تکنولوژی

فنلاندی‌ها غمگین از پایان سلطنت نوکیا

 

 تم شعر حماسی و ملی کشور فنلاند، Kalevala ، حول یک شی مخصوص میگردد که به آن Sampo میگویند.

Sampo یک دستگاه جادوییست که پول، آرد و نمک تولید می‌کند. بر اساس افسانه ها این دستگاه دزدیده شد و دزدان آنرا به دریا بردند اما در راه به داخل آب افتاد و گم شد.

امروزه مردم فنلاند شرکت نوکیا را همانند Sampo با ارزش می‌دانند و از دست دادن آنرا نوعی بی آبرویی قلمداد می‌کنند. نوکیا 150 سال پیش به عنوان کارخانه کاغذ سازی در شهر نوکیا واقع در جنوب فنلاند پا به عرصه وجود گذاشت.

خیلی زود این کارخانه تبدیل به سرمایه ای ملی شد و شهرت جهانی یافت اما به مرور زمان و با پیدایش غول های صنعت گوشی موبایل مانند اپل و دیگر شرکت ها، شهرت این کارخانه کم رنگ شد. وبالاخره هفته گذشته این شرکت به مایکروسافت فروخته شد.

Päivi Tuohimaa که 14 سال در شرکت نوکیا به عنوان مدیر ارشد مشغول به کار بود میگوید : “روز فروخته شدن نوکیا برای من روز ناراحت کننده ای بود،من سال‌ها مسئول حفظ هویت برند نوکیا بودم و حالا که نابودی آن را میبینم بسیار متاسف می‌شوم.در هر صورت زندگی ادامه دارد.”

بخوانید: نوکیا به مایکروسافت فروخته شد

Alf Rehn نیز مسئول مدیریت و سازمان دهی در دانشگاه Abo Akademi نیز در این باره می‌گوید: تاثیر روانی و احساسی این خبر بسیار مهم بوده است، این معامله در حقیقت پایان یک دوره تاریخی است زیرا که چهره داخلی و خارجی کشور فنلاند بسیار به این شرکت وابسته بود و مطمئنا جلوه کشور را عوض خواهد کرد.

Timo Soini ، رئیس یک حزب اپوزیسیون فنلاندی ، داستان را سیاسی تعبیر می‌کند: ” من واقعا متعجب هستم شرکتی که زمانی می‌گفتند ۲۶۰ میلیارد یورو ارزش دارد حالا چگونه به مبلغ ۵ میلیارد یورو فروخته شده است.قطعا این یک تصمیم استراتژیکی اشتباه است. من کمی نگران عواقب اقتصادی این مسئله برای شهرEspoo هستم. از دست دادن نوکیا هم در شهر و هم در کل کشور خسارت های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت .کشور فنلاند برند‌های جهانی کمی دارد. “

برای کشوری با منابع اقتصادی محدود، ترقی ناگهانی شرکت نوکیا درست به موقع انجام شد.در دهه 1980 این شرکت با فروش انبوه اولین خط تولید گوشی موبایل ، محصولات خود را به جهان معرفی کرد. گوشی ها به سرعت به فروش می‌رفتند و با رونق یافتن شرکت نوکیا ، اقتصاد رو به زوال فنلاند در اوایل دهه 1990 راه نجاتی پیدا کرد.

با پایان یافتن قرن ، شرکت نوکیا برترین برند ساخت گوشی های موبایل به حساب می امد و 40 درصد بازار را به انحصار خود درآورده بود. با گذشت زمان مردم به ویزه کارکنان این شرکت به این باور رسیده بودند که این شرکت ظاهرا جادویی است، یک Sampo با تکنولوژی پیشرفته تر! اما این سعادت ابدی نبود.درست زمانی که شرکت اپل در سال 2007 آیفون را معرفی کرد ، نوکیا روند نزولی پیش گرفت و در سالهای بعد سهام شرکت تا 80درصد افول پیدا کرد.

به جز مردم فنلاند دیگر کشورها هم از فروخته شدن نوکیا بی نصیب نماندند. در KOMAROM مجارستان تنها در هفته پیش  ۲۳۰۰ نفر از کارکنان کارخانه نوکیا بیکار شدند – عکس رویترز

البته ظاهرا استفان الوپ رئیس کل جدید کانادایی و مدیر کل قبلی شرکت مایکروسافت هم در این روند بی تقصیر نبوده است. برخی معتقدند که Elop همانند اسب تروجان وارد شرکت شده و با نقشه قبلی در صدد نابودی نوکیا برآمده است. Rehn ولی این فرضیه را رد می‌کند. وی عنوان میکند: ” امکان ندارد که Elop با نقشه و حیله به نوکیا فرستاده شده باشد زیرا جدا از غیر اخلاقی و غیر قانونی بودن این کار ، روشی پر خطر وریسکی برای مدیریت یک کسب و کار است . بهتر است به این نکته توجه کنیم که یک مدیر عامل هرگز بدون کمک بیرونی قادر نیست همچین کاری را انجام دهد.”

 وی معتقد است: ” مسلما هر مدیر ارشدی همیشه چنیدن نقشه مدیریتی در ذهن خود دارد و من مطمئنم که این تصمیم ( فروش کارخانه) آخرین تصمیمی است که به ذهن هر مدیری خطور خواهد کرد. درست است که Elop با تصمیمات استر اتژیکی که گرفت مایکروسافت را به انجام این معامله مشتاق تر کرد، اما فکر نمیکنم که همه زمان مدیریت وی در نوکیا ، دروغ و نیرنگ بوده باشد.”

بخوانید: نوکیا و مایکروسافت، آنچه ماند و آنچه رفت

 Esko Aho ، نخست وزیر وقت فنلاند در زمان موفقیت جهانی نوکیا و همچنین کسی که چهارسال قائم مقام این شرکت بوده پیش بینی می کند که اتفاقات خوبی منتظر نوکیا ، فنلاند و مایکروسافت است وی در مورد این معامله می‌گویدد: ” تاثیر کوتاه مدت این اتفاق خنثی خواهد بود بعد از اجرای داد و ستد و اوایل سال 2014، هم مایکروسافت وهم شرکت قدیمی نوکیا و شرکت جدید آن ، قدرت های خود باز می یابند .”

او معتقداست : ” در دراز مدت پتانسیل های مثبت بیشتری وجود دارد تا جنبه های منفی. البته بستگی دارد که شرکت جدید نوکیا چه تصمیماتی خواهد گرفت و چگونه از منابع مالی که در اختیار دارد برای توسعه تکنولوژی های پیشرفته تر استفاده خواهد کرد. مایکروسافت حالا منابع بیشتر و قدرت فروش بیشتری نسبت به نوکیا در دست دارد و باید دید چگونه از این فرصت فراهم شده استفاده خواهد کرد.”

کارکنان غمگین و نگران نوکیا 

در داخل شرکت نوکیا اما همزمان با ناراحتی نوعی آسودگی خاطر هم بین کارکنان به چشم می‌خورد. Pekka Siltala ، شخصی که سال‌ها در نوکیا اشتغا‌ل داشته در این باره میگوید: ” با گذشت چند روز از شوک وارد شده این خبر، حال همه کمی بهتر شده است.همه منتظر بودند تا دیر یا زود اتفاقی بیفتد ، البته احتمال ورشکستگی بیشتر می رفت .حد اقل الان تکلیف همه روشن است و حقیقت از کسی پنهان نشد. مسلما محل شرکت از فنلاند منتقل خواهد شد. مایکروسافت همین حالا کارمندان خود را در سیاتل مستقر کرده است. مطمئنا احتیاجی به کارمندان اینجا ندارد.”

یکی دیگر از کارمندان هم از شوک آور بودن این خبر می‌گوید : “سه شنبه گذشته روز عجیبی بود. همه سورپرایز شده بودند و شوکه مانده بودند .اما فکر کنم کم کم این واقعیت را قبول کنند.”

زمانی در نوکیا ۲۲ هزار نفر کار می‌کردند اما این اواخر این تعداد به ۴۷۰۰ نفر رسیده بود. بسیاری از کارکنان فعلی نوکیا پیش‌بینی چنین روزی را می‌کردند.

مشکل اینجاست که نوکیا با شکست رو به رو شده بود و دیگر یک شرکت قدرتمند همانند سابق نبود.در حقیقت این خبر باری از دوش خیلی ها برداشت. نوکیا مانند ماشینی قدیمی شده بود که بیشتر از قیمت خودش هزینه تعمیراتش بود. Lisa Rysa یکی از کارکنان تعدیل نیرو شده سال گذشته در این باره می‌گوید: ” بعضی افراد برای نوکیا گریه می‌کنند. .چرا به جای گریه 5 یا 6 سال پیش ، زمانی که می‌توانست کاری برای نوکیا انجام دهند ساکت نشستند؟ انگار همه ما سرهایمان را در برف فرو کرده بودیم.ما عادت داریم در مورد مشکلاتمان با غریبه ها صحبت نمی‌کنیم و این در مورد نوکیا هم صدق می‌کند.البته من هم مانند بقیه انتظار این یک مورد را نداشتم اما سورپرایز هم نشدم.اتفاقا به نظرم کاملا منطقی میآید.با سهام بازار 4 درصدی فکر نمیکنم آینده روشنی برای هیچ شرکتی وجود داشته باشد. این رقم اگر 10 یا 12 درصد بود ممکن بود شانسی وجود داشته باشد.این اتفاق شاید آنقدر ها هم بد نباشد.ما زمانی 22 هزار کارمند در فنلاند داشتیم اما در روزهای آخر فقط 4700 نفر بودند.”

Rysa معتقد است جبهه گیری های کنونی نسبت به نوکیا بیشتر جنبه احساسی دارد تا عقلانی.شاید چون فنلاند خانواده سلطنتی ندارد ، نوکیا این جای خالی را پر کرده بود. جدای از نوکیا ،در حال حاضر فنلاند چه دارد؟ مسابقات موتورسواری و لیدر‌های ارکستر کلاسیک و البته انگری بردز! محبوب تریم بازی گوشی های موبایل در دنیا.

شاید بهتر است کشور فنلاند به دنبال راه های دیگری برای کشف گنج باشد ودیگر فقط به یک Sampo اکتفا نکند !

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا