تکنولوژی

ويترين بزرگ محصولات ICT در چند قدمى‌ايران: جيتكس بيست و پنج ساله شد

نام نویسنده: شهرام شريف

دنیای اقتصاد – نمايشگاه جيتكس امسال در حالى بيست و پنجمين سالگرد خود را در دبى جشن مى‌گيرد كه نسبت به سال‌هاى قبل رشد قابل توجهى را نشان مى‌دهد و عملا بعد از ربع قرن به مهم‌ترين رويداد منطقه خاورميانه و آفريقا تبديل شده است.
امسال 2763 شركت‌كننده در فضايى بالغ بر 29هزرمتر مربع محصولات خود را به نمايش مى‌گذارند كه به گفته المارى مدير اين نمايشگاه اين تعداد شركت كننده 24درصد و فضاى نمايشگاهى 21درصد نسبت به سال قبل رشد نشان مى‌دهد.
امسال نيز همچون سال گذشته اين نمايشگاه در دو بخش نمايشگاهى و فروشگاهى برگزار مى‌شود كه بخش نمايشگاهى آن در روز نخست پذيراى هفت هزار بازديد كننده بود و اين ميزان 75درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان مى‌داد. بخش فروشگاهى جيتكس نسبت به سال قبل تقريبا دو برابر شده و يك سالن نيز به آن اضافه شده است. در بخش فروشگاهى محصولات مختلف شامل آخرين ابداعات تكنولوژيك در عرصه كامپيوتر و شبكه‌هاى مخابراتى و محصولا فناورى اطلاعات به نمايش در مى‌آيد.
امسال محدوده و فضاى نمايشگاه جيتكس شاپر تقريبا دو برابر رشد كرده و يك سالن جديد به آن اضافه شده در حالى كه سال گذشته فقط محصولات فناورى اطلاعات به نمايش در مى‌ آمد. امسال همچنين محصولات متنوع و متعدد بيشترى شامل اختراعات در فناورى موبايل، عكاسى ديجيتال و سرگرمى‌هاى خانگى و هر نوع محصول ويديويى، صوتى و تصويرى تا انواع و اقسام بازى‌ها و تجهيزات دفترى به محصولات جيتكس شاپر اضافه شده است.

>پنكاج نادكرانى> مدير جيتكس شاپر مى‌گويد: امسال برخلاف سال گذشته اگرچه بيشتر بازديدكنندگان از منطقه خاورميانه هستند اما تعداد حاضان از كشورهاى شرق آسيا نيز افزايش قابل توجهى را نشان مى‌دهد.

بر اساس گزارش مسوولان نمايشگاه جيتكس پيش بينى مى‌شود كه اكثر 120بازديدكننده نمايشگاه جيتكس از اين بخش نيز ديدن كنند.

قيمت‌هاى ويژه و تبليغات خاص روى انواع روش‌هاى پرداخت، سهولت در معاملات، در نظر گرفتن انواع جايزه براى خريداران از جمله دلايل بازديدكنندگان از جيتكس شاپر محسوب مى‌شود.

يكى از جذابيت‌هاى امسال جيتكس شاپر 2005 طرحى جديد از سوى شركت HP با عنوان است كه در اين طرح هنرمندان دبى سال‌هاى آينده را به شكل ديجيتالى به تصوير در مى‌آورند. جيتكس شاپر امسال 140شركت كننده از 15كشور را در خود جاى داده كه اين شركت‌ها بيش از 4هزار محصول تجارى مرتبط با آى‌تى را ارايه مى‌دهند.

سال گذشته ميزان فروش شركت‌هاى حاضر در بخش جيتكس شاپر 56ميليون درهم (25/15ميليون دلار) بود در حالى كه اين ميزان در سال 2003 معادل 42ميليون درهم بود. از اين بخش نمايشگاه در سال گذشته قريب به 108هزار نفر بازديد به عمل آورده اند و به‌طور متوسط هر فرد معادل 519درهم (141دلار) محصول خريدارى كرده است.

ترافيك بزرگترين معضل بازديدكنندگان‌

نمايشگاه جيتكس امسال نيز همچون سال‌هاى اخير با مشكل بزرگى به نام ترافيك روبه روست در حالى كه مسوولان اين نمايشگاه به همراه پليس و مقامات تورست و جهانگردى امارات تلاش كرده‌اند تا امسال تمهيدات تازه‌اى را براى مقابله با ترافيك بسيار شديد اين شهر در هنگام برگزارى جيتكس در نظر بگيرند با اين حال موج ترافيك شديد ناشى از افزايش ميزان بازديد از اين نمايشگاه باعث شده كه عملا تمام شهر دبى تحت تاثير اين ترافيك قرار بگيرد به طورى كه در ساعات اوليه صبح و پايانى روز عملا تمام خيابان‌هاى اصلى اين شهر تحت تاثير اين ترافيك تقريبا قفل مى‌شود.

ناكافى بودن معابر و بزرگراه‌هاى شهرى و عدم استفاده از وسايل نقليه عمومى‌بزرگ مانند اتوبوس باعث شده كه برخى بازديدكنندگان براى رفتن و يا بازگشت از نمايشگاه جيتكس ساعتها در انتظار تاكسى بمانند. بسيارى از غرفه‌داران در روزهاى نخست اين نمايشگاه عملا با تاخير قابل ملاحظه‌اى در غرفه‌هاى خود حاضر شوند كه همين موضوع باعث مى‌شد كه بازديدكنندگان در ساعات اوليه نمايشگاه با غرفه‌هاى خالى روبه‌رو شوند.

بنا بر پيش‌بينى مقامات جيتكس امسال پيش‌بينى مى‌شود كه بيش از 120هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد كنند كه اغلب آنها از كشورهاى منطقه و آسياى شرقى هستند و همين موضوع باعث شده كه پيدا كردن هتل و محل اقامت عملا از هفته‌ها قبل از شروع نمايشگاه يك موضوع غيرممكن به‌شمار آيد. با وجود اين كه دبى به‌دليل ماهيت توريستى خود هتل‌هاى بسيرى را در خود جاى داده اما عملا برگزارى نمايشگاهى چون جيتكس نشان مى‌دهد كه ظرفيت‌هاى توريستى و اقامتى اين شهر بسيار ناكافى است.

شركت‌هاى بزرگ

تقريبا تمام شركت‌هاى بزرگ كامپيوترى، اينترنتى و مخابراتى در نمايشگاه جيتكس حضور دارند. بسيارى از اين شركت‌ها در برخى طرح‌هاى بزرگ آى‌تى اين كشور حضور دارند و اغلب آنها در شهر اينترنتى دبى سرمايه گذارى سنگينى را انجام داده‌اند. معروف‌ترين شركت‌هاى كامپيوترى جهان شامل مايكروسافت، سونى، سيكسو سيستمز، اوراكل و معروف ترين شركت‌هاى توليدكننده موبايل مثل نوكيا، سامسونگ، موتورولا در اين نمايشگاه غرفه دارند و تازه‌ترين محصولات خود را در آن عرضه كرده‌اند. شيخ محمد حاكم دبى در نخستين روز از نمايشگاه فقط از چند غرفه بازديد كرد كه يكى از آنها غرفه مايكروسافت بود.

ميزان بازديد از غرفه‌هاى مشهور هم نسبت به غرفه‌هاى ديگر عملا بيشتر است و اين حتى روى بسيارى از شركت‌كنندگان نيز تاثير گذاشته به طورى كه بسيارى از غرفه‌داران تلاش مى‌كنند غرفه‌هاى خود را در كنار غرفه‌هاى شركت‌هاى مشهور اجاره كنند اين در حالى است كه فشردگى و درخواست براى حضور در اين نمايشگاه و عرضه محصولات آنقدر بالاست كه غرفه‌داران بايد از يك سال قبل براى اجاره فضاى مورد نياز غرفه در سال آينده اقدام كنند.

محصولات چشم نواز

بسيارى از شركت‌هاى بزرگ ترجيح مى‌دهند كه نخستين عرضه محصولات جديد خود را در جيتكس انجام دهند و بسيارى از فعالان آى‌تى در كشورهاى مختلف نيز با حضور در جيتكس تلاش مى‌كنند بلافاصله از تازه‌ترين محصولات ارايه شده و كاربردهاى آن آگاه شده و يا برخى شركت‌ها نيز تلاش مى‌كنند نمايندگى كشور خود را براى آن محصول به دست بياورند.

روبوت هوشمند Qrio ساخت شركت سونى از جمله محصولاتى است كه توجه بسيارى از بازديدكنندگان را به خود جلب كرده است. اين روبوت به گفته مقامات سونى دو سال قبل ساخته شده و صرفا ماهيت سرگرم كننده دارد اما در واقع شان دهنده رشد تكنولوژى در اين شركت است. به گفته ريسوك فوكوشيما مدير فروش شركت گلف سونى اين روبوت محصول بخش تحقيق و توسعه اين شركت و در واقع نمايش دهنده اين است كه اين شركت صرفا تلويزيون نمى‌سازد بلكه تمام بازار مصرف محصولات الكترونيكى را به دقت دنبال مى‌كند.

شركت سيسكو سيستمز نيز كه ازجمله غول‌هاى عرصه تجهيزات شبكه محسوب مى‌شود امسال محصولات متعددى را عرضه كرده كه به گفته مقامات اين شركت عمدتا بازار شركت‌هاى كوچك و متوسط(پ (SME s و با محدوده كاركنان 20 تا 1000كارمند را در برمى‌گيرد. سوييچ‌هاى سرى كاتاليست اكسپرس 500 از آن جمله است كه براى بحث‌هاى مربوط به تفن اينترنتى نيز كاربرد دارد.

توشيبا نيز امسال لپ‌تاپ جديد 100 Liberetto u كه يك مينى لپ تاپ محسوب مى‌شود را به نمايش گذاشته است. صفحه نمايش اين لپ‌تاپ 2/7اينچ است و كمتر از يك كيلوگرم وزن دارد.

شركت Everex تازه‌ترين تلفن هوشمند خود را كه تحت سيستم عامل ويندوز راه اندازى مى‌شود را ارايه داده است كه SP360 نام دارد. شركت سان مايكروسيستمز نيز تازه‌ترين سرورهاى خود را كه با پردازنده‌هاى AMD كار مى‌كند را در غرفه خود به نمايش گذاشته است.

ايران و شركت‌هاى نرم افزارى

امسال 24كشور تحت يك پرچم در جيتكس حضور دارند كه از آن ميان ايران نيز با 18شركت عمدتا نرم افزرى در جيتكس حضور دارد. حضور شركت‌هاى ايرانى در نمايشگاه جيتكس امسال با پشتيبانى مركز صنايع نوين وزارت صنايع و شركت ثناراى انجام مى‌گيرد البته به جز اين شركت‌ها برخى از شركت‌هاى ديگر نيز به تنهايى در اين نمايشگاه حضور دارند. حضور شركت‌هاى ايرانى در نمايشگاه جيتكس سابقه‌اى كمتر از 5 سال دارد و اين حضور با هدف معرفى محصولات نرم افزارى و احيانا جلب مشاركت شركت‌هاى خارجى فعال در اين عرصه انجام مى‌گيرد. غرفه ايران نسبت به سال قبل رشد قابل توجهى را نشان مى‌دهد با توجه به انتخاب سالن 5 مكان مناسبى از نظر ميزان بازديد محسوب مى‌شود. حضور ايران در حالى در نمايشگاه امال جيتكس صورت مى‌گيرد كه ميزان بازديد ايرانيان از اين نمايشگاه به بالاترين حد خود رسيده و بسيارى از متخصصان كامپيوترى كشورمان با توجه به نزديكى نسبى دبى به ايران تلاش مى‌كنند تا با محصولات جديد عرصه آى‌تى از نزديك آشنا شوند. در اين ميان موضوع ديگرى كه جلب توجه مى‌كند مقايسه نمايشگاه جيتكس با نمايشگاه‌هاى مشابه در كشورمان است.

بسيارى از متخصصان ايرانى معتقدند كه نمايشگاه جيتكس و شكل ارايه محصولات و جلب سرمايه‌گذارى آى‌تى در اين كشور مى‌تواند براى ايران يك الگوى مناسب باشد البته بسيارى از آنها افسوس مى‌خورند كه مهمترين نمايشگاه كامپيوتر ايران يعنى لكامپ مدتى است بر اثر اختلاف ميان متوليان آن (انجمن شركت‌هاى انفورماتيك و وزارت بازرگانى) عملا غيرفعال شده و چنان اختلافاتى باعث شده كه فرصت و پتانسيل مناسب ايران براى برگزارى چنين رويدادهايى و بهره‌گيرى از مزاياى اقتصادى و صنعتى حاصل از آن عملا از دست برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا