تکنولوژی

برترین کنسول‌های بازی در ایران کدامند؟

هر ساله با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس شاهد افزایش چشمگیر تقاضای کنسول‌هاي بازی در سراسر دنیا هستیم. گرچه بازی‌هاي ویدئویی همواره دارای خطراتی برای سلامتی از جمله کم تحرکی و مشکلات ناشی از آن هستند، اما بسیاری از والدین ترجیح مي‌دهند علاوه بر تمامی مشکلات موجود، فرزندانشان در خانه و تحت نظارت خودشان باشند.

همچنین با پیشرفت‌هاي اخیر و سرمایه‌گذاری‌هاي شرکت‌هاي بزر در بازار، امروزه دیگر شاهد آن نیستیم که تنها مخاطب و کاربران این دستگاه‌ها خردسالان و نوجوانان باشند و مي‌توان به جرات گفت که برخی از بازی‌ها برای طبقه نوظهور بزرگسال طراحی شده است.
به هر حال امروزه آتاری، میکرو، سیگا و… که نام هر کدام تداعی‌کننده کوهی از خاطرات برای بچه‌هاي دیروز است جای خود را به play station ،xbox و Nintendo داده‌اند و طی سال‌های اخیر بازار بازی بر خلاف اسم آن بسیار جدی است و با ارزشی نزديك به 140 میلیون دلار از بازار‌هاي قابل توجه در زمینه محصولات الکترونیک است.
بازار جهانی
بر اساس آخرین رده‌بندی سایت VGChartz.com که به‌صورت تخصصی به بررسی وضعیت کنسول‌هاي بازی در سراسر دنیا مي‌پردازد، وضعیت کلی بازار نشان دهنده این است که شرکت با نينتندو در حال حاضر با در اختیار داشتن رتبه اول در زمینه کنسول‌هاي معمولی با مدل Wii و همچنین با مدل DS در زمینه کنسول‌هاي قابل حمل شماره 1 این صنعت به شمار مي‌آید.
نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده نينتندو شرکت سونی است که با عرضه کنسول قابل حمل خود، PSP، توانسته کمی به جایگاه گذشته خود باز گردد و در نهایت Xbox 360 مایکروسافت و ps3 در رده‌هاي بعدی قرار دارند.
در تقسیم‌بندی بازار فروش کنسول‌هاي بازی، معمولا بازار را به سه بخش ژاپن، آمریکا و سایر مناطق تقسیم مي‌کنند که این امر خود ميتواند نشانگر تمرکز و فروش بسیار بالا در آمریکا باشد.
در ضمن آمار بازار ژاپن به عنوان قطب کنسول‌هاي بازی همواره از شاخص‌هاي بررسی وضع بازار است.
بازار ایران
طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته در باشگاه اسپیرو در زمینه شاخص محبوبیت کنسول‌هاي بازی در هفته آخر مرداد ماه 90 سونی با محصول جدیدش ps3 با کسب 5/23 درصد در جایگاه نخست ایستاده است. مایکروسافت با xbox360 با کسب 22 درصد در جایگاه دوم ایستاده است. psp و xbox هم با 16 درصد در جایگاه سوم و چهارم ایستادند.
نتایج نظرسنجی به خوبی نشانگر فاصله و تفاوت بازار ایران نسبت به بازار جهانی است که مي‌توان مشکلات بازرگانی و نداشتن حضور فعال در بازار جهانی را از جمله مهمترین این دلایل برشمرد؛ چرا که Nintendo ابرقدرت این صنعت در این رده‌بندی از موقعیت خوبی برخوردار نیست و در عوض سونی در جايگاه اول است.
از مشکلات بازار این کالا در ایران مي‌توان به نوسان زیاد و بالا بودن قیمت به خصوص در فصل تابستان اشاره کرد. بسیاری از کارشناسان آگاه نبودن مردم از قیمت‌هاي بازار جهانی و نبودن نظارت بر بازار را از علل آن مي‌دانند. این امر به خصوص در آستانه فصل تابستان با احتکار کالا به بی‌ثباتی بازار مي‌انجامد.
از دیگر مشکلات کنسول‌هاي بازی نداشتن گارانتی یا گارانتی واقعی است که با توجه به حجم قابل توجه این بازار مي‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی موثر در انتخاب کالا مطرح مي‌شود. اما در پایان باید اشاره کرد که گرچه کنسول‌هاي بازی نسبت به بازی با رایانه هم از لحاظ قیمت دستگاه، تنوع بازی‌ها، نصب راحت‌تر، کیفیت بالای تصویر و دیگر عوامل دارای برتری است، اما با توجه به موج قابل حمل شدن کنسول‌ها که نمونه آن DS نینتندو و PSP سونی است همچنین با گسترش تبلت‌ها و گوشی‌هاي هوشمند باید دید که این قبیل محصولات بر بازار کنسول تاثیر مي‌گذارد یا خیر؟!

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا