تکنولوژی

اپل،‌ نخستین شرکت یک تریلیون دلاری

آی تی ایران – دو روز قبل اپل برای نخستین بار توانست از نظر قیمت سهام گوگل را پشت سر بگذارد و حالا قیمت هر سهم این شرکت ۶۳۳ دلار و در واقع یک دلار بیشتر از هر سهم گوگل است که طی سالهای اخیر از این نظر دست نیافتنی به نظر می رسید. این افزایش قیمت سهم در واقع پس از آن اتفاق افتاد که تو شرکت بزرگ تحلیل گر بازار پیش بینی کردند که قیمت سهام اپل به ۱ هزار دلار در هر سهم نیز خواهد رسید و اپل اولین شرکتی خواهد بود که به شرکت یک تریلیون دلاری آمریکا تبدیل می شود.

اپل هم اکنون نیز پرارزش‌ترین شرکت جهان است. دو شرکت PIper Jaffray Cos و Topeka Capital Markets گفته اند که تقاضا برای آیفون و آی پد در چین و همچنین پتانسیلی که برای تلویزیون اپل ( که هنوز عرضه نشده ) در بازار وجود دارد باعث افزایش قیمت سهام این شرکت می‌شود.

برایان وایتز یکی از تحلیل گران Topeka در گزارشی پیش بینی قیمت سهام ۱هزارو یک دلاری برای این شرکت کرده که بالاترین پیش بینی برای یک شرکت است و حدودا ۵۹ درصد بیشتر از قیمت فعلی هر سهم اپل است. او پیش بینی کرده که ارزش این شرکت نیز به ۱ تریلیون دلار می رسد.

جن مونستر تحلیل گر Piper Jaffray نیز پیش بینی رسیدن قیمت سهام اپل به ۱ هزار دلار را در گزارش خود پیش بینی کرده و گفته به باور ما موفقیت های اپل در بازار موبایل ادامه پیدا میکند. به نوشته مونستر رسیدن به قیمت ۱ هزاردلاری برای هر سهم تا سال ۲۰۱۴ رخ خواهد داد و ارزش این شرکت نیز بالغ بر ۹۳۲ میلیارد دلار خواهد بود.

جی پی مورگان هم افزایش داد

مونستر پیش از این در گزارشی قیمت سهام اپل را ۷۱۸ دلار پیش بینی کرده بود اما در همین حال جی پی مورگان دیگر شرکت تحلیل گر بازار نیز پیش بینی خود برای قیمت هر سهم اپل را از ۶۲۵ دلار به ۷۱۵ دلار افزایش داد است.

بنا به گزارش تحلیل گران حضور در بازار تلویزیون یک فرصت ۱۰۰ میلیارد دلاری برای این شرکت خواهد بود. بنابر این گزارشها مرگ استیو جابز نیز جلوی رشد این شرکت را نگرفته است چنانچه قیمت سهام این شرکت ۶۰ درصد از هنگام مرگ جابز رشد یافته است.

وضعیت سلامتی استیو جابز زمانی بزرگترین عامل هراس در تعیین قیمت سهام اپل بود. شرکت های تحلیل گرد اما معتقدند که تیم کوک مدیرعامل فعلی نیز کار خود را به خوبی انجام داده است. با این حال رسیدن به شرکت ۱ میلیارد دلاری نیازمند پیشرفت در نوآوری ها هم هست چیزی که در گزارش تحلیل گران آمده این است که تجربیات تیم کوک عمدتا مبتنی بر ارهای عملیاتی و سازوکارهای تولید محصول تعیین شده و کمتر در توسعه محصولی و نوآوری در محصولات است. این جایگاهی بود که جابز در آن تخصص ویژه داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا