ایراناینترنت

وزیر ارتباطات: اینترنت بدون فیلتر ندارم

برگزاری اولین نشست خبری عیسی زارع‌پور با خبرنگاران

وزیر ارتباطات در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در خصوص استفاده از اینترنت بدون فیلتر گفت: «در کشور ایران، پلتفرم‌های خارجی که قواعد جمهوری اسلامی را بپذیرند، اجازه فعالیت دارند، بنده هم تنها از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خارجی فیلترنشده استفاده می‌کنم. اینترنت بدون فیلتر ندارم و از اینترنت معمولی در گوشی همراهم استفاده می‌کنم.

عیسی زارع‌پور درباره حضور معاونان و مدیران وزارت ارتباطات در توئیتر گفت: اینکه مدیرانمان در توئیتر و سایر شبکه‌های فیلتر شده حضور دارند، تصمیم شخصی است نه سازمانی. اینکه باشند و نباشند با اختیار خودشان است و ما محدودیتی برای آنها ایجاد نکرده‌ایم اما مسئله جدی این است که اسناد و مدارک دولتی هم‌اکنون در پیام‌رسان‌های خارجی جابجا می‌شوند و این باید سامان یابد اما اینکه مدیران در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند، کاملاً اختیاری است.

محدودیت سرویس در همه کشورها وجود دارد

وزیر ارتباطات در خصوص موضع شفاف وزارت ارتباطات در مورد فیلترینگ تاکید کرد که اعمال محدودیت برای برخی سرویس‌ها در همه جای دنیا وجود دارد و کشورها خطوط قرمز متفاوتی در این زمینه دارند.»

وی ادامه داد: «موضع فیلترینگ صفر و یک نیست اما تمامی کشورها برای سالم‌سازی فضای مجازی، اعمال محدودیت را پذیرفته‌اند. اعتقادم این است که فضای مجازی تبدیل به شئون زندگی مردم شده و باید قاعده‌مند باشد.»

وزیر ارتباطات همچنین اظهار داشت که اگر سری به دادسرای جرایم رایانه‌ای، زده و مراجعات مردمی را در خصوص مشکلات ناشی از فضای مجازی دیده باشید، باید از ما بخواهید که به عنوان حاکمیت از حقوق مردم در این فضا دفاع کنیم؛ لازمه این احقاق حقوق، ساماندهی فضای مجازی است. همچنین اگر فضا شفاف شود، به نفع بازیگران این حوزه بوده و پلتفرم‌ها نیز می‌دانند چه تکالیفی بر عهده دارند و با کدام دستگاه باید مواجه شوند.

عزم جدی وزارتخانه برای تحقق شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات تاکید کرد که برای تحقق شبکه ملی اطلاعات در کشور ساز و کار جدیدی در وزارت ارتباطات پیش‌بینی شده و همه سازمان‌های وزارت ارتباطات وظیفه دارند تا به تکالیف خود در این زمینه عمل کنند.

زارع‌پور با تاکید بر این‌که شبکه ملی اطلاعات باید با تلاش همه دستگاه‌های دولتی به نتیجه برسد و تحقق پیدا کند، درباره سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کل کشور افزود: «توسعه اقتصاد دیجیتال می‌تواند مشکل اشتغال را تا حدودی حل کند. برای تحقق این مهم، پیشنهاد راه‌اندازی یک کارگروه ویژه با اختیارات ویژه در دولت مطرح شد و این هفته بررسی آن تمام می‌شود و آن را اعلام خواهیم کرد.»

وی تاکید کرد: سند بالادستی ما که در شورای عالی فضای مجازی تدوین شده بر تحقق شبکه ملی اطلاعات تاکید کرده است. برای تحقق این طرح کلان، یک شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات راه اندازی کرده ایم که من مسوول آن هستم. ما هر هفته دوشنبه صبح در این خصوص جلسه داریم و بیش از ۱۰۰ پروژه ریز و درشت مشخص شده و تحقق آن‌ها به شکل هفتگی بررسی می‌شود.

طرح صیانت نیاز به بهبود دارد

زارع‌پور در خصوص طرح صیانت نیز عنوان کرد: «ما شاهد هستیم که برخی کشورها در حوزه فضای مجازی هر سال یک قانون جدید تصویب می‌کنند یا قانون‌های گذشته را به‌روزرسانی می‌کنند از این جهت طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی نیز می‌تواند به شفافیت و احقاق حقوق مردم کمک کند.

این طرح جای بهبود و ارتقاء دارد و بر این اساس در تعامل با همه بازیگران٬ پیشنهادی را تهیه کرده تا بخشی از نگرانی بخش خصوصی در مورد این طرح تأمین شود و این به نفع کسب و کارها است و امیدواریم که طرح باعث رشد کسب و کارها شود.»

به صنعت فضایی بی‌توجهی شده

به اعتقاد وزیر ارتباطات در ۸ سال گذشته توجه ویژه‌ای به صنعت ماهواره نشده است. وی در این‌باره گفت: «برخی انتقاد کردند که اگر در حوزه فضایی اقداماتی نشده پس اتفاقاتی که در این حوزه رخ داده چه بوده است؟ در گذشته تا ۳۰۰ میلیون دلار نیز در این زمینه سرمایه گذاری داشتیم اما در این سال‌ها سرمایه‌گذاری به یک دهم رسیده است. البته تاکید می‌کنم که در چند سال گذشته جوانان متخصص بودند که مجاهدانه کار کردند و چراغ صنعت فضایی کشور را روشن گذاشتند اما کشور ما باید به یکی از ۶ کشوری تبدیل شود که امکان پرتاپ ماهواره به لایه «ژئو» را دارند.»

وزیر ارتباطات تاکید کرد: «اکنون ۱۰ کشور می‌توانند ماهواره را با پرتابگر خود به فضا پرتاب کند که ایران نیز این توان را در لایه لئو دارد و برنامه این است که پس از تثبیت در این لایه به لایه‌ ژئو دست پیدا کنیم. بودجه صنعت فضایی، بودجه بسیار کمی است و حالا پس از گذشت سال‌ها پنج برابر شده است. البته این پنج برابر شدن، عددی نیست که ما بتوانیم حوزه فضایی را به ریل شتابان برگردانیم اما جهت گیری دولت این است که در این زمینه پیشرفت کنیم.»

زارع‌پور همچنین تاکید کرد که این وزارتخانه قصد دارد یک برنامه ۱۰ ساله برای توسعه صنعت فضایی در کشور به تصویب برساند و اینکه تا زمانی که ماهواره پرتاب نشود نمی‌توان از پیشرفت صحبت کرد.

وی در همچنین در خصوص برنامه‌ها و اقدامات این وزارتخانه تا کنون گفت: «با تدابیری که در دولت سیزدهم دارد انجام می‌شود ناامیدی‌ها در فضای استارتاپی به امید تبدیل می‌شود. برای مثال برای همین ورود استارتاپ‌ها به بورس چندین جلسه برگزار کردم و وقتی عملی شد اطلاع‌رسانی کردیم. ‏بنده اهل عمل هستم و علاقه ندارم قبل از اتفاق موضوع رسانه‌ای شود. همچنین برای یکی از پلتفرم‌ها (دیوار) نیز اقداماتی را انجام دادم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا