تکنولوژی

اینترنت ایرانسل فیلتر ندارد‌؟!

نام نویسنده: حسين مظاهري

دنیای اقتصاد – ستون نقد محصول قصد دارد تريبوني براي مشتريان باشد، براي كساني كه جنسي را خريداري مي‌كنند و در استفاده ازخدمات پشتيباني و يا گارانتي آن با مشكل روبه‌رو مي‌شوند.

اين ستون براي شما است، هرگونه مشكل يا انتقاد از محصولات را براي ما ارسال كنيد.
به طور طبيعي فضاي كافي براي پاسخگويي شركت‌هايي كه نام آنها در اين بخش مطرح مي‌شود نيز وجود دارد.
بازار ديجيتال- 88980453

بعد از اينكه ستون نقد محصول را در نشریه شما دیدم به این فکر افتادم که در مورد یکی از خدمای که یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده سيم‌كارت (‌ایرانسل) ارائه می‌دهد بنویسم. به هر حال خدمات هم نوعی محصول محسوب می شود. چندی قبل به دنبال تبلیغات فراوان سيم‌كارت‌های ایرانسل (MTN) و قیمت نسبتا مناسب آن تصمیم گرفتم که یک سيم‌كارت اعتباری خریداری کنم.

بعد از آنکه متوجه شدم قرار است سيم‌كارت‌های این اپراتور اینترنت هم به مشترکان ارائه دهند خوشحال شدم چون تقریبا برای مدت چندین سال است که اپراتور اول (‌شرکت ارتباطات سیار) وعده ارائه اینترنت روی تلفن‌های همراه را می‌دهد، اما ظاهرا یک‌سالی است که این سیستم (GPRS) از مرحله تست فراتر نرفته است. یادم می‌آید حتی یک بار برای آنکه تنها راه باقی مانده برای این اتصال جذاب به اینترنت را تجربه کنم مجبور شدم که سرویس دیتای مخابرات را هم فعال کنم ولی عملا سرعت اینترنت روی موبایل از 9600kb فراتر نرفت.

مشخص است که سیستم GPRS قابل مقایسه با روش‌های دیگر نیست و انتظار داشتم که اپراتور دوم تلفن همراه همچنان که وعده داده و همچنان که همه‌جا را با تبلیغات نسبتا جذاب و زرد‌رنگ خود مزین کرده این سرویس را به شکل مناسبی به مشترکان ارائه دهد چون مشخص است که هیچ تبلیغی نمی‌تواند از ارائه سرویس خوب بهتر باشد. سرانجام از هفته قبل اینترنت سيم‌كارت ایرانسل من وصل شد و بعد از تنظیمات توانستم از آن بهه بگیرم.

مشخصا این سرویس در برخی ساعات سرعت نسبتا قابل قبولی دارد ولی عملا در بسیاری از ساعات امکان باز کردن حتی یک صفحه هم میسر نیست. دلیل این امر قطعا می‌تواند این باشد که پهنای باند کافی برای ارائه سيم‌كارت‌های ایرانسل متصل به اینترنت در نظر گرفته نشده چرا که خصوصا در برخی ساعات پیک عملا این سرویس به هیچ کاری نمی‌‌آید. نکته جالبی که در هنگام استفاده از این سرویس به آن برخوردم این بود که توانستم تلفن‌همراهم را به یک کامپیوتر متصل کنم و از اینترنت آن (‌البته در زمان‌هایی که اینترنت وصل بود) روی کامپیوترم هم بهره بگیرم. نکته عجیب اما اينكه اینترنتی که شرک ایرانسل روی تلفن‌های همراه خود ارائه می‌دهد فاقد فیلترینگ است. در واقع وقتی از اینترنت روی تلفن استفاده می‌کنم فیلترینگی وجود ندارد، اما وقتی آن را از کامپیوترم وصل می‌کنم اینترنت فیلتر دارد.

تصور نمی‌کنم مسوولان ایرانسل به این مشکل آگاه نباشند، اما شاید سرعت در توسعه این سیستم عملا آنها را از برطرف کردن چنین نقصی غافل کرده است.

این موضوع خصوصا از آن جهت حساس می‌نماید که هم‌اکنون تعداد زیادی از خانواده‌ها با بهره گیری از قیمت ارزان سيم‌كارت‌های ایرانسل برای فرزندانشان موبایل و سيم‌كارت این شرکت را خریده‌اند و شاید فقدان فیلتر روی این دستگاه‌ا خواست هیچ پدر و مادری نباشد.

این موضوع خصوصا از آن جهت حساس به نظر می‌رسد که سرویس MMS این شرکت نیز در‌حال ارائه به مشتریان است و به این صورت بسیاری از مشترکان می‌توانند به راحتی عکس و یا فایل صوتی را ارسال کنند. نکته دیگری که در زمینه استفاده از سيم‌كارت‌های ایرانسل به آن برخوردم این است که هنگام گرفتن شماره باید چندین‌بار تلاش کرد و در دفعات نخست پیغام اشکال در تماس را می‌دهد. با این حال به نظرم کیفیت صدای سيم‌كارت‌های ایرانسل نسبت به اپراتورهای دیگر به مراتب بهتر است.

در واقع فکر می‌کنم حضور ایرانسل در بازار ایران شکل رقابتی به فضای سيم‌كارت بخشیده و این در نهایت به نفع مشترکان است چون اپراتورها مرتبا مجبور به افزایش کیفیت و توان خود برای جذب مشترکان بیشتر هستند. این را از این جهت گفتم که چوعیبش گفتی هنرش نیز بگوی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا