تکنولوژی

همه چیز درباره سونی Z3

از عرضه گوشی Z2 فقط شش ماه می‌گذرد اما سونی حالا یک پرچمدار جدید برای خود معرفی کرده است: Z3 . واقعیت این است که شش ماه برای تغییر یک پرچمدار زمان بسیار کمی است آن هم با توجه به این که گوشی Z2 در همه ابعاد دستگاه خوبی به نظر می‌رسد به همین دلیل تعجبی نمی‌توان کرد که Z3 بسیار شبیه به پرچمدار پیشین خود باشد و به نوعی بیشتر یک ارتقا و بهبود به نظر برسد تا یک تحول تمام و کمال. 
از نظر فیزیک و چهره هم شباهت زیادی بین Z2 و Z3 وجود دارد اما پردازنده دستگاه به ۲.۵ گیگاهرتز چهارهسته‌ای ارتقا پیدا کرده است و البته باتری هم این قابلیت را پیدا کرده که تا دو روز قابل استفاده باشد و همچنین دوربین هم حالا سریع‌تر آماده عکسبرداری می‌شود. 
سونی می‌گوید که Z3 از ماه اکتبر روی ویترین فروشگاه‌ها قرار خواهد داشت در عین حال هنوز مشخص نیست که کدام کشورها زودتر و کدام کشورها دیرتر گوشی را خواهند دید. به طور معمول پیش‌بینی می‌شود که مثلا در انگلستان زودتر و سپس در آسیا شاهد این گوشی باشیم. 
 
 
رونمای دستگاه 
اکسپریا Z3 از نظر طراحی نکات زیادی را از Z2 به ارث برده است و به همین دلیل چندان سخت نیست که آنها را در یک رده طراحی قراردهیم یا با دیدن‌شان متوجه نسبت‌های خانوادگی‌شان بشویم. در هر دو گوشی شاهد به کار رفتن شیشه در رو و پشت دستگاه هستیم. در عین حال نوار آلومینیومی دور تادور گوشی و لبه‌ها را گرفته است. جای دگمه روشن و خاموش دستگاه و دوربین نسبت به Z2  تغییری نکرده و لوگوی سونی هم در پشت دستگاه درج شده است. 
 
 
در عین حال در این گوشی شاهد تغییرات اندکی هم در دیزاین هستیم. در عین حال که این گوشی صفحه نمایش ۵.۲ اینچی دارد از نظر چهره لاغرتر و باریک‌تر به نظر می‌رسد. به شکلی با کاهش Bezel و یا لبه‌های کناری دستگاه این حس در کاربر تقویت می‌شود که انگار صفحه نمایش عریض‌تر است. لبه‌های فلزی گوشی هم نسبت به مدل قبلی گرد شده و به خصوص چهارگوشه دستگاه را گرفته است. 
با این اوصاف این گوشی از نظر دیزاین واقعا خوب به نظر می‌رسد و البته سونی به جز رنگ‌های سیاه و سفید در Z3 رنگ مسی و سبز را هم به دو رنگ پیشین اضافه کرده است. 
 
 
Z3 مانند مدل پیشین خود کاملا ضد آب است و در شرایط استاندارد آن را می‌توان تا عمق ۱.۵ متری برای مدت ۳۰ دقیقه نگه داشت. به همین دلیل این گوشی نه تنها در برابر آب خوردگی‌های اتفاقی مقاوم است بلکه مثلا می‌توان در زیر دوش با آن فیلم هم دید ( که برای خودش تجربه‌ای است) و یا در زیر آب با آن عکس گرفت. ( لازم است این توضیح داده شود که تست‌های ضد آب در شرایط استاندارد که شامل نوع آب و دما و حفظ همه موارد امنیتی دیگر پاسخ‌گو هستند به همین دلیل ما اساسا پیشنهاد نمی‌کنیم گوشی را که برای عکاسی زیر آب طراحی نشده را با خود به استخر یا کنار دریا ببرید) البته در زیر آب صفحه نمایش اصلا کار نمیکند و شما باید برای عکاسی از دگمه فیزیکی عکسبرداری استفاده کنید.
 
صفحه نمایش
صفحه نمایش Z3 مانند سلف خود Full HD باقی مانده است . یک صفحه نمایش ۵.۲ اینچی با قدرت تفکیک پیکسل ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل. علاقه‌مندان حرفه‌ای دنیای موبایل ممکن است بپرسند چرا Z3 در رقابت رزولوشن صفحه نخواسته با صفحه‌نمایش پرچمداران جدید دیگر شرکتها مثل LG G3 که دارای صفحه نمایش  ْQHD است رقابت کند. به نظر می‌رسد سونی این بحث فنی را پذیرفته که صفحه نمایش 2K به بالاتر اساسا از نظر چشم قابل تفکیک نیست.
 
 
در واقع بسیاری از کسانی که Z3 را کنار LG G3 بگذارند متوجه می‌شوند که از نظر کیفیت صفحه نمایش تفاوت چندانی وجود ندارد. سونی با بهره‌گرفتن از همان صفحه نمایش مدل پیشین خود حالا قدرت باتری خود را افزایش داده و آن را برای مدت دو روز بدون شارژ قابل استفاده کرده است. سونی تصور کرده که شاید افزودن به قدرت باتری چیزی است که این روزها بسیار بیشتر مورد نیاز است تا اینکه تغییری در اعداد صفحه نمایش به وجود بیاورد که چندان ملموس و قابل رویت نیست. 
 
نرم‌افزار و امکانات 
Z3 با آخرین نسخه اندروید که ما آن را نسخه کیت کت ۴.۴.۴ می‌شناسیم به بازار معرفی شده است. سونی همچنان رونمای نرم‌افزاری خود را برای این گوشی هم استفاده کرده که با اندروید خالص تفاوت‌هایی دارد. قراردادن یک منوی دم دستی در سمت چپ اپلیکیشن‌ها به شما اجازه می‌دهد که به سادگی آنها را دسته بندی کنید. بخش تصویر و ویدیو در این گوشی مشابه سایر گوشی‌های اکسپریاست. 
 
 
یک نکته خاصی که سونی در این گوشی به آن اضافه کرده امکان این استکه شما بتوانید از گوشی به عنوان صفحه نمایش کنسول PS4 خود استفاده کنید این به خصوص برای زمانی مناسب است که شما می‌خواهید با کنسول خود بازی کنید اما تلویزیون مشغول است و یا می‌خواهید در جای دیگری از خانه به سراغ بازی‌های PS4 بروید. گوشی تمام پردازش‌های بازی را درون خود انجام می‌دهد اما برای پخش ویدیو باید از وای فای به دستگاه استریم شود. اینکه تا چه اندازه این امکان می‌توان خوب کار کند احتمالا به فاکتورهای متعددی از جمله تنظیمات وای فای بستگی خواهد داشت اما به هر حال باید تا زمان تست این دستگاه در این زمینه صبر کرد و بعد در مورد کارآیی آن قضاوت کرد. 
 
دوربین و ISO بالا 
سونی سومین موبایل ۲۰.۷ مگاپیکسلی را هم عرضه کرده است. Z1 و Z2  هم پیش‌تر با همین میزان مگاپیکسل وارد بازار شده بودند. با این حال دوربین در Z3 تغییراتی کرده است. نخست این که در این دوربین از لنز ۲۵ میلی‌متری استفاده شده و به این ترتیب زاویه دید بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. سونی در عین حال گفته است که این گوشی نخستین گوشی جهان است که تنظیمات ISO ( حساسیت ) ان به ۱۲.۸۰۰ رسیده است. بالارفتن حساسیت باعث می‌شود دوربین بتواند در محیط‌های کم نورتر عکسهایی با روشنایی مناسب‌تری بگیرد. با این حال افزایش ISO از طرفی به ایجاد نویز بیشتر هم منجر می‌شود که باید تا انجام تست‌ها به خصوص هنگام عکاسی در تاریکی  و یا شب منتظر شد جایی که همه دوربین‌های موبایل در آن ضعف شدیدی دارند. 
 
 
همانند Z2 گوشی Z3هم قادر به گرفتن ویدیو با کیفیت 4K است. همچنین امکاناتی مثل واقعیت افزوده هم از مدل‌های قبلی به این گوشی به ارث رسیده است. همچنین امکان اضافه کردن صدا به یک تصویر و یا گرفتن عکس همزمان با دوربین جلو و دوربین پشتی هم حالا در  Z3 وجود دارد که در موبایل‌های دیگر پیش از این هم دیده بودیم. همچنین حالا امکان پخش مستقیم ویدیو در یوتیوب هم به این گوشی اضافه شده است ( پیش از این در Z2 امکان پخش مستقیم ویدیو در فیس بوک وجود داشت ) .
 
خلاصه 
سونی اکسپریا Z3نسبت به مدل پیشین خود تغییرات زیادی نکرده و البته باید توجه داشت تنها ۶ ماه بعد از Z2 معرفی شده است. با باریک‌تر کردن Bezel حالا به نوعی صفحه نمایش بزرگتر جلوه می‌کند و با بهبود باتری به دو روز استفاده وبهره گیری از صفحه نمایش فول اچ دی و تغییر در لنز دوربین و ISO حالا با یک گوشی به روزشده از سونی مواجه‌ایم. این گوشی همچنین می‌توان به عنوان صفحه نمایش دوم کنسول بازی PS۴ کاربر به حساب بیاید. 
 
 
 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا