تکنولوژی

برنرزلی: به رایانش ابری اعتماد ندارم

نام نویسنده: علی ارسلان شهلا

کنفرانس وب0/2، سال 2009 هفته گذشته از 22 تا 24 اکتبر در شهر سان فرانسیسکو آمریکا برگزار شد. در این کنفرانس چهره‌های بزرگ صنعت فناوری مانند سرگئی برین و سر تیم برنرزلی حضور یافتند.

کنفرانس وب 0/2 که امسال ششمین دوره خود را پشت سر گذاشت بر محور به اشتراک گذاری اطلاعات، طراحی کاربر محور و پیوند و همکاری در دنیای وب استوار بود. وب 0/2 نه یک فناوری جدید، بلکه تغییر در نوع تعامل کاربران با محتوا و ابزا تحت وب از جمله شبکه‌های اجتماعی، ویکی‌ها، وبلاگ‌ها، سایت‌های به اشتراک گذاری تصاویر ویدیویی و برنامه‌های تحت وب است. در این گزارش نگاهی به سخنرانی‌ها و اتفاقات مهم کنفرانس وب 0/2، 2009 می‌اندازیم.

تیم برنرزلی

زمانی که سر تیم برنرزلی برای گفت و گو با تیم اریلی (Tim O’Reilly) خالق مفهوم وب 0/2 وارد سالن شد، حضار به احترام او از جای برخاستند. محور گفت و گوی برنرزلی که از او با عنوان پدر وب یاد می‌کنند، آزادی اندیشه و اطلاعات در اینترنت و تعامل هرچه بیش‌تر کاربران در دنیای وب بود.

برنرزلی گفت: فناوری نباید بگوید چه چیزی درست و چه چیزی غلط است. قانون مدنی در انترنت حاکم است، چون این یک پلات فورم برای تمام بشریت است. وی افزود: نگرانی من تسلط بیش از اندازه روی اینترنت است، چه توسط شرکت‌ها و چه دولت‌ها. برای مثال شبکه‌های اجتماعی بزرگی مثل فیس بوک بیش از حد روابط کاربران را کنترل می‌کنند، چون فیس بوک یک شبکه محدود است و تعامل زیادی با دیگر ابزارهای تحت وب ندارد. در سیستم‌های وسیع و بسته‌ای چون فیس‌بوک، کاربران کنترل خود را به دست مالکان می‌سپارند. پدر وب اظهار داشت: تنها 20 تا 25 درصد مردم جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. این در حالی است که 80 درصد کل جمعیت جهان به امواج اینترنتی دسترسی دارند اما در دریافت آن ناتوانند. یی از دلایل درصد پایین مصرف‌کنندگان وب در مقایسه با میزان نفوذ این فناوری این است که اینترنت برای همه فرهنگ‌ها طراحی نشده است. با وجود استقبال برنرزلی از پیشرفت‌های جدید فناوری، خالق اینترنت به رایانش ابری روی خوش نشان نداد. وی در این باره گفت: خواه ناخواه به سمت برنامه‌های تحت وب پیش می‌رویم، اما این فناوری برای همه برنامه‌ها صدق نمی‌کند. مثلا هنگام انجام یک فعالیت تجاری ترجیح می‌دهم از نرم‌افزاری استفاده کنم که روی کامپیوتر شخصی ام نصب باشد. از این گذشته یکی از عوامل مهم شکل گیری رایانش ابری “اطمینان” است. چگونه می‌توانید از امنیت اطلاعات‌تان مطمئن شوی وقتی داده‌های شما بین منابع آنلاین مختلف رد و بدل می‌شود؟

سرگئی برین

بنیانگذار گوگل بدون اطلاع قبلی و با لباس غیر رسمی در کنفرانس وب 0/2 حضور یافت و حاضران را غافلگیر کرد.

برین در مورد تمایل گوگل برای خرید سرویس وبلاگ نویسی خرد توییتر گفت: من تلاشی برای خرید توییتر انجام ندادم، اما اگر هر دو شرکت دیدگاه نزدیکی داشته باشند، فرصت‌ها را از دست نمی‌دهیم. بنیانگذار گوگل با اظهار نارضایتی از عملکرد یاهو گفت: موتور جست و جوی بینگ ایده خوبی است، اما خجالت‌آور است که یاهو حوزه جست و جوی اینترنتی را رها می‌کند. این شرکت نوآوری‌های قابل توجهی را در این زمینه ارایه کرده بود، ای کاش آنها نوآوری‌های خود را ادامه

می‌دادند. برین در ادامه گفت: انتشار مرورگر کروم برای سیستم عامل مک واقعیت دارد. البته نسخه مک این نرم‌افزار هنوز اشکالات زیادی دارد و درست و حسابی کار نمی‌کند، پس انتظارات زیادی نداشته باشید. وی در پایان در مورد سرویس کتاب دیجیتالی گوگل گفت: انتقادات از این سرویس جایی ندارد. از ما برای همه چیز انتقاد می‌کنند، اما از جار و جنجال وسیعی که برای Google Books به راه افتاد متعجبم.کتاب‌ها اطلاعات باارزشی را در اختیارمان قرار می‌دهند، حتی اگر 50 سال از عمرشان گذشته باشد. ما باید ده‌ها میلیون کتاب را به صورت آنلاین د دسترس مردم قرار دهیم و در عین حال حق ناشران را هم بپردازیم.

آیفون

آمارها در کنفرانس وب 0/2حاکی از آن بود که آیفون یک سر و گردن بالاتر از بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مشابه است.

بر اساس آمار شرکت خدمات تجاری Morgan Stanley، مجموع فروش آیفون و آیپاد تاچِ اپل پس از گذشت 28 ماه از عرضه در بازار به 60 میلیون دستگاه رسیده است.

این در حالی است که کنسول‌های بازی Wii و DS نینتندو و PSP سونی پس از گذشت 32 ماه از زمان عرضه به ترتیب حدود 50، 40 و 30 میلیون دستگاه فروش داشته است. البته این مقایسه عجیب و تاحدودی نادرست است. آیفون یک گوشی موبایل با کارایی مدیا پلیر محبوب آیپاد است و همه به آن نیاز دارند، اما Wii یک دستگاه بازی است و بازار مصرف کاملا متفاوتی نسبت به یک تلفن همراه دارد. با این حال به قول شرکت TechCrunch این مقایسه نشان می‌دهد “آیفون سریع‌ترین نرخ فروش را در میان تمام دستگاه‌های الکترونیکی دارد”.

انویدیا

شرکت nVIDIA یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان تراشه‌های گرافیکی در جهان از پلات فورم جدیدی به نام RealityServer در کنفرانس وب 0/2رونمایی کرد.

این پلات فورم ترکیبی از پردازنده‌های گرافیکی و نرم‌افزاری است که قادر است برنامه‌های سه بعدی سنگین تحت وب را در هر سیستم متصل به اینترنت از جمله PC، لپ تاپ، نت بوک و گوشی‌های هوشمند اجر کند.

اینتل

پل اوتلینی (Paul Otellini)، مدیر عامل اینتل در کنفرانس وب 0/2پیش‌بینی کرد فروش کامپیوترهای شخصی در نیمه دوم سال میلادی جاری و سال 2010 افزایش خواهد یافت. به گفته اوتلینی میانگین عمر PC و نوت بوک‌های اداری به ترتیب پنج و چهار سال است و به شدت نیازمند به روزرسانی است. مدیر عامل اینتل می‌گوید: ارتقای سیستم‌های کامپیوتری سازمان‌ها و شرکت‌ها اجتناب ناپذیر است چون فاقد ویندوز 7 و سطح امنیت و مدیریت بالای آن است. در واقع هزینه نگهداری سیستم‌های فعلی بیش‌تر از هزینه جایگزینی آنهاست.

منبع : فناوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا