تکنولوژی

پرسرعت ترین ابرکامپیوتر جهان ساخته میشود

 

دو شرکت IBM و Nvidia قصد دارند با همکاری یکدیگر سریع‌ترین اَبَررایانه‌ها جهان را بسازند.
به گزارش وب‌سایت zdnet، وزارت انرژی آمریکا قصد دارد به کمک دو شرکت IBM و Nvidia سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان را بسازد. در طراحی و ساخت این ابررایانه‌ها شرکت Mellanox نیز همکاری خواهد کرد. وزارت انرژی آمریکا برای ساخت این ابررایانه‌ها ۳۲۵ میلیون دلار هزینه خواهد کرد تا سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان تا سال ۲۰۱۷ ساخته شود.

بر اساس این گزارش، این دو ابر رایانه که Summit و Sierra نام خواهند داشت با استفاده از تراشه‌های OpenPOWER شرکت IBM، تراشه‌های گرافیکی Volta شرکت Nvidia و تجهیزات شبکه‌ای پرسرعت شرکت Mellanox ساخته خواهد شد. ابررایانه Summit که از همتای خود پرسرعت‌تر خواهد بود، برای مقاصد علمی و غیرنظامی ساخته خواهد شد و قادر به پردازش داده‌ها با سرعتی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ پتافلاپ خواهد بود. ابررایانه Sierra نیز سرعتی معادل ۱۰۰ پتافلاپ خواهد داشت. این دو ابررایانه قادر خواهند بود داده‌ها را با سرعتی بیش از ۱۷ پتابایت در ثانیه به پردازنده‌های خود منتقل کنند که این سرعت معادل انتقال یکصد ملیارد عکس در ثانیه است.

گفتنی است در حال حاضر پرسرعت‌ترین ابررایانه جهان توسط چینی‌ها ساخته شده است که Tianhe-۲ نام دارد و ۵۵ پتافلاپ سرعت دارد.

منبع : همکاران سیستم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا