استارتاپ

چالش های مردم در بطن پلتفرم های سلامت کدامند؟

مشکلات اینترنتی در حوزه سلامت آنلاین توجیه پذیر نیست.

بارها و بارها در بررسی رشد و عدم رشد پلتفرم‌های دیجیتال عنوان شده که پاندمی دوساله‌ی کرونا، زمینه بسیار خوبی برای استقبال کاربران از حوزه سلامت دیجیتال در دنیا و ایران مهیا کرد. از اجباری شدن نسخه الکترونیک نیز همیشه به عنوان دومین موضوعی که به رشد حوزه سلامت دیجیتال کمک شایانی کرده یاد شده است.

اما اگر بخواهیم در یک نگاه کلی از دیدگاه کاربران به بررسی حوزه سلامت دیجیتال از سال ۹۸ تا به امروز بپردازیم عمده مشکلاتی که کاربران در پلتفرم‌های آنلاین با آن مواجهند از چه دسته‌ای هستند؟ آیا سلامت دیجیتال توانسته آنطور که باید و شاید؛ جایگاه خود را در میان کاربران حفظ کند؟ یا همراه با وداع جهان با ویروس کرونا؛ سلامت دیجیتال نیز مسیری سقوطی در پیش گرفته است؟

پیشرفت حوزه سلامت دیجیتال نیازمند تلاشی بزرگتر است

مهرشاد تیموری هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط معتقد است حوزه سلامت دیجیتال هنوز هم، چه در دنیا و چه در ایران فرآیندی نوظهور به حساب می‌آید. او تاکید می‌کند: «کرونا و اجرایی شدن طرح نسخه الکترونیک باعث شد پلتفرم‌های سلامت به موفقیت حال حاضر خود دست پیدا کنند. اما نباید این نکته را هم فاکتور بگیریم که هنوز هم درصد قابل توجه از فرآیندهای حوزه سلامت به صورت سنتی پیش می‌رود. فرآیندهایی مثل پرونده پزشکی و…که اگر به صورت آنلاین پیش بروند، قطعا با صرف کمترین زمان ممکن، راحت‌تر، قابل دسترسی‌تر خواهند بود. اما واقعیت غیر قابل کتمان این است که درایران تنها گام‌ها برای رشد سلامت دیجیتال از سمت پلتفرم‌های خصوصی برداشته می‌شود. در حالی که رشد جدی این حوزه، علاوه بر تلاش پلتفرم‌های خصوصی؛ نیازمند یک تلاش در فاز ملی و بزرگ است.»

مشکلات اینترنتی اصلی‌ترین مشکل کاربران

تیموری در پاسخ به این سوال که عمده چالشی که کاربران در استفاده از پلتفرم‌های آنلاین با آن مواجه می‌شوند کدامند، تاکید می‌کند: «بارها شاهد چالش‌های زیادی در رابطه با بحث نسخه نویسی بوده‎ایم. نسخ از طریق سامانه‌ها در پارامترهای مختلف، چه دارویی؛ چه پاراکلینیکی در سامانه ثبت می‌شود. اما بیمار در مراجعه به داروخانه یا مرکز پاراکلینیکی با پاسخ: «نسخه‌ای برای شما ثبت نشده است» مواجه می‌شود. در این بین بیمار با پزشک تماس می‌گیرد و پزشک نیز مجبور به تماس با پلتفرم‌های ثبت نسخ مثل بقراط می‌شود. در بررسی‌ها مشخص می‌شود که نسخه ثبت شده و در سیستم قابل مشاهده است و مشکل اصلی احتمالا به سیستم نسخه پیچی داخل مرکز درمان باز می‌گردد. اما در این میان از طرفی بیمار و از طرفی پزشک با چالش روبه شده‌اند و در نهایت زمان زیادی از طرفین و حتی افرادی که در پلتفرم‌های آنلاین کار می‌کنند نیز تلف شده است. »

مدیرعامل بقراط چالش‌های کاربران در مشاوره‌های آنلاین تصویری را نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی کاربران عنوان می‌کند. تیموری می‌گوید: «در مشاوره‌های تلفنی به مراتب بیمار و پزشک چالش کمتری دارند. اما در مشاوره‌های تصویری، در ارتباط میان پزشک و بیمار احتمالا پزشک نیاز به مشاهده یک سری آیتم و موارد دارد؛ اما کیفیت پایین تصویر، کیفیت صدا و حتی سرعت پایین اینترنت باعث می‌شود نتواند ارتباط مناسبی برقرار کنند و همین زمینه نارضایتی بیمار را به وجود می‎آورد. همین باعث می‌شود بیمار حتی گاها قید مشاوره آنلاین را زده و مراجعه حضوری را به آنلاین ترجیح می‌دهد.»

پاسخ «مشکلات اینترنتی» در حوزه سلامت دیجیتال توجیه پذیر نیست

تیموری تاکید می‌کند در نظرسنجی‌هایی که در پایان مشاوره‌های آنلاین از کاربران انجام می‌دهند؛ درصد رضایت کاربران همیشه در مشاوره تصویری در رابطه با کیفیت صدا و تصویر پایین است که دلیل اصلی این پایین بودن درصدی، به کیفیت اینترنت کشور بازمی‌گردد. او در این رابطه ادامه می‌دهد: «مشکلاتی که در خصوص اینترنت در داخل کشور داریم ریسک از بین رفتن تمام تلاش‌های پلتفرم‌ها را در پی دارد. مشکلات اینترنتی به خصوص در حوزه سلامت آنلاین که با سلامتی و جان افراد ارتباط مستقیم دارد؛ به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. به همین دلیل هر لحظه و هر آن این ریسک وجود دارد که افراد به دلیل مشکلات اینترنتی قید استفاده از خدمات سلامت آنلاین را بزند و به روال سنتی سابق بازگردند.»

هم‌بنیان‌گذار بقراط از پرونده‌های فیزیکی نیز به عنوان چالش دیگر کاربران نام می‌برد و اعتقاد دارد این چالش این روزها به لطف پلتفرم‌های آنلاین و امکان آرشیو پرونده پزشکی بیماران به صورت آنلاین در فضای ابری در یک درایو اختصاصی به مراتب در رنگ باختن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا