تکنولوژی

کاربران ویندوز 10 بی نیاز به گذرواژه

 

شرکت مایکروسافت اعلام کرده است کاربران نسخه جدید سیستم عامل ویندوز نیازی به اتفاده از گذرواژه نخواهند داشت و خواهند توانست از روش آسان‌تری برای احراز هویت خود استفاده کنند.

مایکروسافت اعلام کرده است ویندوز ۱۰ که هم اکنون نسخه آزمایشی آن عرضه شده است، از فناوری فیدو (Fido) به عنوان یک استاندارد امنیتی استفاده خواهد کرد. فیدو سرواژه عبارت انگیسی «احراز هویت آنلاین و سریع»  است.

در این روش کاربران با استفاده از فناوری یو اس بی و یا فناوریان اف سی و اثر انگشت خواهند توانست هویت خود را برای دستگاه رایانه‌ای احراز کنند. کاربران در این روش می‌توانند با ابزاری مانند یک فلش یو اس بی یا ابزارهای بیومتریک و یا ترکیبی از آن‌ها دتگاه رایانه‌ای خود را قفل کنند و کاربران دیگران نیز نخواهند توانست آن را باز کنند.

نسخه ۱ فناوری فیدو در ماه ژانویه نهایی شده است و در حال حاضر از سوی برخی شرکت‌ها به عنوان راهکاری برای احراز هویت استفاده می‌شود. ظاهراً قرار است نسخه ۲ این فناوری که تا طراحی آن تا زمان عرضه ویندوز ۱۰ به اتمام خواهد رسید، در این سیستم عامل مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر شرکت‌هایی مثل یوبیکو از این فناوری برای احراز هویت کاربران خود استفاده می‌کنند. برخی نهادها و شرکت‌های دیگر مثل Bank of America، PayPal و خود مایکروسافت نیز در وب‌سایت‌های اینترنتی خود از این فناوری استفاده می‌کنند. فیدو در حال حاضر به صورت یک فناوری استاندارد و باز طراحی شده است و همه شرکت‌ها می‌توانند از آن برای ارتقای امنیت وب‌سایت‌های خود استفاده کنند.

گفتنی است در حال حاضر مجموعه‌ای از شرکت‌ها که «ائتلاف فیدو» نامیده می‌شوند برای توسعه این فناوری تلاش می‌کنند. گوگل، مایکروسافت، لنوو، سیناپتیک، به لک بری و غیره از جمله شرکت‌هایی هستند که نام آن‌ها در فهرست ائتلاف فیدو به چشم می‌خورد.

منبع : همکاران سیستم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا