تکنولوژی

جست وجو در زمین آسمان و ریا با گوگل

نام نویسنده: میثم لطفی

گوگل که پس از گذشت سال های متمادی همچنان به عنوان بزرگ ترین جست وجوگر آنلاین دنیا محسوب می شود و با فاصله زیاد از بزرگ ترین رقبای خود یعنی مایکروسافت و یاهو جلوتر است، توسط دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد به نام های «لری پیج» و «سرگئی برین» در سال 1998 تاسیس شد.
این شرکت که سرمایه آن در بازار تا 22 ژانویه 2009 حدود 5/96 میلیارد دلار اعلام شد و در سال گذشته میلادی 796/21 میلیارد دلار درآمد و 227/4 میلیارد دلار سود خالص کسب کرد تا پایان سال 2008 میلادی 20 هزار و 222 کارمند داشته و در توفان سهمگین بحران اقتصادی توانسته است نسبت به دیگر شرکت های فعال در این حوزه کمترین آسیب را ببیند اما این موفقیت هایی که گوگل ظرف 10 سال کسب کرد،
تنها به واسطه نو آوری هایی بود که در زمینه ارائه سرویس ها و خدمات جدید از سوی این شرکت صورت می گیرد. گوگل که امروز با ارائه انواع خدمات آنلاین و آفلاین تمامی نیازهای اینترنتی کاربران را برآورده کرده و در برخی موارد به عنوان یک تهدید جدی برای شرکت هایی مثل مایکروسافت محسوب شده است، مدتی است که سری ویژه سرویس ها و خدماتی را در اختیار کاربران می گذارد که آنها را یک گام از زمین دورتر می کند تا تجربه سفر به آسمان ها به وسیله کامپیوتر کوچک رومیزی برای همه کاربران مهیا شود.

مایکروسافت برای آنکه بتواند ارجحیت خود را نسبت به رقبا به اثبات برساند، سرویس های ویژه ای را در اختیار عموم کاربران در سراسر دنیا قرار داده که به واسطه آنها می توان از دورترین کهکشان ها گرفته تا اعماق اقیانوس ها را مشاهده کرد که در زیر این سرویس ها به صورت مختصر توضیح داده می شوند.

Google Earth زمینی

سرویس Google Earth برای مشاهده تصاویر ماهواره ای راه اندازی شده است که نقشه های آن به وسیله شرکت های Satellite Imagery، Aerial Photography و GIS 3D پشتیبانی می شود. این برنامه در سه مدل ارائه شده که شامل نسخه رایگان با امکانات محدود، نسخه مجهز به امکانات اضافه با هزینه سالانه 20 دلار و نسخه حرفه ای برای مقاصد تجاری با هزینه سالانه 400 دلار می شود. این برنامه همچنین امکان دیدن نقشه جاده ها و خیابان های شهرها و روستاهای مختلف جهان را فراهم کرده و امکان جست وجو در هتل ها، رستوران ها و دیگر اماکن مختلف شهرها برای کاربران فراهم می آورد.
به تازگی نسخه جدیدی از نرم افزار Google Earth نیز منتشر شده است که قابلیت های جدیدی را در خود جا داده است که از مهم ترین آنها می توان به نمایش مکان های بسیار بیشتر به صورت سه بعدی برای شهرهایی مثل زوریخ، بوستون، اورلاندو، مونیخ، سان فرانسیسکو و … اشاره کرد. نرم افزار همچنین
Google Earth 4/3 به تصاویر ویدئویی خیابان ها که در برنامه نقشه گوگل موجود است نیز دسترسی دارد و کاربر در فضای آن، تنها با کلیک روی آیکون دوربین، یک پنجره را در اختیار می گیرد که تصویر ویدئویی در آن پخش می شود. در این نسخه از نرم افزار یاد شده کلیدهای فرمان بر جدیدی استفاده شده که یکی از آنها کلید شمال(north) است. با کلیک روی این کلید موقعیت تصویر به صورتی که شمال در بالای صفحه است، تغییر می کند.

در نسخه آنلاین این نرم افزار تصاویر ویدئویی زنده طلوع و غروب خورشید نیز وجود دارند. روی نوار ابزار این نرم افزار کلید دیگری وجود دارد که با فشردن آن تغییر زمان گرافیکی را در اختیار داشت. شما با این کار می توانید زمان منطقه را با حرکت موشواره تغییر داده یا با کلی روی کلید Play به صورت خودکار تغییر زمان در منطقه را مشاهده کنید.

Google Ocean دریایی

گوگل پس از کسب موفقیت خود در ارائه سرویس Google Earth و افزایش محبوبیت خود بین کاربران، مدت کوتاهی قبل با هدف تکمیل برنامه گرافیکی و سه بعدی Google Earth، امکان ورود به اقیانوس ها و مشاهده لایه های زیرین آنها را برای کاربران فراهم کرد. این برنامه که با نام Google Ocean شناخته می شود، سطح گسترده ای از اعماق اقیانوس ها و پدیده های اقیانوسی را تحت پوشش خود قرار داده است تا کاربران پس از آنکه کره خاکی را از آسمان ها مشاهده کردند با کشیدن یک نفس عمیق وارد اقیانوس ها شوند و بدون آنکه نفس کم بیارند، ساعت ا از گشت وگذار در دنیای زیر آب لذت ببرند.
کاربران هم اکنون با استفاده از این برنامه سه بعدی گرافیکی می توانند به زیر اقیانوس ها بروند و به صورت دقیق در آن بررسی کنند. این برنامه 20 لایه اقیانوسی و اطلاعات دانشمندان جهان را در رابطه با تحقیقات اقیانوسی شامل می شود که این اطلاعات دقیق و گسترده، تاکنون در هیچ سرویسی ارائه نشده بود. مدیران ارشد گوگل بر این باورند که با ایجاد این قابلیت جدید، یک قدم به تکمیل نرم افزار پوشش نقشه جهان نزدیک تر شده اند. این نرم افزار در حال حاضر سه چهارم سطح زمین را پوشش داده و کاربران علاوه بر اینکه می توانند بر نقاط مورد نظر خود تمرکز کند، توانایی سفر به اعماق اقیانوس ها را نیز خواهند داشت.

اقیانوس ها در حال حاضر 70 درصد از سطح جهان را پوشش داده اند که این سطح گسترده، 80 درصد از حیات گونه های مختلف را در خود پنهان کرده و این در حالی است که تا به حال تنها پنج درصد از این گونه ها شناسایی شده اند. شرکت گوگل با ارائه نرم افزار جدید خود قصد دارد امکان مشاهده پدیده های زیبایی مانند آتشفشان های زیر آب، حیات وحش اقیانوس ها، کشتی های غرق شده و شناسایی مناطق مناسب برای شنا و موج سواری را برای کاربر به وجود آورد. این برنامه جدید با همکاری دو شرکت گوگل و National Geographic ارائه شده و همچنان در حال تکمیل است.

Google Sky آسمانی

سرویس Google Sky با همکاری گروهی از دانشمندان بین المللی، تصاویری را که تلسکوپ فضایی چاندرا به منظور بررسی تکامل جهان تهیه کرده به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می دهد. این سرویس بر مبنای پروژه بین المللی نقشه برداری طول موجی از کهکشان Growth راه اندازی شده و به پروژه Aegis نیز شهرت یافته که طی آن دانشمندان و ستاره شناسان دانشگاه کالیفرنیا، مرکز فیزیک نجوم «اسمیت سونیان» دانشگاه هاروارد و کالج سلطنتی لندن، این تصاویر را به صورت آنلاین ارائه می دهند.
این گروه از دانشمندان با استفاده از تلسکوپ چاندرا تصاویری را از نوار کهکشانی Growth در نزدیکی صورت فلکی دب اکبر به دست آورده اند. دانشمندان با استفاده از این تلسکوپ ماهواره ای نوار کوچکی از آسمان را با تمام طیف های الکترومغناطیسی شامل امواج رادیویی، مادون قرمز، مرئی، فرابنفش و اشعه ایکس رصد کردند و تصاویری را در این طیف ها از این منطقه آسمان به دست آوردند.

سرویس Google Sky در حقیقت سرویس آنلاینی است که به کاربران امکان جست وجو در منظومه شمسی و اعماق فضا را می دهد. این سرویس قادر است به آرشیو بیش از یک میلیون تصویر فضایی، منابع دانشگاهی و علمی مثل تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه «مونت پالومار» در کالیفرنیا دسترسی داشته باشد، برای مثال کاربر در این سرویس می تواند روی سحابی جبار کلیک کند و تصویر هابل را از این سحابی در اختیار داشته باشد. حدود 100 میلیون ستاره و 200 میلیون کهکشان قابل رویت در این سرویس انتظار کاربر را می کشد.

Google Map هواشناس

برای آنکه سرویس دقیق و کاربردی Google Map راه اندازی شود، دو شرکت گوگل وThe Weather Channel قراردادی را با یکدیگر منعقد کرده و فعالیت های گسترده ای را آغاز کردند. در این سرویس آنلاین کلید ویژه ای با نام My Map قرار دارد که پس از کلیک روی آن و رفتن به گزینه The Weather Channel، هر کاربر به سادگی می تواند وضعیت آب و هوایی و دمای کنونی منطقه مورد نظر خود را بر اساس اطلاعات ماهواره ای دقیق مشاهده کند. این سرویس به کاربران امکان می دهد وضعیت آب و هوای جاری منطقه ای خاص را مشاهده و حتی آب های آن منطقه در روزها یا هفته های آینده را پیش بینی کنند و برای سفرهای کوچک و بزرگ خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشند. به طور کلی باید توجه داشت که نگاه شرکت گوگل Google Map را چیزی بیشتر از نقشه راه ها و شهر ها می داند و توقع دارد که کاربران نیز انتظارات بیشتری از این سرویس داشته باشند.

Street View خیابانی

یکی دیگر از سرویس هایی که گوگل در این زمینه راه اندازی کرده، برنامه ای است که کاربران با آن می توانند خیابان های شهر را زیر نظر بگیرند. با این سرویس که هم اکنون برای خیابان های اروپایی و آمریکایی عرضه شده، کاربران می توانند با رفتن به نقشه شهر ها تصاویر هر یک از خیابان ها را با کیفیت بالا و به صورت سه بعدی مشاهده کنند. گوگل پس از آنکه متوجه شد این سرویس مورد استقبال گسترده کاربران قرار گرفته، آن را ارتقا داد. از جمله تغییرات جدید این سرویس آن است که کاربر می تواند کاراکتر گرافیکی مردی که در بالای قسمت زوم قرار گرفته را حذف کند و آن را در جای مورد نظر خود که قصد مشاهده آن را دارد، قرار دهد. این روش بسیار سریع تر از نسخه پیشین Street View است که در آن کاربر مجبور بود پس از برداشتن این کاراکتر، در محل مورد نظر خود کلیک کند. در این قابلیت جدید کاربران تصویر را بزرگ تر مشاهده می کنند و به جای دیدن تصویر
در یک پنجره، آن را به صورت کامل
در نمایشگر در اختیار خواهند داشت. کیفیت بالای این تصاویر به کاربر امکان می دهد تا بزرگنمایی بیشتری روی تصویر انجام دهد. برای مثال، رستورانی که در نزدیک منازل یکی از کاربران در نسخه قبلی سرویس Street View قابل رویت نبود، هم اکنون به سادگی با تمام جزئیات خود قابل مشاهده خواهد شد.

منبع : سرمایه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا