تکنولوژی

حامی جو، جذب سرمایه برای صاحبان ایده

در یک روز بارانی و در یکی از خیابانهای ساکت دربند و در یک خانه باغ سرسبز به سراغ استارتاپی می‌رویم که هر سه بنیان‌گذارش خانم هستند. «حامی‌جو» یک استارتاپ است که در حوزه جذب سرمایه برای صاحبان ایده فعالیت می‌کند. هدیه دلخوش کارشناس نرم‌افزار از دانشگاه الزهرا، سارا عبدی کارشناس ارشد ریاضی از دانشگاه شریف که در بخش بازاریابی فعال است و ستوده ابراهیمی دانشجوی مهندسی نرم‌افزار که تمرکز خود را در قسمت فنی گذاشته است. با اینکه تنها یک سال از شروع کار این استارتاپ می‌گذرد اما این تیم موفقیت‌های خوبی کسب کرده است برای مثال اخیرا در جشنواره استارتاپ‌های بانکی جایزه سوم را از آن خود کرده است. در همین راستا برای معرفی بهتر این تیم در جلسه‌ای با اعضای آن گفت‌وگو داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

حامی‌جو از کجا شروع شد؟

دلخوش: در اواسط دوران دانشجویی با یکی از استادها در مرکز رشد دانشگاه شروع به کار کردم و در ترم آخر با شتابدهنده Maps آشنا شدم و حدود یک سال در آنجا کارآموز بودم. بعد از تشکیل یک تیم جذب ساتراتک شدم. در نهایت هم سال گذشته با سارا و ستوده تیم حامی جو را تشکیل دادیم.

حامی‌جو چه هدفی دارد؟

دلخوش: هدف حامی جو به وجود آوردن یک اکوسیستم است برای کمک به کسانی که خلاق هستند و می‌خواهند نوآوری به وجود بیاورند اما دغدغه جذب سرمایه را دارند.

تا شش ماه آینده تمرکز حامی‌جو بر هنر است زیرا بسیاری از هنرمندان به سرمایه گذاری دولت وابسته هستند و به این ترتیب هنر مستقل شکل نمی گیرد. حامی‌جو قصد دارد با حمایت از هنرمندان باعث شود هنر مستقل به وجود بیاید.

اولین پروژه حامی‌جو چه بود؟

عبدی: اولین پروژه ما متعلق به آقای مهرداد اسکویی بود. ایشان که از مستند سازان مطرح و همچنین مشاور اصلی حامی‌جو هستند پروژه رویاهای دم صبح را به عنوان اولین پروژه در حامی‌جو قرار دادند.

حامی‌جو در پی حمایت از چه قشری است؟

عبدی: دوست داریم در دانشگاه‌ها فعال باشیم چون دانشجویان بیشتر از حرفه‌ای‌ها مشکل سرمایه دارند. افرادی که وارد کار شده‌اند می توانند سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند اما دانشجویان رشته هنر که معمولا اولین کار خود را تجربه می‌کنند بیشتر مشکل جذب سرمایه دارند.

حامی‌جو چه موفقیت‌هایی داشته است؟

دلخوش: حامی‌جو 4 پروژه موفق داشته است که برخی از آنها تا 106 درصد یا حتی 121 درصد از سرمایه درخواستی را جمع کردند. تا این لحظه از طرف حدود 400 نفر حامی بیشتر از 80 میلیون تومان جمع شده است. همچنین در جشنواره پل حامی‌جو جزو طرح‌های برگزیده انتخاب شد. اخیرا هم در تکران جایزه سوم کسب کرد.

روند ثبت ایده در حامی‌جو به چه شکل است؟

عبدی: قبل از هرچیز صاحب‌ایده، پروژه را به مردم معرفی می کند و هر کسی که مایل باشه می تواند از آن ایده حمایت کند. فرد صاحب پروژه ابتدا باید ایده را در سایت ثبت اولیه کند که هدف پروژه رسیدن به چه مبلغی است و زمان پروژه نیز مشخص می‌شود. زمان مشخص شده هم قابل تغییر یا تمدید نیست. سپس ما ایده را از نظر قانونی و اینکه امکان جذب سرمایه عمومی را دارد یا خیر بررسی می‌کنیم. در صورت تایید شدن ایده به صاحب پروژه مشاوره می دهیم تا پروژه را تعریف کند و در شبکه‌های اجتماعی برای آن تبلیغ کند. 

پروژه ها شامل سه بخش اصلی هستند؛ بخش ویدئو، متن پروژه و پاداش‌ها. در بخش ویدئو و متن صاحب پروژه تلاش میکند با نشان دادن بخش‌هایی از کار پروژه را به خوبی معرفی کند تا مخاطب بهتر جذب شود و بتواند سرمایه گذاری کند. در بخش پاداش‌ها نیز مخاطب می‌بیند که در ازای کمک چه چیزی دریافت می کند. مثلا هنرمند در برابر مبلغی کمک، دی وی دی امضا شده کار خود را هدیه می دهد یا مثلا فرد حامی‌ را به اکران خصوصی دعوت می‌کند.

درآمد حامی‌جو چگونه تامین می‌شود؟

دلخوش: درآمد حامی‌جو از سرمایه جمع شده تامین می‌شود. به این ترتیب که از پروژه‌های موفق (پروژه‌هایی که به 100 درصد سرمایه مورد نیاز می‌رسند) حامی‌جو 5 درصد را به عنوان سهم خود برمی‌دارد. همچنین پروژه هایی که به 100 درصد نمی‌رسند ولی هنرمند همان مبلغ را می‌خواهد، حامی‌جو 7 درصد را به خود اختصاص می‌دهد. اگر هم هنرمند مبلغ جمع شده را نخواست با کسر 2.5 درصد پول به حساب مردم برگردانده می شود.

بخوانید: 

– نت برگ استارتا‍پی موفق در تخفیف روزانه

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. اینجانب خانم هستم و خوشبختانه با تلاش فراوان بزرگترین مرکز فنی و جرفه ای آموزشی شرق تهران را دارم . در یک ویلای دربست آموزشگاه آرایشی وآموزشگاه خیاطی وآموزشگاه آشپزی و شیرینی پزی و آموزشگاه صنایع دستی دارم که در حال حاضر تمام رشته ها فعال میباشد .ونیز در یک طبقه دیگر سالن زیبایی فعال دارم که مجموعه من ۳۶۰ مترمیباشد . درنظر دارم جهت گسترش کارم یک محیط ۷۰۰ متری اجاره کنم و نیاز به شریک مالی دارم چون هر چی نقدینگی بیشتری بدهم از اجاره ام کسر خواهد . از ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد شریک سرمایه گذار نیازمندم . پو ل شما جهت رهن استفاده خواهد شد و سرسال میتوانید برداشت نمایید .در عوض در سود کار سهیم خواهید شد . مشارکتی کاملا بی در دسر و بدون ریسک میباشد.مکان جدید در بهترین نقطه تهرانپارس ۷۰۰ متر در ۳ طبقه در بستی مشخص گردیده است و جهت توضیحات بیشتر تماس بگیرید . در ضمن ==
    ۱== از آرایشگران حرفه ای با مشتری در کلیه زمینه های آرایشی دعوت به همکاری می کنیم . تاکید می کنم با مشتری
    ۲== از خانم دکتر دندانپزشک و خانم دکتر لیزر و پوست وزیبایی و خانم دکتر مشاور روانشناس وخانم دکتر چشم پزشک دعوت به همکاری می نماییم
    ۰۹۱۹۳۴۰۳۴۵۰

  2. باسلام من مدیرعامل موسسه فرهنگی آموزشی آزاداندیشان جوان درخرمشهر هستم این موسسه در راستای آموزش جوانان وپیشگیری از آسیبهای اجتماعی وبه ویژه اشتغالزایی راه اندازی شده.ودرحال حاضر در نظر دارد زمینه اشتغال زنان بی سرپرست وبدسرپرست را با هزینه 10میلیون تومان جهت خرید دستگاه تولید اسکاج ودرامدزایی ماهیانه 3میلیون تومان برای هرخانواده فراهم سازد اما جهت انجام این امر مهم نیاز به اسپانسر و حامی دارد لذا از خیرین محترم تقاضادارم در صورت تمایل به رفع بیکاری وزودن فقر ازخانواده های مستحق و مستضعف این شهر بااین شماره تماس حاصل فرمایند.09032859724

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا