تکنولوژی

چند مثال عملی از نقشه دانش گوگل

طی سال‌های گذشته گوگل یک دیتابیس بزرگ از اطلاعات درست کرده و آن را نقشه دانش (Knowledge Graph )  نام نهاده است. طراحی جست و جو گر گوگل که اساس بنیادی این شرکت را در برمی‌گرفت طی این سال‌ها سریع‌تر و راحت‌تر شده است. یکی از مهمترین امکانات گوگل که حالا به آن عادت کرده‌ایم نمایش جزییات جست و جو در هنگام تایپ کردن آن است. جایی که نیازی به کلیک کردن هم نیست. اما برخی موارد هم وجود دارد که شاید دانستن آن‌ها برایتان جالب باشد.

۱- مقایسه قیمت ارز 

این امکان را گوگل مدتی است اضافه کرده ، اگر می‌خواهید قیمت ارزها در مقایسه با یکدیگر را بدانید کافی است مثلا 10$ را گوگل کنید. گوگل بلافاصله معادل آن را به یورو  به شما نشان می‌دهد ضمن اینکه میتوانید از لیست سایرواحدهای پولی ( به جز ریال که به دلیل تحریم اینترنتی نمایش داده نمی‌شود) انتخاب و مشاهده کنید. 

۲- تبدیل مقایس‌ها 

تبدیل مقیاس‌ها همواره یک دردسر بزرگ بوده اما از زمانی که تلفن‌های همراه این امکان را درون خود قرار دادند موضوع دیگر به یک موضوع پیش پا افتاده تبدیل شد. حالا گوگل برای کسانی که حوصله دیدن آن از طریق موبایل را ندارند این امکان را فراهم کرده که از طریق جست وجو گر اینکار را انجام دهند. حالا تعداد قابل توجهی از اندازه‌ها را می‌توان توسط گوگل به هم تبدیل کرد و نتایج را به دست آورد. اندازه‌هایی مثل ارتفاع، وزن و درجه حرارت. برای اینکار مثلا برای یافتن مقدار ۲ اینچ به میلیمتر می‌توانید تایپ کنید  “2mm to inches” و گوگل برای شما محاسبه می‌کند. همچنین از منوی باز شونده می‌توانید انواع دیگری از اندازه‌‌ها را مشاهده کنید. 

۳- ترجمه 

بعید است کسی امکان ترجمه را در گوگل ندیده باشد اما حالا شما می‌توانید از طریق جست وجو هم ترجمه انجام دهید مثلا : و گوگل آن را برای شما ترجمه می‌کند.

۴- ابزارها

جست و جوگر گوگل در داخل خود ماشین حساب و دیکشنری و همچین چک کردن درستی یک لغت را جای داده است. مثلا برای اینکه معنی یک کلمه را از دیکشنری گوگل صدا کنید کافی است قبل یا بعد از یک کلمه از define  استفاده کنید . یا مثلا می‌خواهید یک شماره‌انداز برای ۳۰ دقیقه را فعال کنید کافی است تایپ کنید “30 minute timer,” 

۵ – برنامه سینماها و دنبال کردن یک پرواز 

جست و جوگر گوگل برای کارهای جذاب‌ترین نیز بهینه شده است. مثلا وقتی شما نام یک فیلم را تایپ می‌کنید اسامی سینماهایی نشان می‌دهد که در نزدیکی شما آن فیلم را نمایش می‌دهند ( این امکان هم فعلا برای ایران فعال نیست) . یا مثلا اگر کد مربوط به دنبال کردن یک پرواز یا یک شماره پرواز را گوگل کنید اطلاعات پرواز شامل زمان رسیدن یا مدت زمان پرواز و نمایش محل کنونی هواپیما را نشان می‌دهد.

 

۶ – سلامتی 

نقشه دانش همچنین دسترسی سریعی را به اطلاعات مربوط به سلامتی و پزشکی یا اطلاعات مربوط به امدادهای اولیه و اطلاعات نهادهای مروبوطه را در اختیار شما قرار می‌دهد. از طریق این امکان مثلا وقتی شما موضوع کنترل مسمومیت  poison control را گوگل می‌کنید شماره تلفن‌های مراکزی که می‌توانند سریعا به شما اطلاعات بدهند در جست وجوهای اولیه نمایش داده می‌شود. البته این نهادها اغلب در آمریکا قرار دارند. 

 

۷ – اطلاعات دیگر 

گوگل اطلاعات قابل توجه دیگری مثل زمان تعطیلات، رویدادهای مهم، آب وهوا، زمان در شهرهای مختلف ،‌زمان طلوع یا غروب آفتاب هم در اختیار شما میگذارد. صرفا باید بعد از جمله مورد نظر یک کاما بگذارید مثلا :  “What day Christmas is,” برای زمان کریسمس یا “The weather in Tehran,” برای آب وهوا و “The sunrise in shiraz,” برای زمان طلوع آفتاب 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا