تکنولوژی

الکامپ فرصتی برای تعامل با استارت‌آپ‌‏ها

نام نویسنده: ناصر غانم زاده *

گرچه فضای آی‏ تی کشور تاکنون چندین نسل از استارت‌آپ‏ها را تجربه کرده است، در چند سال گذشته شاهد جریانی فراگیر و گسترده در راه‏اندازی استارت‌آپ‏ها بوده‏ایم. این جریان با همه انتقاداتی که گاه به آن وارد است توانسته است روحی تازه بر پیکره کهنسال صنعت آی‏ تی کشور بدمد. این پیکره که (به جز‌اندک شرکت‏هایی که توانسته ‏اند خود را چابک و به ‏روز نگه دارند) بیشتر از شرکت‏هایی تشکیل شده که کالبدی نیمه ‏جان دارند یا به واسطه وابستگی شدید به شرکت‏های بزرگ دولتی در وضعیت مناسبی به‏ سر نمی‏برند و گاه حتی «وام-لازم» هستند.

خوشبختانه در الکامپ امسال (که بالاخره توسط نظام‏صنفی برگزار می‏شود) فضایی برای استارت‌آپ‏ها فراهم شده است. گرچه معمولا نمایشگاه‏های اینچنینی ارزش چندانی برای استارت‌آپ‏های ایجاد نمی‏کنند، ولی این گرایش به استارت‌آپ‏ها را باید به فال نیک گرفت؛ چرا که می‏تواند نشان‏دهنده این باشد که این پیکره کهنسال بالاخره دریافته است که برای عقب ‏نماندن باید خود را با استارت‌آپ ‏هایی ‏هم‏پا کند که گاه فرسنگ‏ها از آن جلوتر هستند.از دیگر سو، الکامپ فرصتی است تا استارت‌آپ‏های چابک که موتور محرک نوآوری هستند، دستاوردهای خود در این مدت کوتاه نشان دهند و از فرصت‏های شبکه‏ سازی که گاه برایشان سودمند است، بهره ‏برداری کنند. همچنین برای آن ‏دسته از استارت‌آپ‏ هایی که بخش مشتریانشان شرکت‏ها و سازمان‏های بزرگ هستند، فرصتی است تا از تجربه‏ های شرکت‏های جاافتاده‏ تر بهره ببرند. نیز گشایش دری برای همکاری‏های مشترک با‌اندک شرکت‏های پیشرو است.

در این نمایشگاه فرصت دیگری برای شرکت‏های جاافتاده‏تر و بنیان‏گذاران آن‏ها نهفته است و آن سرمایه‏گذاری‏های هرچند‌اندک در نقش فرشته‏ی سرمایه‏گذار (Angel Investor) در استارت‌آپ‏ها است. این کار فرصت‏های دو جانبه خوبی را برای هر دو طرف فراهم می‏کند. در پایان یادآور می‏شوم الکامپ فرصتی است درخشان برای نزدیک شدن این دو جریان اصلی آی ‏تی کشور و این حرکت نظام صنفی را باید پاس داشت و آن‏را نشانه مثبتی از گام‏های سودمندتر دانست.

 

* بنیانگذار گروه استارت‌آپ ‏های ایران

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا