تکنولوژی

چگونه یک گوشی مسیر صنعت تلفن همراه را تغییر داد؟

نام نویسنده: محمدرضا بهنام رئوف

این روزها زمان زود می‌گذرد. حتی خیلی زودتر از گذشته. فاصله خاطرات نوستالژیک کوتاه شده است. خاطرات و چیزهایی که باز شدن آنها بعد از بیست یا سی سال حس نوستالژیک را برای افراد به و جود می‌آوردند اکنون بعد از 6 یا هفت سال همان حس را ایجاد می‌کند. شاید تکنولوژی باعث و بانی این شرایط باشد. فناوری‌هایی که روز به روز عوض می‌شوند و یک عقبگرد به همین چند سال پیش آنها خاطربازی را برای کاربران فراهم می‌کند. 

 
انقلابی هفت ساله
نهم ژانویه، یعنی سه روز پیش سالگرد تولد آی‌فون بود. گوشی که هفت سال پیش روند تولید جهانی تلفن همراه را به کل عوض کرد. هفت سال پیش استیو جابز در سان فرانسیسکو مشغول سخنرانی بود که دنیای تلفن همراه را دگرگون کرد. او با همان سبک خاص خودش روی صحنه رفت و حرف‌هایی زد که اکنون بعد از هفت سال و حتی پس از مرگش به گفته بسیاری از کارشناسان عملی و محقق شده است. 
جابز سخنرانی خود را اینگونه پیش برد:‌ امروز روزی است که من از دو و نیم سال پیش منتظرش بودم. بعضا دیده‌ایم که یک محصول انقلابی می‌آید و همه چیز را تغییر می‌دهد و اکنون هم اپل این کار را انجام داده است. سال ۱۹۸۴، معرفی مکینتاش. مکینتاش فقط اپل را متحول نکرد، مکینتاش کل صنعت کامپیوتر را متحول کرد. در سال ۲۰۰۱ ما اولین iPod را معرفی کردیم. iPod فقط راه ما در گوش کردن به موسیقی را تغییر نداد، بلکه کل صنعت موسیقی را متحول ساخت.
خب، امروز، ما در حال معرفی سه محصول انقلابی دیگر هستیم. اولین آنها یک iPod با صفحه بزرگ و کنترلرهای لمسی. دومین آنها یک تلفن همراه انقلابی است. سومی هم موفقیت دستیابی به محصولی جدید برای ارتباطات اینترنتی است. خوب شد سه چیز. اینها سه محصول جدا از هم نیستند، اینها همگی یک محصول هستند و ما آن را آی‌فون می‌نامیم. بله، اپل امروز تلفن همراه را دوباره اختراع خواهد کرد.
 
او در آن زمان به قلم‌هایی که به نوعی رابط کاربری در تلفن‌های همراه بودند انتقاد کرد. حتی تمامی تولید کنندگان مطرح آن زمان را به باد انتقاد گرفت و گفت چرا برای تلفن‌های همراه از صفحه کلید استفاده می‌کنید. قلم ما برای تلفن همراه مان همان انگشت دست کاربران است، چرا که چیزی به نام صفحه کلید در گوشی ما وجود ندارد. او آی‌فون را در آن زمان باریک‌ترین گوشی جهان نام برد و حتی در آن زمان از سیستم‌عامل تلفن همراهش نیز دفاع کرد و گفت؛ ما از نظر نرم افزار و سیستم‌عامل پنج سال از بازار جلوتر هستیم. 
بازاری که سه قطبی شد
امروز اما بعد از هفت سال نگاهی به بازار نشان می‌دهد که آی‌فون انقلاب ارتباطی بود. انقلابی که نه‌تنها تمام تولیدکنندگان را به سمت خود کشاند بلکه حتی باعث شد برخی از غول‌های صنعت ارتباطی جهان به ورطه ورشکستگی و فروش کارخانه و مجموعه‌های خود کشیده شود. شرکت‌هایی مانند موتورولا، نوکیا و بلک بری. 
آی‌فون 6 ماه پس از معرفی با قیمت بالای ۴۹۹ دلار برای مدل‌های چهار گیگابایت به بازار عرضه شد. نمایش استیو جابز در روز سخنرانی و محصول طراحی شده به قدری عالی بود که در زمان عرضه مشتاقان این گوشی را از روزها قبل به پشت در فروشگاه‌ها کشاند. اپل تنها در سه ماه اول فروش محصول خود توانست 4/1 میلیون دستگاه از این محصول را به فروش رساند. اما این تمام ماجرا نبود. اپل در هفت سال گذشته 8 مدل از این گوشی به بازار ارائه کرد که سهم بسیار بالایی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است. همچنین عرضه این گوشی بعدها باعث به‌وجود آمدن سیستم‌عامل‌های جدیدتر دیگری همچون آندروید و ویندوزفون شد که اکنون رقابت تنگاتنگی را در بازار با یکدیگر دارند و به نوعی بازار تلفن‌های همراه را از برندها به سیستم‌عامل‌ها کشاند. سیستم‌عامل‌هایی که باعث به وجود آمدن بازار جدیدی به نام برنامه‌های کاربردی تلفن همراه شدند که سود سرشاری را هم عاید شرکت‌های اصلی و  هم عاید برنامه‌نویسان کرده است. به‌عنوان مثال براساس آمارهای منتشرشده گفته می‌شود که کاربران اپل تنها در ماه دسامبر از سال 2013 میلادی بیش از 3 میلیارد ابزار و نرم‌افزار بارگذاری کرده‌اند تا با این رقم دسامبر 2013 به موفق‌ترین ماه در تاریخ فعالیت‌های فروشگاه اینترنتی App Store تبدیل شود. شرکت اپل همچنین توضیح داد که با این فرآیند، مراکز 
توسعه دهنده نرم‌افزاری که با فروشگاه اینترنتیApp Store همکاری می‌کنند، موفق به کسب درآمد 15 میلیارد دلاری شده‌اند.
 
آی‌فون چه تغییراتی کرده است؟‌
اولین گوشی عرضه‌شده توسط اپل آی‌فون ۲ جی بود که نه جی پی اس داشت و نه قابلیت فیلمبرداری. تقریبا یک سال پس از توفانی که اپل در ژانویه ۲۰۰۷ با معرفی اولین نسل iPhone به راه انداخت، دومین عضو این خانواده نیز با تغییرات کم و بیش قابل توجه به بازار ارائه شد که آی‌فون 3 جی نام گرفت. این گوشی دوربین۲ مگاپیکسلی و جی‌پی‌اس داشت؛ اما همچنان قابلیت فیلمبرداری برای آن در نظر گرفته نشد. 
آی‌فون نسل سوم ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ با نام آی‌فون 3 جی اس و با ابعاد 3/12×1/62×5/115 میلیمتر و وزن ۱۳۵ گرم وارد بازار شد. این گوشی از بلوتوث نسخه 1/2 که صرفا قابلیت اتصال لوازم جانبی به گوش را داشت و 2/3 مگاپیکسل برخوردار بود. 
بعد‌ها آی‌فون ۴ در ژوئن 2010با دوربین ۵ مگاپیکسل که قابلیت فیلمبرداری با کیفیت HD را داشت، عرضه شد و پس از آن آی‌فون ۴اس در اکتبر 2011 روانه بازار شد. این گوشی دوربین ۸ مگاپیکسلی داشت که در آن یک نرم‌افزار پاسخ‌دهی به سوالات به شکل صوتی و با نام سیری تعبیه شد. از لحاظ ظاهری تغییری با مدل قبلی نداشت؛ اما قدرت پردازش بالاتری با استفاده پردازنده دو هسته‌ای داشت. یک ماه بعد از عرضه این مدل بود که استیو جابز بنیان‌گذار شرکت اپل دیده از جهان فروبست. 
آی فون نسل پنج اما ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۱۲ با ابعاد 8/123 × 6/58 × 6/7 میلیمتر و وزن ۱۱۲ گرم روانه بازار شد. این نسخه بلوتوث 4 داشت و دوربینش 8 مگاپیکسلی بود که کیفیت فیلمبرداری آن Full HD با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه بود. 
آی‌فون ۵ سی نسل ششم این گوشی بود که ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ همراه با نسل هفتم این گوشی یعنی آی‌فون 5 اس رونمایی شد. تنها تفاوت این گوشی بدنه پلاستیکی آن بود تا با کاهش قیمت بتواند کاربران گوشی اپل را افزایش دهد. و اما نسل هفتم آی‌فون که همان
 5 اس بود با ابعاد 6/7× 6/58 × ۸ میلیمتر و وزن 112 گرم همزمان با 5 سی معرفی شد. دوربین آن ۸ مگاپیکسل با لنز ۵ لایه و گشادگی f/2.2 و فلاش True Tone و لرزش‌گیر فیلمبرداری بود و قابلیت فیلمبرداری آن با کیفیت Full HD در ابعاد ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل و ضبط ویدئو ۱۲۰ فریم بر ثانیه در حالت اسلوموشن بود. مدل پردازنده آن هم چیپ جدید A7 پردازنده ۶۴ بیتی و گرافیک جدید، ۲ برابر سریع‌تر نسبت به مدل‌های قبلی و همچنین حسگر اثر انگشت با نام Touch ID بود. 

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا