تکنولوژی

چتر حفاظتي گوگل بر جنگل هاي جهان

 

وقتی حرف از گوگل به میان می آید ذهن ما به سوی یک موتور جستجوگر و امکانات مختلف آن همچون گوگل مپ، گوگل پلاس، گوگل استریت ویو، خریدهای اینترنتی، جی میل و…  با همه امکانات کم و بیش جذابش می رود. ولی شاید بیشتر ما ندانیم که این غول دنیای اینترنت با طبیعت هم پیوندی محکم و ناگسستنی دارد و با کمک 5 ميليون دلاري به یاری حیات وحش آمده است. یکی از دغدغه های مدیران ارشد این شرکت ، حفاظت از حیات وحش در جنگل های انبوه و سرشار از گونه های مختلف گیاهی و جانوری و همچنین مناطق حفاظت شده در گوشه و کنار جهان است و به همین دلیل همکاری مناسبی را با WWF (world wildlife fund) صندوق جهاني حيات وحش آغاز کرده اند. طبق برنامه های این طرح، قرار است گوگل تا سال 2015 حداقل 3 کشور آسیایی و آفریقایی را زیر پوشش قرار دهد و با استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری و تکنولوژی، از حیات وحش در مقابل شكارچيان غيرقانوني حفاظت كند.

طبيعت و حيات وحش كشورهاي افريقايي يكي از ثروت هاي بزرگ اين منطقه محسوب مي شود كه البته بسياري نيز چشم طمع به آن دوخته اند. شكار حيوانات با درآمد ساليانه 10 ميليارد دلار، پنجمين تجارت سودآور جهان محسوب مي شود و به همين دليل شكار غيرقانوني كرگدن، فيل، ببر و…  به يك تجارت رو به رشد و غيرقابل كنترل درآمده است. شاخ كرگدن هاي افريقايي و عاج فيل در ويتنام حكم طلا را دارد و ازسويي ديگر ازآنجا كه در چين معتقدند اين موارد مي تواند در درمان سرطان نقش داشته باشد، اين كشور يكي از بازارهاي اصلي كارچيان و قاچاقچيان محسوب مي شود.  از سال 2008 تاكنون تعداد كرگدن هايي كه در افريقاي جنوبي از جمله ناميبيا كشته و شكار شده اند حدود 50 درصد افزايش يافته و از 20 هزار كرگدن  موجود در كنيا در سال 1969، اين تعداد در حال حاضر به539 كرگدن رسيده است. اين موارد نشان مي دهد محيط بانان در اين كشورها چندان در كار خود موفق نبوده اند و به همين دليل گوگل در فاز نخست اجراي طرح حفاظتي خود با همكاري WWF تمركز اصلي را بر اين مناطق به ويژه ناميبيا و پارك حفاظت شده واتربرگ در اين كشور قرار داد.

هواپيماهايي كوچك اما پركار

گوگل در اجراي طرح حفاظت از حيات وحش ناميبيا از چندين هواپيماي كوچك بدون سرنشين كمك گرفت تا بتواند به راحتي پهنه گسترده اين پارك را زير نظر گرفته و شكارچيان غيرمجاز را نيز دستگير كند. بسياري معتقدند آينده حفاظت از جنگل ها و حيات وحش، همين هواپيماهاي بدون سرنشين هستند چون هر يك از اين پرندگان كوچك، كارايي 50 جنگلبان و محيط بان را دارند. اين هواپيماها بسيار كوچك بوده و با صدايي بسيار كم در ارتفاع بالا پرواز مي كنند تا نه جانوران و حيوانات جنگل آن را تهديدي براي خود بدانند و نه شكارچيان از حضور اين فناوري مطلع شده و براي از بين بردن آن دست به كار شوند. اين هواپيماها از راه دور نيز قابل كنترل هستند و مي توانند به انواع وسايل نظارتي ازجمله اشعه مادون قرمز و دوربين هاي تصويربرداري با قابليت رزولوشن بالا مجهز شوند تا اطلاعات را در كمترين زمان ممكن به پايگاه داده ها ارسال كنند. اين هواپيماها را حتي مي توان براي پرواز در مناطقي بسيار دورافتاده در طول روز و شب به كار گرفت تا فيلم ها را به صورت زنده به يك اپراتور بفرستند يا  اطلاعات را از طريق ماهواره به مركز اطلاعاتي WWF ارسال كنند. هرچه كه هست اين پرنده هاي كوچك، بزرگ ترين دشمن شكارچيان غيرمجاز محسوب مي شوند و تاكنون نيز توانمندي خود را نشان داده اند. بخشي ديگر از توانمندي هاي اين هواپيماها نيز دوربين هاي مادون قرمز آنهاست. اين دوربين ها كه ابزار نظارتي قدرتمندي محسوب مي شود، با استفاده از سنسورهاي حرارتي مي توانند از همان ارتفاع بالا مردم، حيوانات و وسايل نقليه را حتي در تاريكي شب مشخص كنند. در صورت وجود شكارچيان با سلاح و ابزارهاي جنگي، عكس و فيلم به مركز ارسال مي شود و بلافاصله يگان حفاظت مي تواند به محل اعزام شده و جلوي شكارچيان را بگيرد.ازسويي ديگر ازآنجا كه ممكن است شكارچيان براي به دام انداختن و كشتن حيوانات بزرگي مانند فيل حوضچه هاي آب را مسموم كنند تا از عاج آنها استفاده كنند، گوگل دوربين هاي فيلمبرداري با رزولوشن بسيار بالا در چنين مناطقي نصب كرده است تا لحظه به لحظه از چنين محل هايي فيلم گرفته شود. پس از ارسال اين فيلم ها به مركز، ناظران فيلم ها را مورد تحليل قرار مي دهند تا اگر ردپايي از حضور شكارچيان پيدا شود، جنگل بانان و محيط بانان به سرعت مشكل را حل كنند.

بخشي ديگر از فناوري هاي مورد استفاده گوگل در اين طرح، برچسب هايي ويژه و هوشمند، سخت افزار و همچنين نرم افزارهايي خاص براي ذخيره اطلاعات و دسترسي آسان به آن است هرچند همچنان تمركز اصلي طرح همچنان بر هواپيماهاي بدون سرنشين است. اين برچسب ها كمك مي كند تا حركات حيوانات در دورترين نقاط هم توسط ماهواره، شبكه تلفن همراه يا امواج راديويي با فركانس خيلي بالا زير نظر باشد. اطلاعات اين برچسب ها همچنين مي تواند توسط هواپيماهاي بدون سرنشين در طول نظارت هوايي يا قابل دسترس باشد و از طريق شبكه هاي ارتباطي منظم به مركز خاصي كه روي زمين در نظر گرفته شده است فرستاده شود. در اين مركز يك نرم افزار تحليلگر همه اطلاعات جمع آوري شده را اسكن مي كند و اگر احتمال خطر براي حيوانات برود، تصميمي مناسب گرفته مي شود.

گوگل ارث؛ ياريگر حيات وحش

گوگل همچنين از نرم افزار   Google Earth(نرم افزار شبيه ساز كره زمين به صورت سه بعدي) براي حفاظت از حيات وحش بهره گرفته است. اين نرم افزار در كنار كارهاي معمولش، حالا ديگر به عنوان وسيله اي براي محافظت از  گونه هاي گياهي و جانوري محسوب مي شود و حتي مي تواند نقشه اي مشخص براي پيش بيني فعاليت هاي شكارچيان تهيه كند. همچنين با كمك كيت نمونه برداري DNA به مشخص شدن مبدا حيواناتي كه اجزاي بدنشان مانند عاج و شاخ قاچاق شده است كمك مي كند. در اين نرم افزار براي نمونه هاي جديدي كه توسط دانشمندان در سراسر جهان كشف مي شود و همچنين گونه هاي در معرض خطر نيز نقشه اي مشخص تهيه مي شود تا بتوان از آنها حمايت كرد.

استفاده از قلاده هاي هوشمند مجهز به جي پي اس و شتاب سنج يا جاي دادن يك جي پي اس در شاخ كرگدن ها كه به سيستم تلفن همراه متصل مي شود نيز از ديگر راهكارهاي رديابي جانوران و نظارت از راه دور است. به عنوان مثال  اگر براي مدت زماني طولاني حيوان بخوابد، به طور غيرمنتظره و هراسان بدود يا منطقه حفاظت شده را ترك كند براي هر حالت پيامي ارسال مي‌شود كه بنا بر پيام ارسال شده محيط‌بانان از طريق جي‌پي‌اس حيوان مورد نظر رديابي‌ مي‌كنند.

گوگل همچنين اپ هايي هم براي تلفن هاي هوشمند اندرويدي ارائه داده است تا مردم را هرچه بيشتر به محيط زيست و حيات وحش علاقه مند كند كه به گروه هاي حفاظت از حيات وحش بپيوندند. با فعال شدن يكي از اين اپ ها هنگام قدم زدن در پارك هاي حفاظت شده، مردم به راحتي با گونه هاي گياهي و جانوري آشنا مي شوند . حتي گوگل در اقدامي ابتكاري به دنبال ارائه اپ هايي است تا بتوانيد با حيوانات حرف بزنيد. هرچند اين كار به نظر غير ممكن مي آيد ولي تا به حال دانشمندان موفق شده اند با استفاده از فركانس صداي دلفين ها، به نوعي حرف هاي اين آبزي را ترجمه كنند. هرچند راه درازي پيش روي گوگل قرار دارد ولي مديران اين شركت، آن را غيرممكن نمي دانند.

منبع : ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا