تکنولوژی

۹۷ درصد کاربران ایرانی خواستار انتشار منشا اختلالات اینترنتی

نخستین نظرسنجی آی تی ایران با حضور گسترده کاربران به پایان رسید و ۹۷ درصد کاربران در این نظرسنجی گفتند که موافق انتشار دلیل و منشا  اختلالات اینترنتی هستند. 

اختلالات اینترنتی که عمدتا ناشی از قطع فیبرهای نوری و مشکلات فنی زیرساختی و ارتباطی است یکی از بزرگترین عوامل شکایت کاربران اینترنتی در طی سال‌های اخیر بوده است. 

با توجه به معماری اینترنت ایران این اختلالات یا ناشی از شبکه ارتباطات زیرساخت ( که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت مدیریت و نگهداری می‌شود) و یا شبکه‌های داخلی شرکتهای اینترنتی و مخابراتی بوده است. 

 

اطلاع از دلیل اختلالات اینترنتی حق کاربران ایرانی است؟

 

در این میان کاربران همواره به دلیل نداشتن اطلاعات دقیق دلیل اصلی این قطعی اینترنت را نمی‌دانند. در مراجعه کاربران به شرکتهای اینترنتی یا اپراتورها عموما شرکت زیرساخت دلیل اصلی قطعی اینترنت عنوان می‌شود و در مقابل شرکت زیرساخت و مجموعه وزارت ارتباطات نیز شرکتهای اینترنتی را مقصر این مشکلات معرفی کرده‌اند. 

کاربران سرگردان ایرانی به دلیل نداشتن اطلاعات هیچ گاه از دلایل اصلی کندشدن یا قطعی اینترنت آگاه نشده‌اند و در بسیاری اوقات با توجه به این دسترسی آنها از طریق شرکت‌های اینترنتی ( ISP ها ) صورت گرفته آنها را مقصر وضعیت بد کیفیت اینترنت خود دانسته‌اند. 

در این میان اما هم اکنون راه‌حل‌هایی برای اطلاعات کاربران ایرانی از دلایل و منشا این اختلالات وجود دارد. سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی ( رگولاتوری) دسترسی کاملی به وضعیت شبکه و دلایل اصلی افت کیفیت اینترنت دارد و می‌تواند با انتشار لحظه ای دلایل اصلی اختلالات ( مثلا قطع فیبر نوری در خلیج فارس، مشکلات شبکه فیبر نوری در کشور ترکیه یا حتی اختلالات ناشی از قطع فیبر در داخل کشور،‌ بروز مشکل از شبکه داخلی شرکتهای ISP ، تعویض تجهیزات در شرکت مخابرات  و …. ) کاربران را در جریان دلایل اصلی افت کیفیت اینترنت خود قرار دهد. 

حالا و بر اساس نظرسنجی آی تی ایران ۹۷ درصد کاربران خواهان دسترسی به این اطلاعات مربوط به کیفیت اینترنت هستند.به گفته بسیاری از کارشناسان انتشار این اطلاعات می‌تواند باعث بهبود قابل توجه کیفیت اینترنت در کشور شود. 

سازمان تنظیم مقررات که خود زیرمجموعه وزارت ارتباطات است از این اطلاعات برای پیگیری شکایات موردی کاربران یا رتبه‌بندی شرکتهای ISP استفاده می‌کند اما هیچ گاه آنها را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. 

انتشار این اطلاعات فنی  و کاربردی نه تنها به درک بهتر کاربران از دلایل اختلالات کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود شرکت خصوصی یا دولتی که اختلال در زیرمجموعه او رخ داده تلاش کند هر چه سریع‌تر آن اختلال را رفع کند. به این ترتیب انتشار این اطلاعات عملا به مسوولیت پذیری سازمان یا شرکت مربوطه منجر خواهد شد. 

نمونه‌های چنین اطلاعات فنی مثل قطعی خطوط تلفن ثابت، کابل‌برگردان، قطعی شبکه برق و آب و گاز و … سال‌هاست به شکل‌های گوناگون و حتی پیش‌ از رخ‌داد در اختیار مردم و مشترکان قرار می‌گیرد. 

بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات که در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات را دارد مگر آنکه قانون منع کرده باشد. همچنین ماده یک این قانون تصریح می‌‌کند که اطلاعات شامل هر نوع داده در اسناد مندرج است که یا به صورت نرم‌افزاری ذخیره گردیده یا به هر وسیله دیگری ضبط شده باشد. 

در نظرسنجی آی تی ایران که به صورت نرم‌افزاری صورت گرفت ۵ هزارو ۴۷۷ نفر خواستار انتشار اطلاعات قطع یا وصل شبکه  و و منشا اختلال توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند که ۹۷ درصد از کل شرکت کنندگان در این نظرسنجی را در برمی‌گیرد. 

 

برنده نخستین جایزه نظرسنجی 

گفتنی است آی تی ایران برای این نظرسنجی جایزه آی‌پد مینی را در نظر گرفته بود که با قرعه‌کشی ماشینی صورت گرفته از میان کل شرکت کنندگان در نظر سنجی آقای ایوب علی‌بیگی از زرین شهر اصفهان برنده خوش شانس این نظرسنجی شدند. با ایشان تماس گرفته شد( هر چند خیلی دیر پاسخ ایمیل ما را دادند و زمان قابل توجهی هم طول کشید تا باور کنند تماس ما واقعی است)  و  جایزه ایشان طی روزهای آینده به ایشان تحویل خواهد شد. 

از همه کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند تشکر می‌کنیم و دعوت می‌کنیم منتظر نظرسنجی‌های جدید ما باشید. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا