استفاده کرد. این لایه باریک و سبک وزن که در حال حاضر در صفحه‌نمایش میلیاردها دستگاه گوشی هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد به پروژه جدید شرکت‌های خودروساز در تولید نسخه ویژه محصولات تولیدی به‌منظور کاهش وزن و البته بهینه‌سازی مصرف سوخت تبدیل شده است. 

فورد اولین شرکتی خواهد بود که از این تکنولوژی برای اولین‌بار در ساخت شیشه‌های جلو و عقب خودروی اسپورت جدید فورد جی‌تی استفاده خواهد کرد. این محصول در سال آتی میلادی روانه بازار خواهد شد و نکته جالب توجه، استفاده از گوریلا گلس در ساخت پوشش موتور این خودرو است. 

پل لیندن، مسئول بخش طراحی بدنه محصولات فورد این تکنولوژی را مهم‌ترین اتفاق در طراحی و ساخت شیشه‌های مورد استفاده در صنایع خودروسازی از سال 1923 میلادی می‌داند. 

تست برخورد و خرد شدن تکه یخ به صفحه نمایش گوریلا گلس 

شیشه‌های سنتی تولید شده در صنایع تولید خودرو از ترکیب دولایه شیشه گرما دیده (و به تدریج سرد شده) و اضافه‌شدن لایه پلاستیکی در بین آن‌ها تولید می‌شوند اما شیشه مورد استفاده توسط فورد ساختاری ترکیبی دارد. در قسمت بیرونی از شیشه گرما دیده و سردشده، در قسمت میانی از پلاستیک و نهایتا در قسمت داخلی نیز از گوریلا گلس استفاده شده که بسیار باریک‌تر و سبک‌تر از شیشه‌های مشابه است. آن‌طور که شرکت فورد عنوان کرده استفاده از گوریلا گلس باعث خواهد شد محصول نهایی 32 درصد سبک‌تر باشد و نهایتا تاثیر محسوسی هم در کاهش میزان مصرف سوخت و حتی بالارفتن تعادل خودرو داشته باشد.

این در حالی است که محصول یادشده موفق به اخذ استانداردهای ایمنی آمریکا شده و در مقایسه با شیشه‌های معمولی از استحکام بیشتری برخوردار است. شاید تنها سد موجود در برابر متداول شدن استفاده از گوریلا گلس، قیمت بالای آن باشد. موضوعی که برای سوپرخودروهایی مانند جی‌تی فراری با قیمت چهارصد هزار دلار، آنچنان به چشم نمی‌آید اما در افزایش قیمت تمام شده تولید خودروهای معمولی، محسوس خواهد بود.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا