تکنولوژی

۸۰ درصد اپلیکیشن‌های App Store مرده‌اند

فروشگاه نرم‌افزاری اپل یکی از الهام‌بخش‌ترین نوآوری‌های تکنولوژی طی سال‌های اخیر بوده و بسیاری از شرکت‌های دیگر از جمله گوگل دنباله روی اپل در این زمینه بوده اند. مدیران اپل در تمام این سال‌ها تعداد اپلیکیشن‌های ثبت شده در این فروشگاه را یکی از مهمترین شاخص‌های موفقیت خود ارزیابی کرده‌اند اما حالا یک گزارش جدید نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد از اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه اپل عملا فراموش شده و مرده‌اند. چراکه دیگر دانلود نمی‌شوند. 

فروشگاه نرم‌افزاری اپل پنج‌شنبه گذشته در حالی تولد شش سالگی خود را جشن گرفت که در طی این سال‌ها یکی از مهمترین عوامل موفقیت اپل قلمداد شده است. اپل اعلام کرده که از آغاز راه‌اندازی این فروشگاه تاکنون ۷۵ میلیارد بار اپلیکیشن از این فروشگاه‌ نرم‌افزاری دانلود شده است که این مقدار ۱۵ میلیارد دلار درآمد برای سازندگان یا برنامه‌نویسانش به همراه داشته است. 
بر اساس گزارش جدید شرکت تحلیل‌گر Adjust که در مورد طول عمر اپلیکیشن‌ها در این فروشگاه نرم‌افزاری تهیه شده نزدیک به ۸۰ درصد از ۱.۲ میلیون اپلیکیشنی که هم اکنون در فروشگاه نرم‌افزاری اپل در دسترس است، عملا دانلود نمی‌شوند یا به ندرت دانلود می‌شوند.
شرکت Adjust از عنوان ”اپلیکیشن‌های زامبی“ برای توصیف این گروه از برنامه‌ها استفاده می‌کند. این برنامه‌ها عملا در لیست نخست فروشگاه اپل قرار نمی‌گیرند و عملا هیچ توجهی برنمی‌انگیزند. 
آمار ۸۰ درصد اپلیکیشن‌های مرده  به نظر بسیار بالاست و واقعیت این است که دانلود پایین نرم‌افزارها در فروشگاه‌های نرم‌افزاری معضل عمده امروز برنامه‌نویسان است. 
هر ماه حدود ۶۰ هزار اپلیکیشن  جدید به فروشگاه‌ نرم‌افزاری اپل افزوده می شود که کار را برای محبوب نگاه داشتن اپلیکیشن‌ها بسیار سخت می‌کند به طوری که بر اساس گزارش Adjust تنها یکی از هر پنج اپلیکیشن در ماه.  ٓژوئن گذشته دیده شده‌ یا دانلود شده‌انددر واقع به گفته Adjust سایر اپلیکیشن‌ّها در طول این یک ماه حتی یک بار هم در لیست ۳۹ هزارتایی برترین‌های اپل‌استور قرار نگرفته‌اند. 
 

جدول درصد برنامه‌های مرده به نسبت کل برنامه‌های فروشگاه اپل 

 
خود اپل از یک رنکینگ یا درجه‌بندی ۳۹ هزارتایی برای مشاهده محبوبیت اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند. این برنامه‌ها در رده‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. تا پیش از این اپل ۳۵۰ اپلیکیشن محبوب را در هر رده‌بندی قرار می‌داد اما به تازگی صرفا ۱۵۰ اپلیکیشن محبوب‌تر را لیست می‌کند که این موضوع کار را برای برنامه‌نویسان سخت‌تر کرده است. 
این گزارش همچنین نشان می‌دهد حدود ۲۱ درصد از برنامه‌هایی که طی یک سال گذشته وارد فروشگاه اپل شده‌اند عملا مرده‌اند و دیگر وجود ندارند. دلیل این موضوع می‌تواند نقض قوانین اپل یا حذف آن توسط خود برنامه‌نویسان باشد. عمده برنامه‌های مرده مربوط به رده‌بندی ”کتاب‌“ با ۲۷ درصد و سپس سرگرمی با ۲۵ درصد و بعد ابزارها با ۲۵ درصد است.
 
به گفته Adjust تعداد اپلیکیشن‌های زامبی در ماه ژوئن  سال ۲۰۱۴نسبت به ماه قبل افزایش پنج درصدی داشته هک نشان دهنده افزایش برنامه‌هایی است که دیگر مورد استفاده و دانلود قرار نمی‌گیرند. به رغم این موضوع بر اساس همین گزارش اپل استور همچنان در حال گسترش است. این افزایش به خصوص در زمینه اپلیکیشن‌های مختص آیفون دیده می‌شود در حالی که اپلیکیشن‌های اختصاصی آی‌پد از اواسط سال ۲۰۱۱ تاکنون چندان تغییری نکرده‌اند. در همین حال اعلام شده که بازی‌ها بهترین اپلیکیشن‌ها را در فروشگاه اپل دارند و برندگان اصلی واقعی هم شرکت‌ّها و برنامه‌نویسان پشت اپلیکیشن‌های بازی هستند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا