تکنولوژی

فناورانه‌ترین خودروهای امسال معرفي شد

 

بزرگترین نمایشگاه اتومبیل جهان موسوم NAIAS 2014 که در میشیگان آمریکا برگزار شده بود، چند روز قبل به کار خود پایان داد تا بیش از 5 هزار روزنامه‌نگار اخبار مربوط به خودروهای تولید شده در 60 کشور جهان را منتشر کنند. اهمیت این نمایشگاه 9 روزه به‌قدری بود که طی برگزاری آن 38 میلیون نفر از سایت اینترنتی NAIAS 2014 دیدن کردند و بیش از یک میلیون تصویر ویدیویی از نمایشگاه در اینترنت منتشر شد. در این نمایشگاه مدل مفهومی 16 اتومبیل جدید در معرض دید عموم قرار گرفت، از 45 خودروی پیشرفته برای نخستین بار رونمایی شد و در نهایت 10 محصول به عنوان پیشرفته‌ترین و هوشمندترین خودروهای جهان جایزه گرفتند. طبق آمارهای موجود، 216 خودروساز بزرگ و مشهور جهان در این نمایشگاه حضور یافتند و در 36 کنفرانس مطبوعاتی بهترین محصولات خود را به مردم معرفی کردند.

اما این اتفاق بزرگ فقط عرصه‌ای برای نمایش جدیدترین خودروهای ساخته شده نبود و خودروسازان حاضر بزرگترین رقابت را در بخش فناوری‌های نوین انجام دادند تا بتوانند در مقابل هم خودنمایی کنند. با پایان یافتن نمایشگاه کارشناسان لیست فناورانه‌ترین خودروهایی که قرار است سال 2014 وارد بازار شوند را به قرار زیر منتشر کردند.

فناورانه‌ترین خودروهای سال 2014

  • خودروی Honda FCEV: شرکت ژاپنی هوندا برای نخستین بار از این محصول رونمایی کرد و توضیح داد این خودرو با سوخت هیدروژن کار می‌کند و به همین خاطر میزان آلایندگی آن صفر است. این خودرو قابلیت حرکت با انرژی الکتریسیته را هم دارد و شرکت هوندا برای آن یک شارژر بی‌سیم در نظر گرفته است. باید توجه داشت که ظاهر این خودرو هیچ شباهتی به مدل‌های امروزی ندارد.
  • خودروی Audi Allroad Shooting Brake: این خودروی آلمانی به‌جای سیستم‌های هدایتگر معمولی یک نمایشگر هوشمند 12.3 اینچی را در خود جا داده است که علاوه بر نمایش تصویر، اطلاعات تمام بخش‌های اتومبیل را ارایه می‌دهد. برای این خودرو گوشی مخصوص تلفن ثابت، گوشی هوشمند اختصاصی، حافظه داخلی ذخیره‌ساز اطلاعات، سیستم اتصال به اینترنت و سیستم بلوتوث هوشمند در نظر گرفته شده است.
  • خودروی Kia GT4 Stinger: این خودروی کره‌ای به‌صورت دودرب طراحی شده و با همه تصورات ما نسبت به شرکت Kia متفاوت است. این محصول ابزار هوشمند اندازه‌گیری برای تعیین موقعیت خودرو نسبت به فضای خیابان و دیگر اتومبیل‌های درحال حرکت را شامل می‌شود و با چند چراغ LED قرمز قادر است در هر لحظه موقعیت خود را نسبت به دیگر اشیا ثابت و متحرک مشخص کند. برای این محصول از بهترین سیستم صوتی جهان مخصوص خودروها استفاده شده است.
  • خودروی Toyota FV-2: ظاهر این محصول با تمام اتومبیل‌های امروزی متفاوت است و شرکت تویوتا برای آن یک در شیشه‌ای بزرگ در نظر گرفته است که از بالا باز می‌شود و در اصل سقف خودرو هم محسوب می‌شود. این خودرو ژاپنی با انرژی برق کار می‌کند و سیستم راننده خودکار را نیز در خود جا داده است و در قسمت جلو فقط یک چرخ دارد.
  • خودروی Volvo XC Coupe: این محصول سوئدی در چهار طرف خود دوربین‌های هوشمندی را شامل می‌شود تا در هر لحظه اطلاعات دقیق در اختیار راننده قرار گیرد. فناوری دیگر برای این خودرو حسگرهای راداری هستند که به صورت مستقیم با ماهواره در تماسند و می‌توانند احتمال هرگونه خطر را از بین ببرند.
  • خودروی Nissan Sport Sedan: این اتومبیل ژاپنی چهار در دارد که با داشتن چرخ‌های 21 اینچی می‌توان از آن به عنوان یک محصول کاملا اسپورت یاد کرد. برای این خودرو سیستم راننده خودکار، حسگر تشخیص خط‌کشی‌های خیابان، سیستم هدایتگر هوشمند، سیستم خودکار تشخیص وضعیت آب‌وهوایی و سازگاری با آن و … در نظر گرفته شده است.
  • خودروی Acura TLX: این محصول در زیرمجموعه خودروهای لوکس هوندا ساخته شده است و شیشه جلو و آیینه‌‌ها در هر لحظه می‌توانند مانند یک نمایشگر هوشمند عمل کنند. نمایشگر مرکزی خودرو نیز حکم یک سیستم کنترلگر را دارد راننده به کمک آن می‌توانند حالت‌های مختلف را برای رانندگی انتخاب کند. این محصول به آخرین سیستم‌های ایمنی الکترونیکی مجهز شده‌ است.
  • خودروی Infiniti Q30: برای این اتومبیل ژاپنی یک پلتفورم جامع موسوم به inTouch در نظر گرفته شده است که می‌توان کنترل همه بخش‌ها را به آن سپرد. این خودرو در بخش جلویی دو نمایشگر لمسی مجزا دارد که هر دوی آن‌ها می‌توان برای ارایه اطلاعات و نمایش تصاویر به کار روند. از این خودرو همچنین می‌توان به عنوان یک مودم بی‌سیم اینترنتی هم یاد کرد.
  • خودروی Beetle Dune: جدیدترین محصول شرکت ژاپنی Volkswagen محسوب می‌شود که سقف آن پنل خورشیدی دارد و همچنین چهار باتری پرتوان انرژی الکتریسیته لازم را برای این خودرو تامین می‌کنند. داخل این خودرو یک نمایشگر لمسی بزرگ و یک کنسول بازی تعبیه شده است و سرنشینان به صورت دایم می‌توانند به اینترنت متصل شوند. شدت نور چراغ‌های خودرو به کمک حسگرهای مجاورتی بر اساس میزان تاریکی محیط تغییر می‌کنند.
  • خودروی Lexus LF-NX: این اتومبیل ژاپنی در قسمت جلوی خود یک نمایشگر لمسی بزرگ دارد که کنترل کامل بخش‌های مختلف به کمک آن انجام می‌شود. این نمایشگر حرکات بدن راننده را نیز تشخیص می‌دهد و متوجه می‌شود که چه موقع راننده خواب‌آلود است. داخل خودرو یک کنسول بازی وجود دارد و شیشه جلو نیز در مواقع نیاز به یک نمایشگر لمسی تبدیل می‌شود.

لوکس‌ترین خودروهای سال 2014

در بخشی از نمایشگاه NAIAS 2014 لوکس‌ترین خودروهایی که قرار است امسال وارد خیابان‌های جهان شوند، به نمایش درآمدند تا آن دسته از افرادی که می‌خواهند با پرداخت پول بیشتر خودروهای متفاوت سوار شوند نیز محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند. اگرچه این خودروهای لوکس در شرکت‌های مختلف ساخته شدند، اما می‌توان گفت که غالب آن‌ها یک سری اصول کلی را دنبال می‌کردند و تنها نقطه متمایز آن‌ها فناوری‌هایی هوشمند و داخلی بود که توجه هر بیینده‌ای را جلب می‌کرد. لیست لوکس‌ترین خودروهای جهان برای سال 2014 میلادی به قرار زیر اعلام شده است:

  • خودروی Mercedes-Benz S-550: این خودرو به سیستم راننده اتوماتیک مجهز شده است و اگر راننده 15 ثانیه فرمان را رها کند، سیستم یاد شده به‌صورت خودکار دست‌به‌کار می‌شود. داخل خودرو یک نمایشگر لمسی 12.3 اینچی وجود دارد و هیچ دستگاه یا کلید غیردیجیتالی در پشت فرمان دیده نمی‌شود. شیشه جلو سیستم هوشمند دید در شب دارد و نور اتومبیل‌های مقابل را کم می‌کند. دوربین‌های هوشمند، رادارها و حسگرهای اطراف خودرو دایما آن را زیر نظر می‌گیرند و عابران پیاده و اتومبیل‌های اطراف را به صورت مجزا شناسایی می‌کنند.
  • خودروی Chevrolet Impala: در سرتاسر این خودروی لوکس فناوری‌های مختلف به چشم می‌خورند. مهم‌ترین بخش در این خودرو فناوری دستیار راننده است که مانند یک سرنشین دایما با راننده در تماس است. این فناوری بخش‌های کنترل تطبیقی سرعت، تشخیص نقطه کور، تشخیص خط‌کشی، سیستم هشدار دهنده خودکار، کنترل اتوماتیک فاصله اتومبیل با دیگر خودروها و … را شامل می‌شود. فناوری دیگر این خودرو MyLink نام دارد که به گوشی هوشمند متصل می‌شود و تمام اطلاعات آن را روی نمایشگر داخلی، شیشه جلو، آیینه کنار یا… منتشر می‌کند. این خودروی آمریکایی به صورت دایم با ماهواره‌های جغرافیایی در ارتباط است.
  • خودروی Tesla Model S: کارشناسان می‌گویند که خودروهای 20 سال آینده همراه با فناوری‌های این محصول عرضه می‌شوند. برای این خودرو کنسول وسط در نظر گرفته نشده و به‌جای آن از یک نمایشگر لمسی بزرگ استفاده شده است. این نمایشگر 17 اینچی یک سیستم مرکزی هوشمند است می‌تواند به نمایشگر 7 یا 8 اینچی نیز تبدیل شود و در هر بخش خدمات مختلف ارایه دهد. برای این خودروی برقی سیستم‌عامل داخلی iOS، رایانه هوشمند IBM، رادیو ماهواره‌ای دل، فروشگاه آنلاین آمازون، شارژ بی‌سیم و … در نظر گرفته شده است.
  • خودروی Acura RLX Hybrid: این محصول یک سیستم هوشمند مرکزی دارد که در هنگام پیچ‌های شدید به صورت خودکار چهار چرخ اتومبیل را برای حرکت در جهت‌های مختلف آماده می‌کند. محورهای اتومبیل الکترونیکی هستند و بسته به سرعت و فشار موجود عکس‌العمل نشان می‌دهند. نمایشگر داخلی خود سیستم تشخیص چهره راننده را نیز شامل می‌شود و همچنین از حالت‌های چشم و رفتارهای حین رانندگی می‌تواند میزان خواب‌آلودگی را تشخیص دهد.
  • خودروی Audi A8: این خودروی آمریکای یک گیرنده بی‌سیم Wi-Fi است که در چهار نمایشگر لمسی داخلی امکان استفاده از خدمات و ابزارهای اینترنتی را هم فراهم می‌کند. چهار چرخ این خودروی هوشمند متحرک هستند و نقشه مجازی Google Earth در هر لحظه بهترین اطلاعات جغرافیایی را نشان می‌دهد. این خودرو سیستم کنترلی nVidia  دارد، یک کنسول بازی را شامل می‌شود، پیامک و ایمیل‌های شما را به صورت صوتی می‌خواند، شیشه مقابل را به نمایشگر هوشمند تبدیل می‌کند، موسیقی متناسب با حالات روحی راننده را پخش می‌کند و پس از S550 بنز لوکس‌ترین خودروی شهری جهان نام گرفته است.
  • خودروی BMW 4-Series Coupe: نمایشگر هوشمند جلوی اتومبیل کیفیت بینایی در راننده را تشخیص می‌دهد و براساس میزان دوربینی یا نزدیک‌بینی، اطلاعات مورد نظر خود را در بهترین فاصله در شیشه مقابل به نمایش می‌گذارد. شیشه جلوی اتومبیل بر اساس این سیستم مانند یک نمایشگر عمل می‌کند که میزان نور محیط را بسته به نیاز راننده تغییر می‌دهد، نقاط کور اطراف اتومبیل را شناسایی می‌کند، موقعیت دقیق هر موجود زنده را نشان می‌دهد، سیستم هشدار دهنده مخصوص خط‌کشی‌های خیابان دارد، در چهار طرف خود به دوربین‌های هوشمند مجهز شده است و حسگرهای مجاورتی و سیستم پیش‌بینی آب‌وهوا دارد.

توجه داشته باشید که حتی توانایی خرید این خودروهای تمام‌الکترونیکی و هوشمند را در سال 2014 میلادی نداشته باشید، اما در آینده نزدیک می‌توانید تمام فناوری‌های به‌کار رفته درآن‌ها را در انواع اتومبیل‌های جدید ملاحظه کنید تا از این فرآیند بی‌بهره نمانید.

 

 

منبع : ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا