تکنولوژی

درباره سیستم عامل کروم بیشتر بدانیم

اینترنت امروزه به مرکز تجربیات کامپیوتری تبدیل شده است. در سال‌هایی نه چندان دور اما این مرکزیت داخل کامپیوترها بود. کاربر یک فایل متنی با PC می‌ساخت و آن را روی فلاپی‌دیسک ذخیره می‌کرد و از این طریق یا از روی یک شبکه محلی می‌توانست به فایل‌اش دسترسی داشته باشد. در آن زمان اشتراک گذاری فایل به معنای بردن دستی فایل ( روی فلاپی دیسک) به جای دیگر بود. 

این روزها اما چنین رفتار کامپیوتری از طریق تجربه تحت وب و با مرکزیت اینترنت انجام می‌شود. در واقع بسیاری از کارهای مختلف روزانه از طریق مرورگرها انجام می‌شود. مرورگرهایی چون فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر در واقع امروزه به ابزاری برای جمع‌آوری اطلاعات تبدیل شده‌‌اند، مرورگرها روز به روز با ابزارهای آنلاین ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند. 
گوگل سیستم عامل کروم (OS) خود را روی تجربه وب قرار داده یعنی به نوعی تلاش کرده از این تجربه وب برای ساخت یک سیستم عامل جدید بهره بگیرد. سیستم‌عامل‌های سنتی مانند ویندوز فضای قابل توجهی روی هارد کامپیوتر و برخی کارهای دیگر نیاز دارند. شما باید نرم‌افزارها را به طور مستقل روی سیستم عامل نصب کنید، حتی گاهی اوقات خود سیستم عامل را طی فرآیند نسبتا مفصلی باید نصب کنید. به جز این گاهی مجبور هستید برخی درایورها را برای کارکرد بهتر اجزای بهتر کامپیوتر روی آن نصب کنید. 
 
فضای کاربری سیستم عامل کروم بسیار ساده است و نرم‌افزارها تنها از طریق فروشگاه‌ گوگل قابل نصب‌اند
 
سیستم عامل گوگل کروم این پارادایم مفصل و خسته کننده را تغییر داده است. با کروم در واقع مرورگر همان سیستم عامل است، به همین دلیل هم هست که سیستم عامل کروم هم نام مرورگر کروم است چراکه پایه اصلی موضوع همان مرورگر کروم است. در واقع سیستم عامل کروم با استفاده از یک نسخه متن باز از لینوکس و ترکیب با مرورگر کروم و یک پخش کننده فیلم و موسیقی  به وجود آمده است. همین! 
به طور ساده می‌توان گفت گوگل مفهومی از سیستم عامل تحت وب فوق‌ساده را روی نت‌بوک‌ها (Netbooks) پیاده سازی کرده است.سیستم عامل گوگل فقط روی نت‌بوک‌ها کار می کند که لپ‌تاپ‌های کوچکی هستند که برای دسترسی کاربران به وب طراحی شده‌اند و نه بیشتر. این دستگاه‌ها امکانات سخت‌افزاری کمی دارند و برای کار برنامه‌های سنگینی چون فوتوشاپ طراحی نشده‌اند.
 
غیر قابل دانلود 
بر خلاف ویندوز، سیستم عامل کروم را نمی‌توان دانلود کرد. این سیستم عامل به طور نیمه نصب روی دستگاه های نت بوک قرار گرفته است.این دستگاه‌ها هارد به مفهوم هاردهای کامپیوتری مرسوم ندارند چون گوگل علاقه دارد که شما اطلاعات خود را آنلاین ذخیره کنید.و چون کروم از نرم‌افزارهای تحت وب استفاده می‌کند شما نیازی به فضا برای نصب خود نرم‌افزار نیز ندارید. 
 
سامسونگ یکی از نخستین کروم‌بوک‌ها را به بازار عرضه کرد. ویژگی کروم بوک امکانات سخت‌افزاری کم و در مقابل قیمت پایین است.
 
این اتفاقی نیست که گوگل روی آنلاین بودن کروم تاکید می‌کند. در واقع کل پروژه کروم روی مدل رایانش ابری (Cloud Computing) استوار شده است. معنی ساده آن این است که کل اطلاعات کامپیوتر شما به صورت آنلاین ذخیره می‌شود اما شما می‌توانید از هرجا و با هر کامپیوتری به آنها دسترسی داشته باشید. گوگل می‌؛وید با استفاده از این مدل می‌توان تجربه کاربری کامپیوتری را متحول کرد و تمرکز را روی ساخت افزایش سرعت سیستم عامل، امنیت و ساده‌سازی انجام داد. البته خوب است بدانید که سیستم عامل کروم اساسا خود یک پروژه متن باز است و به این معنی است که شرکت‌ها و افراد مختلف از سراسر جهان قادر به توسعه آن هستند.
البته باید خاطر نشان کرد که گوگل ، سیستم عامل کروم را – حداقل فعلا – نه به عنوان سیستم عامل اصلی شما که به عنوان سیستم عامل دومی در نظر گرفته است. در واقع فرض بر این گرفته شده که کاربر یک سیستم عامل مفصل برای کارهای اصلی خود در اختیار دارد اما در کنار آن یک دستگاه با سیستم عامل کروم برای کارهای تحت وب خود نیز نیاز دارد. هر چند نباید فراموش کرد که امروزه تبلت‌ها و تا حدودی گوشی‌های موبایل ( به خصوص آنها که با صفحه نمایش بزرگتری عرضه می‌شوند) تا اندازه‌ای همین دیدگاه گوگل را به نحوی انجام می‌دهند. اما به هر حال حتی پیشرفته‌ترین تبلت‌ّها هم برای کارهای دفتری ( مثل تایپ، ساخت پرزنتیشین و …) با لپ‌تاپ‌ها قابل مقایسه نیستند. 
همچون سایر محصولات گوگل، کروم هم مجانی است. این در واقع بخشی از بازاریابی گوگل برای جذب و جلب توجه بیشتر کاربران بیشتر است.
 
سریع و ساده 
کروم یک سیستم عامل فوق‌العاده سریع است. دلیل آن هم این است که که این سیستم عامل صرفا برنامه‌های تحت وب را پشتیبانی می‌کند. در واقع این سیستم عامل نیازی به چک کردن موارد مختلف که در سیستم‌َعامل‌های سنتی به کندی و سنگینی سیستم عامل منتهی می‌شد، ندارد. برای مثال، کروم در هنگام شروع به کار به دنبال بسیاری از سخت‌افزارهایی که سیستم‌َعامل‌های سنتی می‌گردند، نمی‌گردد. 
از طرف دیگر کروم اساسا سیستم عامل کوچکی است که تقریبا – در مقایسه با ویندوز به خصوص –  هیچ فضایی روی دیسک سخت را اشغال نمی‌کند. ویندوز ۷ به طور مثال ۶۰ برابر به فضای دیسک سخت بیشتری نسبت به کروم نیاز دارد. 
نتیجه این اختلاف در سرعت نمایان می‌شود. یک دستگاه سریع مبتنی بر ویندوز حدود ۴۵ ثانیه برای بالا آمدن وقت نیاز دارد در حالی که گوگل کروم در هفت ثانیه یا کمتر آماده به کار است. 
 
تعجبی ندارد که فضای کاری سیستم عامل کروم شباهت زیادی به مرورگر کروم دارد. در واقع در پشت این سیستم عامل به طور پیش‌فرض هیچ نرم‌افزاری نصب نشده است. یک مدیا پلیر اما به شما اجازه می‌دهد حتی به صورت آنلاین هم به تماشای فیلم، پخش موسیقی و دیدن عکس بپردازید. ادابی فلش هم با مرورگر کروم در این سیستم عامل تلفیق شده که به کاربر اجازه می‌دهد تمام سایت‌های فلش را هم مشاهده کند. 
به این دلیل که تقریبا هیچ فضایی روی این کامپیوتر وجود ندارد نگرانی از نصب یا خارج کردن از نصب یک نرم‌افزار نیز وجود ندارد. وقتی شما می‌خواهید به یک فایل wordدسترسی داشته باشید در واقع این فایل روی اینترنت ذخیره می‌شود. البته کسانی که با سرویس‌های آفیس گوگل آشنایی دارند می‌دانند که در صورت داشتن یک دسترسی مطمئن به اینترنت تا چه اندازه نوشتن متن روی این سرویس (Google Drive) راحت و ساده است و ذخیره‌سازی آن هم به سادگی صورت می‌گیرد. 
البته کروم اجازه نصب برنامه‌های مختلفی را می‌دهد ( همچنانکه مرورگر کروم اجازه نصب افزونه‌هایی را می‌ٔدهد) ولی شما باید این برنامه‌ها را از فروشگاه گوگل خریداری و نصب کنید. 
 
بی نیاز از نصب Drivers
یک تفاوت دیگر بین کروم و سایر سیستم‌َعامل ها در نصب درایورهاست. همه ما با مشکلات ناشی از پیدا کردن درایور مناسب یک سخت افزار مواجه بودیم. گاهی یک پرینتر به طول مثال بدون درایور مناسب اساسا به سیستم عامل متصل نشده و مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است. گوگل اما این مشکل را به طریقی دیگر حل کرده است. در واقع گوگل در مورد مثلا همین پرینت از سرویسی تحت عنوان Cloud Print service استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد هر کامپیوتری به هر پرینتری که به اینترنت متصل است – بسیاری از پرینترهای امروزه به اینترنت متصل می شوند – ارتباط برقرار کرده و پرینت ارسال کند. 
به روزسازی نیز در کروم به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. نیازی به پیدا کردن آپدیت‌ها و نصب آنها نیست. در واقع تمام هدف ساده سازی کاربری است. 
 
آینده سیستم عامل کروم
کروم بر اساس لینوکس ساخته شده است و بسیاری از مشکلات مختلف را هم دارد. یک مشکل عمده این است که کاربران این سیستم عامل بدون اتصال به اینترنت چه باید بکنند؟ این موضوع که کاربر و سیستم باید همواره به اینترنت وصل باشند یک محدودیت برای این سیستم عامل است. از طرف دیگر برخی از کاربران با ذخیره سازی همه دیتای خود روی اینتنرت مشکل دارند. بسیاری از آنان مایل‌ هستند حداقل بخشی از دیتای مهم خود را روی کامپیوتر ذخیره کنند. این موضوع البته در مورد پسوردها و سایر اطلاعات مهم – مثلا اطلاعات بانکی و … – هم صدق می‌کند. 
البته شنیده‌هایی حاکی است که گوگل در حال کار روی سیستم عامل اندروید و جایگزینی آن با کروم است، چیزی که مدتهاست روی گوشی‌های هوشمند به خوبی جواب داده است. البته فعلا گوگل اصرار دارد که بین اندروید و کروم تفاوت ایجاد کند. در واقع گوگل می‌گوید که کروم برای کاربرانی است که می‌خواهند صرفا کارهای تحت وب خود را انجام دهند و این همان چیزی است که اندروید هم انجام می‌ٔدهد و احتمالا در آینده این دو سیستم عامل در موارد متعددی همپوشانی خواهند داشت و همین باعث شده که مردم تصور کنند احتمالا گوگل سرانجام مجبور به برگزیدن یکی از آنها خواهد شد. 
 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. لپ تاپ شیائومی می نوت بوک پرو با پردازنده‌ی نسل هشتم اینتل معرفی شد گفت:

    نمایندگی رسمی تعمیرات موبایل شیائومی

    قیمت گوشی شیائومی 12 اس | Xiaomi 12S

    ردمی کی 50 پرو شیائومی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۹۸ و دوربین ۶۴ مگاپیکسلی خواهد داشت

    قیمت گوشی ردمی نوت 7 شیائومی | Xiaomi Redmi Note 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا