تکنولوژی

چهار شرکت خلاق تکنولوژی که بازارهای سنتی را به هم ریختند

واژه Disruptor این‌روزها برای شرکت‌های نوپا یا همان استارت‌آپ‌ها و البته دیگر شرکت‌های با سابقه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این واژه در حوزه‌های یادشده به‌معنای یک شرکت متوقف کننده روند پیشین و البته ایجاد کننده راه‌حلی جدید است. این تغییرات به نحوی است که روش‌های سنتی، منسوخ شده و روش‌های جدید به صورت راه‌حل‌هایی کاملا عادی و بدون پیچیدگی و حتی مشابه برای مشتریان و شرکت‌ها ایجاد می‌شوند. 

 
 
اما کدام شرکت‌ها چنین ویژگی‌هایی دارند و به موفقیت رسیده‌اند : 
 
صنعت حمل و نقل
 
 
با توجه به عدم حضور شرکت‌هایی مانند Uber در کشور ما، همه با سختی‌هایی که در هنگام یافتن سرویس‌دهی مناسب تاکسی‌ها و یا استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی ممکن است تجربه کنیم، آگاهیم. با حضور Uber در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و حتی کشورهای جنوب آسیا، دیگر صاحبان تجارت و افرادی که وقت آن‌ها از ارزش بالایی برخوردار است مجبور به ایستادن در کنار خیابان و یا زیرباران به‌منظور رسیدن تاکسی جهت رفتن به محل کار و یا فرودگاه نیستند. از طرف دیگر خانواده‌ها نیز نگرانی از بابت رساندن کودکان خود به مدرسه در زمان‌هایی که قادر نیستند شخصا این امر را انجام دهند نخواهند داشت. به‌طور کلی روند دریافت خدمات مورد نظر، آسان‌تر و حتی در برخی موارد ارزان‌تر شده است. 
این تحول از طریق بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید به‌ویژه گسترش قابلیت‌های موجود در گوشی‌های همراه میسر شده است و حتی برنامه‌ای اختصاصی به‌منظور استفاده از سرویس Uber برای گوشی‌های هوشمند ارائه شده است. اما چیزی فراتر از تکنولوژی‌های جدید باعث شده Uber یک متحول‌کننده صنعت حمل و نقل به شمار آید. مدل غیر سنتی این شرکت در کنار میل به جستجو پیرامون مشکلات و موانعی که مسافران و مشتریان تجربه می‌کنند باعث افزایش بیش از پیش موفقیت این شرکت شده است. 
Uber روندی را دنبال کرده که تقریبا تمامی سنت‌شکنان لیست ما از آن تبعیت می‌کنند. تمرکز بر راحتی هرچه بیشتر مشتریان، اصلی است که این شرکت در راس اهداف خود قرار داده است. این امر باعث رشد سریع این شرکت شده است تا نهایتا مشکلاتی که سال‌های سال در سیستم‌ حمل و نقل عمومی وجود داشته مرتفع گردد.
 
صنعت سرویس‌های مالی و اعتباری
 
 
سیستم‌های بانک‌داری در کشورهای مختلف، علی‌رغم ارائه سرویس‌های مختلف مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین، به سختی در رده سرویس‌های مشتری‌مدار قرارمی‌گیرند. به‌عنوان مثال روند سخت گرفتن تسهیلات و وام در بانک‌های کشور عزیز ما ایران یک نمونه از این مثال‌هاست. با این وجود بانک‌هایی مانند DBS در حال تغییر این طرز تفکر هستند. این بانک سنگاپوری که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های آسیا است به بهترین نحو ممکن از تکنولوژی استفاده کرده و با طراحی تازه به‌منظور ساده‌تر کردن روند دریافت خدمات بانکی برای مشتریان معمولی و البته تجاری، روش‌هایی جدید را ابداع کرده است. 
در حالی که اکثر بانک‌ها همچنان از روش‌ سنتی ایجاد شعبه‌های فیزیکی مختلف در خیابان‌های شهرها پیروی می‌کنند، DBS مجموعه‌ای از برنامه‌های ویژه گوشی‌های همراه را عرضه کرده تا مشتریان در هر زمان و مکانی بتوانند به‌طور بی‌سیم و از راه دور از خدمات این بانک استفاده کنند.
به‌عنوان مثال برنامه Paylah به کاربران امکان دریافت و واریز وجه، پرداخت قبوض و عملیات‌های بیشتر را از طریق گوشی هوشمند و حتی از طریق ساعت هوشمندی مانند اپل واچ می‌دهد. برنامه Home Connect نیز به مشتاقان خرید خانه امکان برنامه‌ریزی و انجام امور مختلف از بودجه‌بندی تا مقایسه قیمت‌ خانه‌ها را می‌دهد. برنامه TravellersShield یک نرم‌افزار دیگر است که به مسافران امکان بهره‌مندی از بیمه سفر در مدت زمانی کمتر از سه دقیقه را می‌دهد.
از جمله موارد دیگری که DBS باعث ایجاد تحول در صنایع اعتباری و مالی شده پیروی از روش‌های نوینی است که پیش از این توسط شرکت‌ها و یا سازمان‌های دیگر پیاده‌سازی نشده بودند. بهره‌گیری از اولین سیستم SMS “Q” در سنگاپور (که از طریق ارسال پیامک به شما امکان اخذ نوبت را خواهد داد و البته هنگامی که نوبت شما فرابرسد شما را از طریق پیامک باخبر می‌کند) و یا امکان افتتاح حساب مجازی برای شرکت‌های تجاری از جمله این راهکارها است. سرویس‌هایی که به شما امکان درخواست اخذ وام آن‌هم در 5 دقیقه را می‌دهند نیز از جمله مثال‌های دیگر هستند.
این روند دیجیتالی جدید با تمرکز بر روی خواسته‌های مشتریان در واقع نمایشی عملی از شعار جهانی FinTech یا همان تکنولوژی به‌کارگرفته شده در حوزه مالی و اعتباری را در مقابل دیدگان کاربران قرار داده است. مدیریت صحیح حجم بالای اطلاعات، توجه  به دیدگاه‌های مشتریان و بهره‌گیری از روش‌های جدید و خلاقانه محاسباتی همه و همه باعث شده‌اند محصولات و خدمات ارائه شده از سوی DBS تفاوتی واقعی در زندگی مشتریان و سرویس‌گیرندگان ایجاد کنند. این روند به کاربران امکان صرفه‌جویی در وقت و البته آرامش ذهنی بیشتر در مواجهه با فعالیت‌های بانکی را خواهد داد. همکاری DBS با IBM Watson که برای اولین‌بار در قاره آسیا میسر شده نیز باعث خواهد شد نسل جدیدی از تجربه بانکی برای کاربر در قالب روندی در نهایت دقت، شخصی‌سازی هرچه بیشتر و البته کیفیت بالاتر میسر شود.
در نگاه اول ممکن است نگرانی‌هایی نیز از بابت مشکلات امنیتی در کنار استفاده از برنامه‌های ویژه گوشی‌های همراه و یا تبادل حجم بالای اطلاعات به‌وجود بیابید اما DBS در خصوص این خطرات احتمالی نیز چاره‌اندیشی کرده است. این بانک از چهارچوب مدیریت بحران و تیم نظارتی بهره می‌برد که باعث شده لقب امن‌ترین بانک آسیایی را از سوی Global Finance در مدت 7 سال حضور خود در بازار کسب کند.
 
صنعت اقامتی و مهمان‌پذیری
 
 
هتل‌ها و مهمانسراها تنها گزینه‌های موجود برای مسافران، بازدیدکنندگان و کوله‌پشتی‌ به پشت‌ها نیستند. شرکت‌هایی مانند Airbnb، صنعت اقامتی و گردشگری را با تکنولوژی‌های جدید در هم آمیخته تا گزینه‌هایی منحصر به‌فرد برای افرادی که دنبال سرپناهی راحت هستند ایجاد کند. 
Airbnb بر روی ایجاد روشی با محوریت خواسته‌های مشتریان و البته در راستای راحتی هرچه بیشتر آن‌ها تمرکز کرده است تا هم مالکانی که قصد دارند منازل خود را اجاره دهند و هم مسافران و گردشگران بتوانند به‌طور آنلاین و از طریق یک برنامه ویژه‌ گوشی‌های همراه و بدون محدودیت‌های موجود در روش سنتی اجاره هتل‌ به اهداف خود برسند. در اینجا نیز Airbnb پرسش‌هایی به‌جا در خصوص توقعات مشتریان از صنعت اقامت و پذیرش مسافران مطرح کرده است و “انعطاف بالا” و “سادگی” را به عنوان پاسخ‌ این پرسش‌ها در پیش رو می‌بیند. Airbnb در خصوص گزینه‌های موجود برای مسافرت‌های درون مرزی و حتی بین‌المللی درجه بالاتری از انعطاف را فراهم آورده است تا مسافران بتوانند به ساده‌ترین شکل ممکن اقامتی مطلوب را تجربه کنند. در مقابل، مالکان منازل نیز گزینه‌هایی جدید برای اجاره‌دادن ملک خود به روشی ساده و به‌صورت از راه دور خواهند داشت.
شرکت‌های مشابه مانند VBRO نیز در برخی بازارهای خاص و نواحی محدود در جهان  توانسته‌اند خودی نشان دهند اما هنوز هیچ‌یک از این شرکت‌ها نتوانسته‌اند خدماتی مشابه Airbnb ارائه کنند.
 
صنعت محتویات چند‌رسانه‌ای
 
 
“محتوا” شعار روز بسیاری از صنایع و کسب‌وکارهای امروزی است و باید اعتراف کرد که هیچ‌ شرکتی بهتر از فیس‌بوک معنای این واژه را درک نکرده است. اگرچه ممکن است پس از به‌گوش رسیدن لفظ محتویات چندرسانه‌ای، سریعا نام فیس‌بوک به ذهن خطور نکند اما باید پذیرفت که این شرکت تغییری شگرف در نحوه مصرف محتویات و تعامل کاربران با داده‌ها ایجاد کرده است. 
امروزه کاربران زیادی وجود دارند که از طریق شبکه‌های اجتماعی به جدیدترین خبرها دسترسی پیدا می‌کنند و فیس‌بوک روندی قابل تحسین در ایجاد تغییرات کامل و اساسی در نحوه تعامل کاربران با این اطلاعات به شکل سرخط‌های خبری یا همان News Feed ایجاد کرده است. 
مدنظر داشته باشید که فیس‌بوک از طریق چندین و چند روش به این مهم دست یافته است. خریدهای هوشمندانه این شرکت (مانند اینستاگرام) از جمله راهکارهای موفق این شرکت بوده‌اند. از جمله سیاست‌های موفق این شرکت نیز می‌توان میل به آزمایش سرویس‌هایی با چندین و چند قابلیت و کاربرد اشاره کرد که از توانایی‌های گفتگو میان کاربران تا برنامه‌های خبری را در خود جای داده‌اند. از این نمونه می‌توان به سرویس Paper این شرکت اشاره کرد. این در حالی است که در سال جاری میلادی، این شرکت خبر از همکاری خود با منتشرکنندگان برتر حوزه محتویات خبری پرده برداشت تا محتویات تولیدی آن‌ها نیز در چرخه سیستم خبرخوان سرویس‌هایی مانند فیس‌بوک جای بگیرد. 
فیس‌بوک نیز از جمله شرکت‌هایی است که به خوبی خواسته‌های کاربران و یا بهتر است بگوییم مشتریان خود را در نظر گرفته است. خواسته‌هایی مانند دسترسی سریع و آسان به مطالب و یا استفاده از روش‌هایی به‌منظور لذت و خشنودی سریع (به‌عنوان مثال از طریق به‌اشتراک گذاشتن عکسی از سفر خود با دوستان و خانواده) از جمله این موارد هستند. با این اوصاف این شرکت نگاهی دقیق بر نحوه استفاده کاربران از محتویات داشته است. 
شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، DBS و دیگران روندی صحیح در تمرکز بر روی روش‌های نوین دیجتیال و ارائه تجربه کاربری در سطح ایده‌آل را دنبال کرده‌اند. این شرکت‌ها با این سیاست‌ها توانسته‌اند معنایی جدید از صنعت و بازاری که در آن قراردارند ایجاد کنند. این شرکت‌های در حال پیشرفت، در طولانی مدت نیز با توجه به اثر ماندگار و عمیق خود بر روی این بازارها به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا خواهندکرد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا