تکنولوژی

فعال‌شدن هرچه بیشتر استریت ویوو در بررسی تغییرات آب و هوایی

استریت ویوو پس از انتشار اولیه آن در سال 2007، حالا به یکی از قابلیت‌های ویژه برای سرویس‌های گوگل‌مپس و گوگل ارث تبدیل شده است. طرحی که بر پایه پروژه تحقیقاتی با همکاری گوگل و دانشگاه استنفورد از سال 2001 آغاز شد و به تدریج رشد و توسعه بیشتری پیداکرد. این تکنولوژی با استفاده از قابلیت‌های پیشرفته‌تری مانند مدل‌های سه‌بعدی توانست بیش از پیش در میان کاربران، محبوب شود. 

علی‌رغم ارائه مزایای مختلف، این تکنولوژی نیز تاکنون چالش‌هایی را به همراه داشته است. به عنوان مثال در سال 2010 مشخص شد که خودروهای فعال در پروژه استریت ویوو، به جمع آوری ایمیل‌ها، گذرواژه‌ها و اطلاعاتی مشابه از شبکه‌های وای‌فای بدون رمز اقدام می‌کنند تا نهایتا در این خصوص حتی گوگل در کشور آلمان با جرائمی نیز روبرو شود. 

با این اوصاف در جدیدترین استفاده از این قابلیت، گوگل به دنبال ثبت و ضبط و البته بررسی کمی تاثیرات تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان، آن‌هم از طریق کوله پشتی ویژه پروژه استریت ویوو است. این کوله پشتی که Trekker نام دارد به ابزاری برای تعبیه دوربین و فراهم کردن امکان عکس‌برداری و فیلم‌برداری برای افراد (در موقعیت‌های مکانی که خودروها امکان تردد نداند) تبدیل شده است. به عنوان مثال می‌توان به جنگل‌های متراکمی مانند آمازون برزیل اشاره کرد که بارها و بارها از این ابزار در آن بهره گرفته شده است. گرفتن عکس‌های مختلف، به سازمان‌های غیرانتفاعی و فعال در این زمینه اجازه رهگیری و بررسی محیط‌های مختلف، شرایط محیطی و نهایتا زیرنظر داشتن موارد مرتبط با تغییرات نامطلوب آب و هوایی را خواهد داد. 

از جمله موارد استفاده می‌توان به تلاش محققان حفاظت از محیط زیست کالیفرنیا و کمک به آن‌ها در جهت بررسی سلامت درختان بلوط آبی اشاره کرد. جمعیت این درختان به‌ علت تغییرات آب و هوایی نامطلوب در طول چندسال گذشته، به‌مراتب کمتر از پیش شده است. توانایی عکسبرداری و ایجاد سابقه دیجیتالی برای استفاده در مقاصد تحقیقاتی و مقایسه‌ای به محققان امکان توسعه راهکارهای بهتر در جهت حفظ و نگهداری از این درختان را خواهد داد. 

با این وجود، استریت ویوو تنها به مقاصد عکس‌برداری محدود نشده و سال‌هاست که در قالب این پروژه، دیگر متغیرهای آب و هوایی نیز بررسی و اندازه‌گیری می‌شوند. آنالیزگرهای متان نیز در خودروهای فعال در پروژه استریت‌ ویوو تعبیه شده‌اند تا به شناسایی منابع نشت این گاز کمک کنند. Google Earth Outreach نیز برنامه‌هایی در جهت اندازه‌گیری آلاینده‌های مختلف زیست‌محیطی را با همکاری Aclima در قسمت‌های مختلف کالیفرنیا اجرایی کرده است. 

اگرچه تا پیش از این انتقادهایی به برنامه‌ها و پروژه‌های گوگل در خصوص نقض حریم خصوصی شهروندان وارد بود اما به‌نظر می‌رسد تکنولوژی‌های این شرکت بیش از پیش در راه بهبود شرایط تحقیقاتی در خصوص بررسی تغییرات آب و هوایی، فعال شده‌اند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا