هوش مصنوعی

ربات مناظره IBM در رقابت با انسان شکست خورد

ربات مناظره IBM در رقابت با انسان شکست خورده است. اما این اول راه است.

هدف آی بی ام نشان دادن هوشمندتر بودن و قدرت محاسبه و تحلیل ابرکامپیوترهاست.

Project Debater  -ربات مجهز به هوش مصنوعی 6 ساله شرکت IBM، مخصوص مناظره کردن طراحی شده و لقب «بانوی مناظره کننده» به او داده شده است.

این سیستم، در نبردی تنگاتنگ با فینالیست مسابقات جهانی مناظره ( انسانی)  در سال 2016-Harish Natarajan- ثابت کرد که هوش مصنوعی فعلا نمی‌تواند در برخی حوزه‌ها از جمله استدلال کردن، از انسان‌ها بهتر عمل کند.

مناظره روبات آی بی ام با انسان

مضمون مناظره دو رقیب، در مورد سوبسید‌های سیستم آموزش مهد کودک‌ها بود و در آن سیستم هوشمند، که با صدای یک زن صحبت می‌کرد، حتی کمی طنز راه هم چاشنی صحبت‌هایش کرد.

ولی در پایان، حاضرین به نفع Natarajan  31 ساله رای دادند.

سیستم جدید IBM، روز دوشنبه با ورود به این مسابقه، با تشویق زیادی از طرف تماشاچیان روبرو شد.

این ماشین، مسابقه را اینگونه آغاز کرد:« شنیده‌ام که شما(اشاره به رقیب) برنده مناظره‌های انسان در مقابل انسان هستید. ولی شرط می‌بندم که تا کنون تجربه مناظره با یک ماشین(سیستم هوشمند- کامپیوتر) را نداشته‌اید. به آینده، خوش آمدید!»

در این مسابقه که IBM’s Think نام دارد، صدها خبرنگار، فعالان حوزه تکنولوژی و مهندسین نرم افزار حضور داشتند.

بعد از معرفی مضمون مناظره به هر دو شرکت کننده، هر دوی آنها 15 دقیقه وقت سخنرانی دارند. سیستم Project Debater که در شمایل سیاه تاثیر گذارش و هم قد یک انسان ظاهر شد،توانست تا 10 میلیارد جمله، منبع گرفته از مجلات و خبرهای تحقیقانی، ایراد کند.

روبات آی بی ام

در این مناظره ثابت شد، مزیت‌هایی که انسان(البته انسان‌های تحصیل کرده و حتی نابغه!) را در چنین چالشی نسبت به ربات‌ها یا سیستم‌های هوش مصنوعی  جلو می‌اندازد، نحوه استفاده از احساسات در کلام، مدیریت تُن صدا، استفاده به جا از مکث‌ها و ارتباط برقرار کردن هدفمند با مخاطبین است.

مناظره انسان و کامپیوتر

این مسابقه غیرمعمول، آخرین چالش بین انسان و ماشین محسوب می‌شود. در سال 1996، IBM یک سیستم کامپیوتری طراحی کرد که توانست برای اولین بار، قهرمان شطرنج جهان را شکست دهد.

در سال 2011، سوپرکامپیوتر این شرکت که واتسون نام داشت، توانست دو شرکت کننده رکورد دار دیگر را شکست دهد. AlphaGo شرکت آلفابت نیز ثابت کرد که هوش مصنوعی می‌تواند در بازی باستانی و پیچیده GO، از انسان جلو بزند.

اما مناظره کردن، که لازمه آن داشتن خلاقیت و استدلال است، اثبات کرد که هنوز حوزه هایی هستند که انسان در آنها برتر است.

بدون شک، ماشین جدید IBM هنوز جای پیشرفت زیادی دارد.

محققان تلاش می‌کنند تا سیستم‌های هوش مصنوعی را در مسیری رشد دهند که در آینده بتوانند به منطق و استدلال انسان‌ها کمک کنند و در مواردی همچون دفاع مستدل‌تر وکلا از حق موکلین و یا کمک به کودکان برای یادگیری قابلیت‌های منطقی، مورد استفاده قرار گیرند.

روبات آی بی ام

سهام شرکت IBM امسال 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا