تکنولوژی

مقایسه کامل ساعت‌ها و دسبتندهای هوشمند بازار

ساعت‌های هوشمند حالا همه جا هستند. دسبتندهای ورزشی هم همچنین. تکنولوژی‌های پوشیدنی می‌خواهند وارد زندگی شما شوند اما آیا شما به ورود آنها علاقه‌مند هستید؟

به گزارش Cnet تکنولوژی‌های پوشیدنی در حال گسترش‌اند. بر اساس آمارهای تحلیل‌گران بازار تنها در فصل نخست امسال ۷ میلیون دستبند هوشمند به فروش رفته که این میزان نسبت به سال گذشته در همین زمان ۱۵۰ درصد رشد نشان می‌دهد. بر اساس تخمین IDC تا پایان امسال ۴۵.۷ میلیون دسبتند هوشمند به فروش می‌رسد که این میزان تا سال ۲۰۱۹ به ۱۲۶.۱ میلیون دسبتند می‌رسد. 

مرتبط: بهترین دسبتندهای هوشمند برای ورزش

زمانی که بازار محصولات پوشیدنی پیش از حضور ساعت اپل نگاه می‌کردیم به نظر می‌رسید خوب است مقداری صبر کنیم. حالا و با گذشت حدود نیمی از سال ۲۰۱۵ محصولات جدیدی وارد بازار شده‌اند . ساعت اپل، Pebble Time و دسبتندهای جدیدی از Jawbone و Fitbit و گارمین حالا در دسترس‌اند. 

با این حال این بازار هنوز متزلزل است. دلیلش هم این است که تکنولوژی‌های پوشیدنی هنوز برای بسیاری از مردم ضروری به حساب نمی‌آیند. در واقع هنوز برای بسیاری از مردم این دسبتندها و محصولات چیزی بین اسباب‌بازی و ابزار ( کاربردی) قرار می‌گیرند. 

در واقع باید مردم به این موضوع فکر کنند که آیا اساسا به این محصولات نیاز دارند؟ آیا مثلا دوست دارند هیچ پیامی را روی گوشی از دست ندهند ( و آن را روی ساعت خود ببینند). آیا می‌خواهند در زمینه سلامتی خود اطلاعات دقیق‌تری در اختیار داشته باشند؟  اگر چنین است پس دسبتندها یا ساعت‌های هوشمند می‌توانند هم اکنون انتخاب مناسبی برای خرید باشند. 

هم اکنون در بازار انواع و اقسام دسبتندهای هوشمند یا ساعت‌های هوشمند وجود دارد اما از بین لیست بهترین‌ها در زیر تعدادی انتخاب شده‌اند تا در مورد آنها بیشتر توضیح دهیم. 

 

مهمترین نکات برای خرید یک دسبتند یا ساعت هوشمند

– طراحی :  اینکه آیا دستگاه طرح و دیزاین جذابی دارد البته وابسته به سلیقه هر شخص است. 

– پشتیبانی از تلفن: ساعت‌های هوشمند خوب با استفاده از بلوتوث نسخه ۴ از تلفن همراه و سیستم عامل آن برای اتصال به هم پشتیبانی می‌کنند. 

– ضد آب: آیا می‌توان با دستگاه شنا کرد یا با آن زیر دوش آب رفت

– عمر باتری: خط پایه‌ای برای این شاخص سه روز عمر باتری برای ساعت هوشمند و هفت روز عمر باتری برای دسبتند هوشمند است اما هم اکنون تعداد کمی از محصولات فعلی چنین عمر باتری دارند. 

– اپلیکیشن‌ها: ساعت پبل ، ساعت‌های مبتنی بر Android Wear و سامسونگ Gear هر کدام اپلیکیشن‌های متفاوتی را پشتیبانی می کنند. 

– صفحه نمایش رنگی، سیاه سفید یا هیچ کدام؟ برخی از صفحات نمایش همیشه روشن هستند. 

– پشتیبانی از صدا و امکان صحبت کردن با آن . اینکه اساسا آیا به چنین امکانی نیاز دارید؟

– سنجش ضربان قلب که یک امکان بسیار مهم در دسبتندها و ساعتهای جدید است. 

– اکوسیستم اپلکیشن 

 

ساعت اپل، یک ابزار جانبی خوب برای آیفون 

مشهورترین ساعت هوشمند ( با امکانات دسبتند هوشمند ) موجود در بازار است که بسیاری از امکانات تکنولوژی‌های پوشیدنی را در خود دارد اما این به این معنی نیست که حتما باید آن را داشته باشید. ساعت اپل به آیفون ( نسخه ۵ و بالاتر ) نیاز دارد و  اپلیکیشن‌هایی که با آن انطباق دارند و روی فروشگاه نرم‌افزار اپل هستند را پشتیبانی می‌کند. با ساعت هوشمند اپل دسترسی سریعی به پیغام‌های روی موبایل دارید ، امکانات مختلفی در مورد فعالیت‌های ورزشی خود دریافت می‌کنید. مدل‌های متعدد و با دیزاین‌های جذاب  و دسبتندهای مختلفی از آن ارایه شده که آن را از رقبای خود متمایز می‌کند. اما قیمت آن گران است و عمر باتری آن هم جالب نیست ( روزانه نیاز به شارژ کردن دارد) و بسیاری از اپلیکیشن‌ها هنوز روی آن کار نمی‌کند یا به خوبی کار نمی‌کند. 

در عین حال این محصول هنوز کامل نشده است. اپلیکیشن‌های اختصاصی متعددی از آن قرار است پاییز امسال همراه با نسخه دوم سیستم عامل آن WatchOS2 عرضه شوند. این موارد ساعت اپل را بهتر از امروز خواهند کرد به همین دلیل برخی توصیه می‌کنند شاید برای خرید ساعت اپل خوب است تا پاییز امسال و حتی اواخر زمستان صبر کرد زمانی که ممکن است نسخه دوم ساعت اپل معرفی شود. اما اگر تا آن زمان صبر ندارید می‌توانید یکی از بهترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار را خریداری کنید. اگر آیفون داشته باشید ساعت اپل در همه موارد ( به جز عمر باتری ) بر ساعت پبل برتری دارد. 

 

ساعت پبل 

پبل تایم جدیدترین نسخه ساعت پبل با صفحه نمایش رنگی

پبل را به نوعی بلک‌بری صنعت موبایل‌های هوشمند می‌نامند. کاربردی، سنتی، دیزاین ساده . اما اگر یک کاربر جدی و علاقه‌مند باشید این ساعت شما را مجذوب خواهد کرد. ساعت پبل صفحه نمایش لمسی و سنسور ضربان قلب ندارد. از نظر اپلیکیشن‌ها هم قابل مقایسه با حجم اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه اپل برای اپل‌واچ یا حتی سامسونگ Gear و Android Wear نیست. باتری این ساعت حدود یک هفته دوام دارد. آن را می‌توانید همواره به دست داشته باشید  حتی در هنگام شنا کردن و دوش گرفتن . در واقع پبل بسیار شبه ساعت‌های دیجیتالی است که حالا هوشمندتر شده است. 

از پبل نسخه‌های متعددی موجود است. قدیمی‌ترین مدل آن با ۹۹ دلار به دلیل قیمت پایین هنوز در بازار است هر چند مقاومت اندکی در برابر خط و خش دارد.  اما نسخه پبل استیل با ۱۵۰ دلار قیمت از فریم فلزی و صفحه گوریلا گلس برخوردار است که آن را مقاوم‌تر کرده است. هر دو ساعت صفحه نمایش سیاه و سفید دارند. این ساعت همچنین فعلا فقط از هشت اپلیکیشن و صفحه ساعت برخوردار است. پبل تایم جدیدترین مدل این ساعت ۱۹۹ دلار قیمت دارد البته دیزاینی شبیه اسباب بازی دارد اما صفحه نمایش آن رنگی شده ، دهها اپلیکیشن به آن اضافه شده و رابط کاربری آن هم تغییر کرده است. 

 

ساعت‌های هوشمند گوگل / Android Wear

کسانی که گوشی هوشمند اندروید دارند از انتخاب بیشتری برای خرید ساعت هوشمند برخوردارند. دهها ساعت هوشمند از جمله ال جی G Watch ، سامسونگ Gear Live ، Moto360 ، ایسوس Zen Watch ، سونی Smart watch 3 ، ال جی G watch R  و ال جی Watch Urban حالا در بازار موجودند. همه آنها اپلیکیشن‌ها  و سیستم‌عامل‌ مشترک دارند و با دهها گوشی اندرویدی کار می‌کنند. چون ساعت‌های اندرویدی بیشتر از یک سال است که در بازار موجودند امکان انتخاب بیشتری در اختیار خریداران است. یک ضعف ساعت‌های اندرویدی این است که به وا‌ی‌فای متصل نمی‌شوند و در این میان فقط ساعت سونی است که به GPS مجهز است. بعضی از آنها هم سنسور ضربان قلب ندارند. طراحی‌های آنان هم متفاوت است گاه به حالت گرد و گاه صفحه نمایش مربع دارند اما شکل ساعت و اپلیکیشن‌های آنها یکسان است. 

هر چند به مرور و به سرعت عمر باتری آنها در حال بهبود است اما همچنان این ساعتها هم ضعف عمر باتری دارند. با ساعتهای Android Wear می‌توان به پیام‌ها پاسخ داد،‌ مسیریابی روی نقشه انجام داد و … اما همه آنها برای کارکرد نیاز به تلفن همراه دارند ضمن اینکه میکروفن برای صحبت کردن هم ندارند. 

در میان همه این ساعتها LG Watch Urban یک ساعت خوب است البته گران هم هست. ساعت Moto 360 هم یک انتخاب خوب است که هم اکنون قیمت آن شکسته شده . البته این ساعت ماژول وای‌فای هم دارد. 

LG Watch Urban ساعتی هوشمند با دیزاینی کلاسیک 

 

ساعت Samsung Gera Watch

نکته‌ای که درباره ساعت‌های سامسونگ قابل گفتن است : این شرکت ساعت‌های هوشمند مختلفی تولید کرده که  اغلب آنها به طور اختصاصی با یک گوشی سامسونگ کار می‌کند. ( سامسونگ Gear S که پاییز سال گذشته معرفی شد می‌تواند با پشتیبانی از یک سیم کارت خودش به یک گوشی تبدیل شود)  امسال سامسونگ هنوز هیچ ساعت هوشمندی معرفی نکرده  است. ساعت فعلی سامسونگ اسپیکر دارد ( مانند ساعت اپل) . اما سامسونگ یک محصول جدید را به زودی معرفی می‌کند که احتمالا به همراه یک اکوسیستم اپلیکیشن خواهد بود. به همین دلیل در حال حاضر بهتر است از خرید ساعت هوشمند مبتنی بر سیستم عامل تایزن سامسونگ منصرف شوید . اگر گوشی سامسونگ دارید می‌توانید به سراغ ساعتهای مبتنی بر Android Wear بروید. 

 

دستبندهای هوشمند: سنسور ضربان قلب آری یا نه ؟

دسبتندهای هوشمند امروزه بسیار گسترده در اختیار همه قرار دارند. این دسبتندها ارزان است و از این رو بسیار مورد استقبال همه قرا ر گرفته‌اند. دسبتند Fitbit  امروزه بازار دسبتندها را در اختیار گرفته است. با فیت‌بیتمی‌توان با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی رقابتی ورزشی را برگزار کرد. 

دسبتندهای هوشمند برای مانیتورکردن کل فعالیت روزانه و شبانه افراد طراحی شده‌اند. بعضی از آنها فعالیت‌های ورزشی را ثبت می‌کنند اما بسیاری از آنها فاقد GPS  هستند و این چیزی است که بسیاری از ورزشکاران دنبال آن‌اند. دسبتندها در واقع برای کسانی خوب است که به دنبال زندگی سالم‌تری هستند. 

از میان جدیدترین محصولات فیت‌بیت ، Fitbit Charge HR با مبغلی کمی گرانتر از Fitbit Charge   و با داشتن سنسور ضربان قلب محصول بهتری است. این محصول همچنین وضعیت خواب شما را هم مانیتور می‌کند و عمر باتری بهتر و سادگی استفاده را هم همراه خود کرده است. 

Jawbone اپلیکیشن‌های فوق‌العاده‌ای را برای دسبتندش طراحی کرده اما سخت‌افزار آن اصلا  جالب نیست. Jawbone Up2 فاقد سنسور ضربان قلب است اما در مجموع محصول قابل قبولی است. در واقع این نسخه بهتر از Up3 این شرکت ( با ۸۰ دلار گران تر)  است که سنسور ضربان قلب چندان جالبی ندارد. 

از میان محصولات ارزان تر می‌توان به Misfit Flash اشاره کرد که عمر باتری زیاد و مقاوم در برابر آب است و ۵۰ دلار قیمت دارد. 

البته یک محصول نیمه هوشمند مانند Withings Activite Pop هم در این زمینه وجود دارد که چهره‌ای شبیه ساعت‌های آنالوگ دارد اما برخی امکانات دسبتندهای هوشمند را هم در خود دارد. عمر باتری این محصول ۸ ماه است! و می‌تواند حتی شنا کردن شما را هم مانیتور کند یا تعداد قدم‌ها و مدل خواب‌تان را . 

به طور عمومی بهتر است در زمینه دسبتندهای هوشمند فعلا سنسور ضربان قلب را کنار بگذارید ( مگر اینکه یک دونده حرفه ای باشید ) و به سراغ دسبتندهای ساده تر بروید.  سنسورهای ضربان قلب که روی دسبتندهای هوشمند قرار دارند به اندازه کافی دقیق نیستند و کمی به درک شما از میزان ضربان قلب ( آنگونه که در سنسورهای پزشکی دیده‌ایم)  نمی‌کنند. 

سایر دسبتندهای هوشمند مانند Microsoft Band هم می‌توانند پیشنهادهای خوبی باشند اما واقعیت این است که جهان دسبتندهای هوشمند هنوز در ابتدای راه است. 

 

ساعت‌های مخصوص دویدن 

اگر یک دونده حرفه‌ای هستید محصولات قابل توجهی در بازار برای شما وجود دارد. 

Garmin, Timex, Polar و محصولات اختصاصی دویدن دیگر از آن جمله‌اند. این ساعت‌ها اطلاعات خود  را به کامپیوتر یا موبایل شما منتقل می‌کنند اما مزیت آنها به دسبتندهای هوشمند عمر باتری بیشتر آنها، داشتن GPS و اطلاعات مربوط به دویدن است. 

یکی از بهترین ساعت‌های این ردهPolar M400 است کارکردی مشابه ساعت‌های هوشمند دارد و با داشتن GPS تمام فعالیت‌های روزانه شما را مانیتور می‌کند. 

Polar M400 یکی از بهترین محصولات مخصوص دونده‌ها 

 

Garmin Forerunner 15 هم محصول تازه واردی است اما مشکل آن نداشتن بلوتوث برای اتصال به موبایل و انتقال اطلاعات به آن است. اما داشتن جی‌پی‌اس و طراحی اختصاصی برای دونده‌ها از جمله صفحه نمایش ساده برای دیدن اطلاعات این ساعت‌ها را دونده‌ها متناسب کرده و در عین حال آنها را از ساعت‌های هوشمند ودستبندهای هوشمند متمایز کرده است. 

چشم انتظار آینده

اپلیکیشن‌ها به زودی فضای این بازی را تغییر می‌دهند. اپل، گوگل و سامسونگ و بسیاری از شرکتها مشغول توسعه این اکوسیستم اپلیکیشن‌ها هستند که طی ماه‌های آینده شاهد اتفاق‌های بزرگی در این زمینه خواهیم بود. در مورد ترندها و پیشرفت‌های آینده زیاد می‌شویم اما آنچه هم اکنون با آن روبه روهستیم این است که ساعت‌های هوشمند این مشکل را دارند که یک محصول لوازم جانبی ( به دلیل نیاز به اتصال به موبایل) به شمار می‌روند و از این جهت ممکن است بیشتر یک محصول لوکس به حساب آیند تا یک دستگاه کاربردی. 

در  جهان دستبندهای هوشمند بهبودهایی در زمینه سنسورهای ضربان قلب مورد نیاز است تا مردم را به خرید این دسبتندها متقاعد کند. 

ساعت اپل، Lg Watch Urban ، پبل و موتو ۳۶۰ 

 

همچنین بهبودهایی نیز در زمینه سنجش قدم‌ها و تکنولوژی مربوط به عمر باتری‌ها برای این دستگاه‌ها مورد نیاز است. همچنین سنسورهای بیشتری علاوه بر barometers ، ضربان قلب و accelerometers باید برای کار روی این دستگاه‌ها طراحی و تعبیه شود. 

این تغییرات اساسی تا سال آینده در این بازار دیده نخواهد شد. تا آن زمان استفاده از دسبتندهای ساده یا ساعت‌های هوشمند برند که اپلیکیشن‌های بیشتری داشته باشند، توصیه می‌شود. 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا