اختصاصیبررسی

نقد و بررسی آنر 9

زمانی که به مشخصات فنی گوشی آنر 9 نگاه می‌کنیم، ناخودآگاه یاد گوشی‌های هوآوی میت 9 و یا P10 می‌افتیم اما تفاوت این گوشی با دیگر رقبای هم سطح خود این است که قیمت آن تنها 449 یورو است. با اینکه لنزها از برند لایکا ساخته نشده‌اند اما در عوض دوربین دوگانه در پیشت به‌ همراه زوم هیبریدی و همان طراحی هوشمندانه مشابه Honor 8 در این گوشی زیبا دیده می‌شود. حال با وجود چنین امکانات خوبی، آیا آنر 9 می‌تواند انتظارات خریداران و طرفداران خود را برآورده کند؟

طراحی

آنر 9

این گوشی شباهت زیادی به مدل قبلی یعنی Honor 8 دارد و این مسئله کاملا خوشایند است. طراحی این گوشی باعث شده که شباهت آن به گوشی های رده بالا بیشتر شود و حس لوکس بودن را به گوشی منتقل کند. استفاده از گلس بر روی بدنه پشتی دستگاه چیزی نیست که بخواهیم از آن به‌عنوان یک نوآوری صحبت کنیم چراکه دیگر شرکت‌ها هم در محصولاتشان از این گلس استفاده کرده‌اند اما در کل گلس استفاده شده در پشت این دستگاه انعکاس زیبایی از نور را منتشر می‌کند و الگوهای نوری جذابی را به چشم انسان منتقل می‌کند. Honor در اصل بافت نانو را در گلس پشتی دستگاه به‌کارگرفته است. گلس‌های پشت و جلوی دستگاه در کناره‌ها به فریم فلزی و مستحکم دستگاه ختم می‌شوند که همین مسئله در دست گرفتن دستگاه را خیلی آسان کرده است. البته اگر عادت دارید که دستتان پشت دستگاه قرار دهید یا گوشی را روی سطح صاف و نرم قرار دهید، علاوه‌بر لک‌های زیاد اثر انگشت، حتما شاهد لیز خوردن و افتادن گوشی خواهید بود. تقریبا ثابت نگه داشتن این گوشی در هر سطحی غیرممکن است، احتمالا به همین دلیل درون جعبه این گوشی یک بامپر پلاستیکی قرار گرفته تا هم از بدنه دستگاه محافظت کند و هم کمی مانع لیز خوردن آن شود.

در قسمت جلو و در پایین نمایشگر سنسور اثر انگشت قرار گرفته‌ که در حالت عادی کار دکمه هوم را انجام می‌دهد و در دو طرف این دکمه هم کلیدهای نوری همیشگی که در تمامی گوشی های اندرویدی وجود دارند، جای گرفته اند. استفاده از سنسور اثر انگشت و کارایی دکمه هوم در این دستگاه هم کاملا مشابه دیگر اسمارت‌فون‌های بازار است و تفاوتی ندارد.

دکمه پاور و تنظیم صدا هم در سمت راست گوشی قابل مشاهده هستند و البته سنسوری هم که در قسمت بالایی گوشی قرار داده شده، برای کنترل تلویزیون و دیگر وسایل الکترونیکی منزل تعبیه شده است که از طریق Infrared کار می‌کند. ضمنا درگاه سیم‌کارت و رم میکرو‌ا‌س‌دی هم در سمت چپ گوشی قرار دارد و در زیر دستگاه هم اسپیکر قابل رؤیت است. در کنار این اسپیکرها نیز جک 3.5 میلی‌متری هدفون و درگاه یواس‌بی نوع C  جای گرفته است.

صفحه‌نمایش

آنر 9

آنر 9 به صفحه نمایش 5.15 اینچی فول اچ‌دی با رزولوشن 1920×1080 مجهز شده که تراکم پیکسلی آن هم 428 ppi است. طبق آزمایشاتی که انجام دادیم، کیفیت و نور صفحه‌نمایش این دستگاه در داخل و خارج از خانه بسیار لذت بخش است چرا که نمایشگر دستگاه از روشنایی قابل قبولی برخوردار است. البته در زیر نور مستقیم خورشید معمولا مشاهده جزئیات بر روی نمایشگر گوشی کمی سخت می‌شود که خوشبختانه در تنظیمات نمایشگر این گوشی یک گزینه وجود دارد که خواندن متن در زیر نور آفتاب را آسان تر می‌کند. این یعنی نمایشگر آنر 9 از ویژگی Assertive Display پشتیبانی می‌کند که برای موبایلی با این قیمت ویژگی مهم محسوب می‌شود. ضمنا امکان تنظیم گرمای رنگ‌های نمایشگر در بخش تنظیمات این دستگاه وجود دارد و کاربر می‌تواند آن را مطابق با سلیقه خود تنظیم کند. البته ما ترجیح دادیم تنظیمات این بخش را در همان حالت ایده‌آل پیش‌فرض قرار دهیم.

تنها ایرادی که از نمایشگر این دستگاه می‌توان گرفت این است که نمایشگر این دستگاه متاسفانه توسط گلس قدرتمندی محافظت نمی‌شود. در کل کیفیت صفحه نمایش این دستگاه با اینکه از میت 9 و یا پی 10 بهتر نیست، اما نسبت به قیمت دستگاه کاملا قابل قبول است.

سخت افزار و حسگر اثر انگشت

آنر 9 به سری چیپ Kirin 960 مجهز شده که در میت 9 و پی 10 شرکت هوآوی هم به‌کارگرفته شده است. این سری چیپ به پردازنده 8 هسته‌ای مجهز شده که 4 هسته آن Cortex-A73 با قدرت 2.4 گیگاهرتز و 4 هسته دیگر آن هم cortex-A73 1.8 گیگاهرتزی است. مدل پایه این دستگه به 64 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم مجهز است که البته مدل 6 گیگابایت رم با 128 گیگابایت حافظه داخلی این گوشی هم تولید شده است. در ضمن پردازنده گرافیکی این گوشی هم از نوع Mali-G71 MP8 خواهد بود. اکثر مدل‌های این گوشی از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند که البته درگاه سیم‌کارت دوم به‌عنوان درگاه رم میکرواس‌دی هم استفاده می‌شود که مدل مرسوم این روزهای پرچمداران بزرگ است. لازم به‌ذکر است که درگاه دوم سیم کارت در این گوشی تنها از شبکه 2G و 3G پشتیبانی خواهد کرد و فقط سیم‌کارت اصلی از 4G پشتیبانی می‌کند.

در کل عملکرد آنر 9 در اجرای وظایف قابل قبول و سریع است و در مقایسه با پرچمداران هوآوی عملکرد خوبی از خود به‌جای گذاشت. حسگر اثر انگشت به‌کاررفته در این گوشی عالی عمل می‌کند. تفاوت این گوشی در این بخش با مدل قبلی این است که حسگر اثر انگشت از پشت دستگاه به زیر صفحه نمایش انتقال داده شده است. برای باز کردن قفل دستگاه، کافی است انگشتتان دکمه هوم را لمس کند تا نمایشگر گوشی روشن و قفل دستگاه باز شود. آنر 9 به بهترین شکل و بسیار سریع این کار را انجام می‌دهد و حتما شگفت‌زده خواهید شد.

پخش موزیک و اسپیکر

زمانی که قصد دارید به موزیک گوش دهید، می‌توانید موزیک را در حالت‌های پخش صدای مختلف گوشی کنید که در بین آنها حالت پخش 3بعدی هم دیده می‌شود. ضمنا می‌توانید نوع هدفونی را که برای موسیقی گوش دادن استفاده می کنید انتخاب و افکت‌های موزیک را در حالت‌های متفاوت تنظیم کنید. آنر 9 به یک اسپیکر در بخش زیرین دستگاه و در کنار پورت یواس‌بی نوع C مجهز شده. کیفیت و وضوح صدای این اسپیکر با در نظر داشتن اینکه در زیر دستگاه قرار گرفته اما امتیاز خوبی می‌گیرد. Honor ادعا کرده که دلیل بالا بودن کیفیت و وضوح صدای منتشر شده توسط این اسپیکر این است که طراحی آن توسط یکی از معروف‌ترین مهندسین صدا در دنیا یعنی «رینر میلر» انجام گرفته است. تغییر نکردن وضوح صدا حتی در بالاترین درجه یکی از مشخصه‌های اسپیکر آنر 9 است.

آنر 9

باتری

باتری 3200 میلی‌آمپری غیرقابل تعویض این دستگاه هم قادر است حدودا یک روز کامل را دوام بیاورد. بر اساس آزمایش آی‌تی‌ایران در حالت استفاده یکسره از گوشی در حین جستجوی اینترنت، تماشای ویدیو و انجام بازی‌های سنگین، باتری دستگاه می‌تواند حدود 6 ساعت دوام بیاورد. ضمنا در حین استفاده از گوشی برای انجام وظایف سبک‌تر مانند گشت و گذار در اینترنت و تماشای فیلم، دوام باتری حدودا به 9 ساعت افزایش پیدا می‌کند. با این حال اگر ترجیح دهید به صورت مداوم بازی‌های سنگین سه‌بعدی را اجرا کنید، ممکن است باتری دستگاه 4 ساعت هم دوام نیاورد.

اگر شارژ باتری دستگاه خیلی پایین آمده باشد و امکان شارژ دستکاه برایتان وجود ندارد، می توانید از 2 حالت ذخیره انرژی (Power Saving Mode) در این دستگاه استفاده کنید. این حالت فعالیت اپلیکیشن‌ها در پیش‌زمینه محدود، دریافت اتوماتیک ایمیل‌ها متوقف و افکت‌های تصویری نمایشگر هم به‌مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنند. زمانی هم که دستگاه را در حالت «Ultra Power Saving» قرار دهید، دستکاه شما تقریبا به یک گوشی ساده تبدیل می‌شود که تنها قادر به دریافت و ارسال تماس و پیامک خواهد بود!

در بخش شارژ کردن هم، آنر 9 از تکنولوژی شارژ سریع 2A بهره می‌برد. در آزمایشی که آی‌تی‌ایران انجام داد این موبایل توانست 4 تا 100 درصد شارژ کامل را در حدود 1 ساعت و 54 دقیقه انجام دهد که البته 32 دقیقه آخر پروسه شارژ شدن دستگاه به پر شدن 10 درصد باقیمانده (90 تا 100 درصد) باتری اختصاص پیدا می‌کند. رسیدن شارژ دستگاه از 4 به 50 درصد هم حدود 45 دقیقه طول می‌کشد.

نرم‌افزار

اسمارت‌فون آنر 9 به سیستم عامل اندروید نسخه 7.0 مجهز شده و در کنار آن رابط کاربر هوآوی Emotoion UI 5.1 هم به‌کارگرفته شده است. برای کسانی که تا بحال از رابط کاربری EMUI استفاده نکرده‌اند، ممکن است رابط کاربری و فضای سیستم عامل در مقایسه با دیگر گوشی‌های اندرویدی کمی متفاوت و عجیب و غریب باشد. با این حال علاوه بر رابط کاربری، یک سری ویژگی‌های جدید و کاربردی در سسیتم‌عامل این دستگاه دیده می‌شود که آنها را در دیگر گوشی‌های اندرویدی بازار نمی‌توان پیدا کرد. کنترل حرکت (Motion Control)، داک شناور، کنترل صوتی و حالت Do not Disturb منحصر به‌فرد از ویژگی‌هایی هستند که فقط در این گوشی می‌توان یافت.

در بخش کنترل حرکات، کاربران می‌توانند از ژست‌های خاص برای پاسخ و دادن و رد کردن تماس‌های مخاطبین خود استفاده کنند. از دیگر ژست‌های جالب در این گوشی می‌توان به اسکرین شات گرفتن از طریق دوبار ضربه زدن روی صفحه و نوشتن حروف خاصی از الفبای انگلیسی روی صفحه برای باز کردن اپلیکیشن‌ها اشاره کرد. ضمنا با کشیدن انگشتان در عرض صفحه نمایش، حالت split Screen برایتان فعال خواهد شد. کاربران در صورت تمایل می‌توانند این ویژگی‌ها را در تنظیمات غیرفعال کنند. ایجاد تغییر در تنظیمات دکمه‌های لمسی کنار دکمه هوم دستگاه هم یکی از ویژگی‌های قبل توجه این دستگاه است که به کاربران این امکان را می‌دهد جای این دو دکمه را به‌راحتی با یکدیگر عوض کنند و تایمر خاموش شدن نور این دو کلید را به‌طور دلخواه تنظیم کنند. همچنین می‌توان کارایی دکمه هوم را از «فشاری» به «لمسی» نیز تغییر داد.

دوربین

یکی از ویژگی‌های کلیدی آنر 9، دوربین این دستگاه است. سنسور دوگانه در پشت دستگاه که یکی 20 و دیگری 12 مگاپیکسل هستد، باعث منحصر به‌فرد شدن این اسمارت‌فون در بخش عکاسی می‌شوند. ایده‌ی اصلی استفاده از دوربین دوگانه در این گوشی، جذب بیشتر نور حین ثبت تصاویر است. علاوه بر حالت استاندارد HDR و پانوراما، حالت‌های عکسبرداری بسیار متفاوتی در اپلیکیشن دوربین این گوشی وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به حالت تمام دستی و حالت زمینه کم عمق (Shallow depth-field) اشاره کرد. در حالت زمینه کم عمق کاربر اجازه دارد نقطه فوکوس تصویر را حتی پس از ثبت تصویر تغییر دهد که شبیه به قابلیتی است که در پیکسل‌های گوگل وجود دارد. از دیگر حالت‌ها نیز می‌توان به عکسبرداری در شب و حالت «light Painting» اشاره کرد که این حالت بیشتر برای عکسبرداری از خودروهای در حالت حرکت در شب استفاده می‌شود. البته برای استفاده از این حالت و گرفتن بهترین نتایج، باید دستانتان کاملا بدون لرزش باشد.

حالت PRO هم به کاربران استفاده از یک سری امکانات خاص در حین عکسبرداری را می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به امکان ذخیره تصایر به صورت خام یا با پسوند JPEG و امکان فعال و یا غیرفعال کردن نور کمکی در حین عکسبرداری در شرایط کم نور اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های دوربین هم می‌توان به 3D Creator اشاره کرد که پس از اسکن چهره افراد یک آواتار سه‌بعدی از چهره آنها را رسم می‌کند. آنر 9 قادر است فیلم‌برداری در حالت 4K را به‌خوبی انجام دهد و از تکنولوژی کاهش لرزش تصاویر (EIS) در حین فیلمبرداری در حالت 1080p استفاده کند. ذخیره ویدیوهای ضبط شده با فرمت H.265 هم امکان کاهش حجم ویدیوها را به‌کاربر می‌دهد. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی هم آنقدر با کیفیت است که مطمئنا طرفداران عکس‌های سلفی را راضی نگه می‌دارد. حالت زیباسازی چهره، حالت Bokeh که به صورت اتوماتیک پس‌زمینه سوژه را تار می‌کند از جمله امکانات دوربین جلویی این اسمارت‌فون هستند.

*در ادامه تصاویری را می‎بینید که با آنر 9 گرفته شده است.

دوربین آنر 9

دوربین آنر 9

دوربین آنر 9

دوربین آنر 9

*تصویر با حداکثر زوم

دوربین آنر 9

دوربین آنر 9

*تصویر گرفته شده با دوربین جلو در حالت سلفی چهره

دوربین آنر 9

دوربین آنر 9

کلام آخر

به‌ دلیل تنوع سخت‌افزاری این موبایل طبعا قیمت آن هم متنوع خواهد بود و البته هنوز قیمت رسمی این دستگاه مشخص نیست اما حدس می‌زنیم ارزانترین مدل آن با 64 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت حافظه رم 1 میلیون و 650 هزار تومان و گرانترین مدل این دستگاه با 128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت حافظه رم حدود 1 میلیون و 950 هزار تومان قیمت داشته باشد.

جدا از مناسب بودن قیمت، این گوشی می‌تواند بهترین مشخصات سخت‌افزاری که مشابه آن را در پرچمداران شرکت‌ها از جمله هوآوی می‌بینیم به شما ارائه کند. آنر 9 در بسیاری از بخش‌ها عملکرد خوبی داشته و حقیقتاً می‌تواند نمره قبولی را دریافت کند که از جمله این بخش‌ها می‌توان به عملکرد عالی سخت‌افزار و سنسورها، دوربین دوگانه، طراحی ظریف و هوشمندانه و اسپیکر با کیفیت اشاره کرد. از جمله نقاط ضعف دستکاه هم می‌توان به نداشتن گلس قدرتمند بر روی صفحه نمایش و لیز بودن بسیار زیاد بدنه دستگاه اشاره کرد.

آنر 9 آیفون 7 پلاس

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. با عرض ادب این گوشی از نظر دوربین و باطری و جنس بدنه و صفحه نمایش و رابطه کاربر و…خیلی موارد دیگر کم کیفیت است ولی همچنان گران است من مدل های دیگر را به شما پبشنهاد میکنم البته با قیمت کم تر.

  2. سلام بنده این گوشی را داشتم و راضی نیستم.قیمتش زیاد است.دوربینش ضعیف است.داغ میکند.شارژ زود خالی میکند.نرم افزار نچندان قوی دارد و هنگ میکند و.. بجای هرینه زیاد برای honor9 از گوشی های جدیدتر بخرید به غیر از برند هانر و هواوی.سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا