تکنولوژی

آیا Xbox one و Ps4 واقعا به هم شبیه‌اند؟

تا چندی ‍پیش مقایسه جزء به جزء کنسول های بازی به دلیل تفاوت های چشم گیر طراحی سیستم آنها امکان پذیر نبود. البته همیشه امکان مقایسه ویژگی هایی مانند سرعت پردازنده, حجم حافظه و قابلیت های این چنینی وجود دارد اما اینکه بازی های چگونه و با چه کیفیتی اجرا می شوند, به خصوصیات منحصر به فرد کنسول ها مربوط می شود.
اما در مورد Xbox one و Ps4 اوضاع کمی فرق می کند. به جای قطعات گران قیمت و سفارشی, شرکت سونی و مایکروسافت از پردازنده های CPU/GPU هایبرید و نیمه سفارشی AMD استفاده کرده اند که مشابه این پردازنده ها روی PC های AMD وجود دارد.
با وجود تفاوت های ظاهری, این دو کنسول از داخل بسیار به یکدیگر شبیه هستند.
با توجه به نزدیک شدن به تاریخ معرفی این دو محصول به بازار, در این مقاله نگاهی به ویژگی های CPU/GPU وتنظیمات حافظه این دو دستگاه می اندازیم و امیدواریم تفاوت های سخت افزاری موج بعدی این کنسول های محبوب بازی را به طور کامل برای شما روشن کنیم.
 
پردازنده مشابه
پردازنده هر دو کنسول PS4 و Xbox one از تعداد هسته محاسباتی مشابه برخوردار است و همچنین هردو از پردازنده AMD مدل “Jaguar” بهره برده اند. تنها تفاوتی چشم گیری که می توان به آن اشاره کرد سرعت پردازنده هاست.
همانطور که شاید بدانید سرعت پردازنده Xbox one اخیرا از 1.6GHz به 1.75GHz ارتقا یافته است. شرکت سونی اما در مورد تغییر سرعت پردازنده Ps4 خبری منتشر نکرده است اما طبق شایعات سرعت این محصول همان 1.6GHz سابق است. با توجه به ارتقا سرعت Xbox one می توان نتیجه گرفت که شاید این کنسول در اجرای بازی های سنگین کمی بهتر از Ps4عمل کند اما در اینجا صرفا سرعت پردازنده ملاک نیست.
 
 
در هر صورت Jaguar پرسرعت ترین پردازنده ساخت AMD نیست و حتی در ابتدا به منظور تعبیه در تبلت ها و لب تاپ های نه چندان حرفه ای ساخته شده است.اما انتخاب این قطعات توسط تیم طراحی Xbox one  بر چه اساسی بوده است؟
  سایت خبری Eurogamers’s Digital Foundry برای پیدا کردن جواب این سوال با Andrew Goossen و Nick Baker دو عضو  تیم طراحی سخت افزاری Xbox one مصاحبه ای طولانی انجام داده است. Baker به طور خلاصه اشاره می کند که چرا شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته است به جای پردازنده  پرسرعت و کم هسته از پردازنده کند تر ولی با هسته بیشتر بهره ببرد. در حقیقت از آنجاییکه اندازه قطعه پردازنده در کنسول های بازی بسیار مهم است و اینکه معمولا کنسول های بازی چندین برنامه مجزا را همزمان با هم اجرا می کنند, عقلانی تر بود که تعداد هسته های پردازنده بیشتر باشد تا سرعت آن. پردازنده همچنین گاهی اوقات مقداری از بار محاسباتی را به GPU یا پردازنده گرافیکی واگذار می کند که همین کار باعث بیشتر شدن سرعت پردازنده اصلی می شود.البته این امر بیشتر در مواقعی غیر از هنگام اجرای بازی و در زمان انجام چند دستور همزمان اتفاق می افتد.هر دو کنسول می توانند فرمت های مختلف ویدیو را اجرا کنند و همچنین مجهز به پروسسور صدا هستند که می تواند از حجم پردازش اطلاعات صوتی پردازنده بکاهد.
 
پردازنده گرافیکی : سرعت مایکروسافت یا تعداد قطعات بیشتر سونی؟
در مورد GPU ویا پردازنده گرافیکی این دو دستگاه, تفاوت ها چشم گیرتر است. هردو از قطعه AMD Sea Island بهره برده اند که همین ویژگی مقایسه دو دستگاه را آسان می کند. پردازشگر Xbox  با سرعت 853MGz  اطلاعات را پردازش می کند ولی سرعت پردازشگر گرافیکیPs4 شرکت سونی 800Mhz است. با این وجود پردازشگر گرافیکی Ps4 از قطعات سخت افزار بیشتر و پیشرفته تری بهره برده است.
 
 
Ps4 با ۱۸ یونیت محاسباتی AMD  یا CU از رقیب خود Xbox  با ۱۲ یونیت محاسباتی پیش افتاده است.
این مدل پردازشگر گرافیکی تمام فرمت های تصویری و ویژگی های سخت افزاری را پشتیبانی می کند. Xbox One به کمک این پردازشگر توانسته است تصویر گرافیکی سه بعدی کاملا مشابه با Ps4 به وجود آورد ولی تنها تفاوت در این است که Xbox One نمی تواند به پای سرعت Ps4 برسد.
در مصاحبه  Digital Foundry با تیم طراحی Xbox One اعلام کرد که سرعت افزایش یافته پردازشگر گرافیکی این کنسول از تعداد یونیت های محاسباتی بیشتر, اهمیت بیشتری دارد. این موضوع شاید در مورد بعضی بازی ها صحیح باشد اما تجربه بازار کامپیوترهای خانگی نشان می دهد که پردازشگرهای گرافیکی با یونیت های محاسباتی بیشتر کاربردی تر هستند.همین قابلیت به طراحان بازی های Ps4 این اجازه را می دهد که بازی هایی با جزییات بیشتر طراحی کنند که راحت تر اجرا می شوند و کیفیت تصویرشان از Xbox بیشتر است.
به جز  پردازشگر گرافیکی , تنظیمات API و نرم افزار هم در سرعت کنسول نقش دارند اما طبق گفته دو شرکت ماکروسافت و سونی, استراتژي دو شرکت تفاوت چندانی با هم ندارد.
 
رم : سرعت مشابه اما با معماری متفاوت
حافظه داخلی این دو کنسول بازی موردی است که بیشترین تفاوت این دو دستگاه در آن است. هردو از دو حافظه داخلی ۸ گیگا بایتی بهره برده اند که که بین پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی مشترک است. Ps4 به حافظه پر سرعت 5500MHz GDDR5  مجهز است که مشابه رم تعبیه شده در کارت گرافیک های مدرن است و Xbox از رم کم سرعت تر 2133MGz DDR3  استفاده کرده که مشابه قطعه ای است که در کامپیوترهای خانگی استاندارد می بینیم.  هر دو کنسول از 256-Bit Memory Bus  بهره برده اند که این قابلیت به Ps4 سرعت پردازش 176GB در ثانیه می دهد اما در Xbox One  این سرعت فقط به میزان 68.26GB در ثانیه خواهد بود زیرا پردازشگر آن کند تر عمل می کند.
تا اینجای کار به دلیل پردازشگر گرافیکی ,دستگاه Xbox از رقیب خود عقب افتاده است اما همه چیز به همین سادگی نیست. مایکروسافت یک ESRAM پر سرعت ۳۲ مگابایتی مستقیما داخل پروسسور Xbox One  تعبیه کرده است. شاید ۳۲ مگابایت در مقایسه با ۸ گیگا بایت رم به چشم نیاید اما همین حافظه کوچک سرعت پردازشگر را به طور چشم گیری افزایش می دهد. اطلاعاتی که به ESRM فرستاده می شوند مستقیما پردازش می شوند و مسافت اضافی تا کارت حافظه را طی نمی کنند که همین نکته باعث افزایش سرعت پردازش اطلاعات می شود.
اطلاعات در ESRM با سرعت  218GB در ثانیه پردازش می شوند. طبق گفته مهندس تیم طراحی Xbox با احتساب حافظه DDR3 و ESRM این کنسول بازی در مجموع اطلاعات را با سرعت 200GB پردازش می کند.در حقیقت ESRM  کار رم پر سرعت  GDDR5 کنسول Ps4 را انجام می دهد که هم گران تر است و همین انرژی بیشتری مصرف می کند.
 
انعکاس دنیای واقعی در Ps4 یا Xbox One؟
با معرفی اولین موج از بازی های نسل بعدی کنسول های گیمینگ می توانیم بفهمیم تفاوت های سخت افزاری بین دو کنسول تا چه حد روی کیفیت بازی اصلی تاثیر می گذارد.
آزمایش آخرین نسخه بازی Battlefield 4  نشان می دهد که این بازی در Xbox One با رزولوشن 1280×720 اجرا می شود ولی در Ps4 روزولوشن این بازی به 1600×900می رسد. هردو رزولوشن با ۶۰ فریم در ثانیه اجرا می شوند و از فاصله معینی کاملا شبیه یکدیگر هستند. در آخر به این نتیجه می رسیم که تنظیمات حافظه ساده تر و پردازنده گرافیکی پر سرعت تر Ps4 این کنسول بازی را از رقیب خود جلو می اندازد.در ادامه بررسی بازی Battlefield 4 مشخص شد که به جز رزولوشن, کیفیت تصویر دو کنسول تقریبااز هر لحاظ شبیه به هم است. البته تفاوت های هم وجود داشت اما آنقدر جزئی بود که تازمانی که فرد بسیار نزدیک به مانیتور ننشسته باشد متوجه آین تفاوت ها نخواهد شد.
در هر صورت در این نسل از کنسول های بازی خبری از تفاوت های گرافیکی فاحشی که در Ps3 و Xbox 360 وجود داشت, دیده نمی شود. با وجود پردازشگر کمی قدرتمند تر Xbox One و پردازنده گرافیکی سریع تر Ps4 این دو کنسول بازی تصاویری بسیار شبیه به هم را به گیمر ارائه می کنند.
نکته ای که روشن است این است که مرز بندی بین این دو کنسول بازی در حال از بین رفتن است. تفاوتی که در Ps3 و Xbox 360  بین کیفیت تصاویر مشاهده می شد در این نسل از کنسول های بازی بسیار کم رنگ تر شده است.
شاید شرکت ها سازنده این دو کنسول بازی ادعا کنند که محصولاتشان از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارد اما در آخر حتی اگر این دو دستگاه را عینا مثل هم ندانیم, اما بسیار شبیه به هم محسوب می شوند.
 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا